کد خبر: ۴۰۷۵۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

جلودارزاده: برای رفع‌تبعیض‌ها علیه‌زنان نامه‌های‌زیادی نوشتیم

عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: مجلس در مدت فعالیت خود سعی کرده تا برنامه‌‌هایی را برای توانمندسازی، فقرزدایی و حضور زنان در برنامه برنامه ششم توسعه، تدوین کند. طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار می‌تواند بیش از ۲.۵ میلیون خانواده‌ زن سرپرست را توانمند کند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش خبرآنلاین، سهیلا جلودارزاده، نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان با حضور در نمایشگاه مطبوعات و غرفه گروه رسانه‌ای خبر، به سوالات خبرآنلاین درباره حضور زنان در جامعه، توانمندی انها و تلاش های مجلس برای اشتغال زنان پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید؛

5 ماه از کار مجلس دهم گذشته است. مجلس دهم چه برنامه هایی برای کارآمد کردن و اشتغال زایی زنان دارد؟

برنامه ها به سه دسته اساسی تقسیم می شوند. دسته اول برنامه هایی هستند که نیازمند زیر ساخت هایی قانونی مناسب و قدرتمند هستند که در این رابطه تلاش کرده ایم تا آنها را در برنامه 5 ساله ششم منظور کنیم. یکی از مهمترین مشکلات زنان رفع تبعیض‌های مختلف و بی‌عدالتی‌ها در جامعه است. در موضوعات خاص برنامه ششم رفع هر گونه تبعیض ناروا گنجانده شده است که در برنامه ها باید خود را نشان دهد.

فقرزدایی زنان در اولویت اول ما قرار داشته است. فقرزدایی زنان می تواند جلوی بسیاری از ناهنجاری‌ها و ستم‌هایی که بر زنان وارد می‌شود را بگیرد. در این بخش طرح جامع توانمند سازی زنان سرپرست خانوار را که قبلا در معاونت امور زنان به صورت پایلوت در شهرستان ری انجام شده بود، آغاز کرده ایم. این طرح علاوه بر اینکه از تعدد مراکز و از هدر رفتن منابع جلوگیری می‌کند، زنان را نیز از سرگردانی نجات خواهد داد. امیدواریم که این طرح در برنامه ششم رای بیاورد و حتی اگر رای نیاورد تلاش خواهیم کرد که این اقدام بسیار ضروری انجام شود. این طرح می تواند توانمندسازی را در بیش از 2 و نیم میلیون خانواده‌ی زن سرپرست نهادینه کند. این طرح می‌تواند با استفاده از کمک‌های مردمی، امکانات دولتی و با استفاده از توانمندی‌های خود زنان سرپرست این معضل را سریع تر برطرف کند. فقرزدایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانواده از جمله اولویت‌های کار ماست که براساس پیش‌بینی باید تا پایان برنامه 5 ساله ششم این مشکل حل شود.

فراکسیون زنان مجلس در رابطه با حضور و مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی چه برنامه‌ای دارد؟

نوع دیگر مسائلی که در رابطه با زنان وجود دارد مسائل فرهنگی است. ما تلاش کرده‌ایم که در مشارکت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و سیاسی زنان را فعال‌تر کنیم. برای رفع تبعیض‌ها علیه زنان نامه‌های زیادی نوشته‌ایم که آن خطاب به رئیس جمهور نوشته شد. تا به حال دو خانم توانسته‌اند در جایگاه خوبی قرار گیرند که می تواند الگو و سرمشق خوبی برای همه وزارتخانه‌ها باشد. خواسته ما همین اتفاق بوده که زنانی که شایستگی حضور در عرصه‌های مدیریتی را دارند به حق خود برسند.

اگر دکتر روحانی در انتخابات 96 دوباره پیروز شود آیا احتمال حضور زنان در کابینه بیشتر خواهد شد؟

به طور قطع همین است چرا که در این چند سال تلاش‌های زیادی برای توانمند سازی زنان چه به لحاظ علمی و آموزشی و چه به لحاظ یادگیری و تمرین در پست‌ها و سمت‌ها انجام شده است. این می تواند طلوع حضور زنان در عرصه‌ها و پست‌های مدیریتی کشور باشد.

آیا در نامه‌ای که به رئیس جمهور نوشتید گزینه‌هایی را هم برای تصدی میراث فرهنگی پیشنهاد کرده بودید؟

نامه را همه زنان امضا کردند. در نامه گزینه‌ای به رئیس جمهور پیشنهاد نشد. چند گزینه وجود داشت که خود رئیس جمهور انتخاب کرد. اما باید گفت که در کتابخانه ملی و معاونت‌های وزارت ارشاد و وزارت ورزش و جوانان، زنانی هستند که قابلیت‌های خوبی دارند و امیدواریم که وزارت ورزش زنان توانمند را در پست‌های مدیریت قرار دهد. باید تفکرهای زنانه، مردانه و جوانان درنهادها و سازمان‌ها حاکم باشد تا تعادل در تصمیم گیری‌ برقرار شود. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سهیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
0
0
با عرض سلام خدمت شما
من یک سوال از شما دارم خانم جلودار زاده به نظر شما چرا دختران ایرانی که به خارج از کشور میروند میشن مریم میرزا خانی - نماینده وزارت علوم امارات - نماینده پار لمانهای استرالیا - المان کانادا سوئد و غیره اما در ایران میرن بالای پل میپرن پایین و خودشون رو میکشن پیشاپیش از اینکه به این موضوع جواب خواهید داد سپاسگذارم .
با ارزوی موفقیت برای جنابعالی
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین