کد خبر: ۴۰۷۳۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵

چشم انداز نفوذ ایران در منطقه پس از پیروزی میشل عون در لبنان / از دعوای حریری و محمد بن سلمان بر سر عون تا توافق پشت پرده او با حزب الله لبنان

مقام های ایرانی به سرعت انتخاب «میشل عون» به عنوان ریس جمهوری جدید لبنان را تبریک گفتند در حالی که رقیب منطقه ای ایران عربستان سعودی چندان از این موضوع خوشحال نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-سایت «المانیتور» درباره رقابت ایران و عربستان سعودی در لبنان با انتشار گزارشی می نویسد:«خلاء رهبری که در لبنان ایجاد شده بود در تاریخ ۳۱ اکتبر به پایان رسید در این روز میشل عون به عنوان رییس جمهوری جدید انتخاب شد. این ژنرال بازنشسته ۸۱ ساله توانست حمایت ائتلاف ضد سوری ۱۴ مارس و ائتلاف ۸ مارس را کسب کند. سعد حریری نخست وزیر نیز مسئول تشکیل دولت تازه شده است. لبنان دو سال بدون رییس جمهوری و در میانه اختلافات سیاسی فراوان بود. اکنون چه کسی برنده و چه کسی بازنده شده است؟» 

این سایت در ادامه به نقل از یک منبع آگاه لبنانی اشاره می کند که ریاست جمهوری میشل عون نتیجه توافق پنهانی پشت پرده حسن نصرالله و سعد حریری بوده است و در این باره می گوید:«در جلسه اخیر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با سعد حریری آن دو دچار مشاجره لفظی شده اند. سعد حریری گفته که با حزب الله بر سر ریاست جمهروی عون به توافق رسیده است و محمد بن سلمان پس از شنیدن این موضوع عصبانی شده است و پس از آن روابط حریری با عربستان سعود تیره و تار شده است. این منبع افزوده است که این شرایط می تواند فرصتی برای حریری قلمداد شود و برای عربستان سعودی هزینه های سنگینی را به همراه خواهد داشت». 

این سایت در ادامه اشاره می کند که در این رابطه یک سوال کلیدی وجود آن که آیا ایران از اجماع جدید در لبنان بهره برده است ؟ این سایت می افزاید:«عون یکی از فرماندهان نظامی در طول جنگ داخلی در لبنان بود که به شدت با نفوذ سوریه در امور داخلی لبنان مخالف بود و در سال ۱۹۹۰ میلادی پس از آن که نیروهای سوری لبنان را محاصره کردند به سفارت فرانسه در بیروت پناهنده شد و پس از آن به پاریس رفت و پس از سال ۲۰۰۵ میلادی به دنبال ترور رفیق حریری نخست وزیر لبنان به کشورش بازگشت و با ایران و حزب الله لبنان و بشار اسد متحد شد». 

این سایت با اشاره به تبریک های سریع حسن روحانی، محمد جواد ظریف و علی اکبر ولایتی به میشل عون برای ریاست جمهوری به نقل از «نصرت الله تاجیک» سفیر سابق ایران در اردن اشاره می کند که اگرچه ایران هیچ مشکل خاصی با ریاست جمهوری «سلیمان فرنجیه» نامزد رقیب عون نداشت اما تهران معتقد است که در این برهه زمانی ریاست جمهوری میشل عون برای لبنان مفید خواهد بود و او می تواند به راحتی باعث ایجاد توزان قوا شود. تاجیک اشاره می کند که عون سیاستمداری ۸۱ ساله است که فرمانده ارتش در لبنان بوده و در زمینه های مختلفی تجربه دارد». 

این سایت اما در پایان اشاره می کند که حساسیت ریاض نسبت به تحولات بیروت سبب می شود تا بعید به نظر برسد که دولت عربستان سعودی به این زودی حتی با وجود مشکلات مالی حاضر به عقب نشینی از اعمال نفوذ در تحولات داخلی آن کشور نشود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین