کد خبر: ۴۰۸۶۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲
آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت مقام دبیر سیاسی جنبش حماس

از روابط گرم با تهران تا ترکیه؛ این فرد جانشین اسماعیل‌‌هنیه در حماس می‌شود؟+تصاویر

یک روزنامه از عالمی به عنوان «مرد در سایه جنبش حماس» یاد کرده است و اشاره کرده که او دارای روابط نزدیکی با تهران است. این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه روز یکشنبه این موضوع را مطرح کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- همزمان با آغاز گمانه‌زنی‌ها درباره سرنوشت مقام دبیر سیاسی جنبش حماس، رسانه‌های مختلف منطقه‌ای به گمانه‌زنی پرداخته‌اند. روزنامه «تایمز اسرائیل» با انتشار گزارشی مدعی شده است که به احتمال زیاد به جای «خالد مشعل دبیر سیاسی کنونی جنبش حماس، «اسماعیل هنیه» نخست‌وزیر دولت آن جنبش قرار خواهد گرفت و جانشین اسماعیل هنیه «عماد العالمی»خواهد بود. این روزنامه از عالمی به عنوان «مرد در سایه جنبش حماس» یاد کرده است و اشاره کرده که او دارای روابط نزدیکی با تهران است. این روزنامه به نقل از یک منبع آگاه روز یکشنبه این موضوع را مطرح کرده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ تایمز اسرائیل اشاره می‌کند که هنیه پس از سفرهای اخیرش به کشورهای عربی ظاهرا سران این کشورها را متقاعد کرده که جانشین خالد مشعل به عنوان دبیر سیاسی حنبش حماس در قطر شود. مشعل گفته است که قصد نامزدی دوباره برای انتخابات بعدی را ندارد و تا پایان امسال بیشتر در این مقام نخواهد بود. تایمز اسرائیل از عماد عالمی ۶۰ ساله به عنوان فلسطینی‌ای یاد می‌کند که در غزه متولد شد اما تنها چند سال پیش به زادگاهش بازگشت. این روزنامه می‌نویسد:«او برای مدتی در تهران زندگی می‌کرد و پس از آن در سال ۲۰۰۸ میلادی به دمشق نقل مکان کرد. او پس از آن که رهبر حماس به دلیل بدتر شدن روابطش با بشار اسد رییس جمهوری سوریه از دمشق خارح شد به غزه بازگشت. 

از روابط گرم با تهران تا ترکیه؛ این فرد جانشین اسماعیل‌هنیه خواهد شد؟+تصاویر

العالمی تاکنون در مرکز توحهات رسانه‌ها نبوده است. او در کنفرانس‌های مطبوعاتی شرکت نداشته و از طریق فیس‌بوک و توئیتر نیز تماسی با مخاطبان حماس نداشته است. او تنها در ماه‌های اخیر در چند رویداد عمومی شرکت کرده است. 

تایمز اسرائیل اشاره می‌کند که بدنبال بحران‌های منطقه‌ای، حماس در تلاش است تا هم حمایت کشورهای غربی منطقه از جمله قطر را با خود داشته باشد و هم حمایت رقیب اصلی این کشور یعنی ایران و سوریه. این روزنامه مدعی شده است که تا زمان برگزاری انتخابات، العالمی جایگزین موقت هنیه خواهد بود. این روزنامه اسرائیلی مدعی است که العالمی از آسیب‌های جدی در طول جنگ اسرائیل و غزه در تابستان سال ۲۰۱۴ میلادی رنج می‌برد و وضعیت جسمانی او روشن نیست. این روزنامه مدعی است او زمانی که یک آسانسور در داخل یکی از تونل‌هایی که اعضای ارشد حماس در آن پنهان شده بودند و سقوط کرده، آسیب دیده است. شایعات دیگری نیز وجود دارند که می‌گویند او بر اثر تیراندازی در طول نبردی میان حماس و فعالان مجروح شده است و در ترکیه تحت درمان قرار گرفته است. 

از روابط گرم با تهران تا ترکیه؛ این فرد جانشین اسماعیل‌هنیه خواهد شد؟+تصاویر

در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی نشریه «فارین پالسی» با انتشار گزارشی به العالمی پرداخته بود. این نشریه اشاره کرده است که آن زمان اسرائیل به شدت از ترکیه به عنوان عضوی از ناتو برای پناه دادن العالمی انتقاد کرده بود و او را یکی از «خطرناک‌ترین» اعضای حماس معرفی کرده بود. العالمی جزو شش نفر عضو حماس است که در فهرست تروریسم سال ۲۰۰۳ دولت امریکا قرار گرفته‌اند. فارین پالسی درباره او و ارتباطش با ایران ادعا کرده است: «او سفرهای متعددی به ایران داشته است. در زمان سفر او به تهران، ایران حدود ۱۰۰ میلیون دلار در سال به حماس کمک مالی می‌کرد. العالمی روابط نزدیک و مداومی نیز با سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان برای بیش از دو دهه داشته است. روابط او به قدری با ایران نزدیک است که زمانی حماس دفتر خود در دمشق را به مقصد دوحه ترک کرد العالمی آخرین فردی بود که سوریه را ترک می‌کرد و امیدوار به یافتن راه‌حلی برای عدم خروج اعضای ارشد حماس از دمشق بود. طبق گزارش‌ها در طول جنگ غزه او محروح شد و برای عمل حراحی بر روی پای راست وارد ترکیه شد. مقام‌های حماس این ادعا که او در جریان جنگ‌های درونی حماس زخمی شده را رد کرده‌اند و گفته‌اند که در جریان شلیک موشکی و حمله هوایی اسرائیلی‌ها به شدت محروح شده بود. اسرائیل معتقد بود که باقی‌ماندن العالمی در ترکیه نشان می‌دهد که خطوط ارتباطی حماس با تهران از طریق ترکیه باز است و این بدان معناست که آنکارا نیز در حال کمک‌رسانی به حماس است.»

از روابط گرم با تهران تا ترکیه؛ این فرد جانشین اسماعیل‌هنیه خواهد شد؟+تصاویر

فارین پالسی از العالمی به عنوان یکی از اصلی‌ترین بنیانگذاران حماس در اواخر دهه ۸۰ میلادی یاد می‌کند. او در ان زمان توسط اسرائیل بازداشت و در سال ۱۹۸۱ میلادی اخراج و به لبنان فرستاده شد. آن زمان نقطه عطفی برای حماس بود. رهبران در تبعید تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جدید را از حزب‌الله لبنان آموختند. در دهه ۹۰ میلادی العالمی مسئول بخش تحقیقات خزانه‌داری و تعیین بودجه برای کارکنان نوار غزه و کرانه باختری بود. او بزودی به واسطه روابط میان حماس با دیگر بازیگران منطقه‌ای به خصوص خزب الله و ایران تبدیل شد.»

از روابط گرم با تهران تا ترکیه؛ این فرد جانشین اسماعیل‌هنیه خواهد شد؟+تصاویر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
2
از گرماي روابط ميگي ، خندم ميگيره !
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین