کد خبر: ۴۰۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۴۷

استقبال فرانسه از مذاکره پوتین با حماس

آفتاب‌‌نیوز :
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنج شنبه گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر اسپانیا در مادرید اعلام کرده بود که قصد دارد سران حماس را به مسکو دعوت کند و کاخ کرملین در روز جمعه با وجود تمام مخالفت های صورت گرفته گفت از تصمیم خود صرفنظر نمی کنیم .

دنیس سیمونو سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه با اعلام حمایت دولت فرانسه از چنین اقدامی گفت: روس ها به سران کشورهای اروپایی اطلاع نداده بودند که قصد مذاکره با حماس را دارند. ولی با این حال ما از تصمیم روس ها که می تواند باعث بوجود آمدن صلح و امنیت در منطقه شود حمایت می کنیم.

 وی در ادامه اظهارات خود افزود: تا زمانی که ما به اهداف و اصولی که برای خود تنظیم کرده ایم مقید بمانیم چنین ابتکارهایی می تواند باعث تقویت مواضع ما در قبال حماس و فشار بر این گروه برای خلع سلاح ,دست برداشتن از خشونت و به رسمیت شناختن اسرائیل شود.
 
با وجودی که فرانسه از طرح ابتکاری روسیه حمایت کرده ولی سایر کشورهای اروپایی همچنان معتقدند حماس یک گروه تروریستی است به همین علت نباید هیچ مذاکره ای رسمی با سران این گروه صورت بگیرد. 

در حالی که امریکا حماس را یک گروه تروریستی معرفی کرده و هر گونه مذاکره رسمی با آن را ممنوع کرده اما در قبال تصمیم اخیر روس ها موضع گیری محتاطانه تری داشته است. 

در همین خصوص شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرده که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا در گفت و گوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مطمئن شده که روس ها در مذاکرات خود در پیامی روشن و قاطع به حماس خواهند گفت که این جنبش در صورت تمایل برای کسب حمایت بین المللی باید رفتار خود را تغییر دهد.
 
فرانک والتر وزیر امور خارجه آلمان نیز قرار است روز یکشنبه به اسرائیل و سرزمین های اشغالی سفر کند اما مقامات آلمانی تاکید کرده اند که وی برای مذاکره با حماس به فلسطین نمی رود. 

با وجودی که فرانسه از طرح روسیه حمایت کرده ولی دولت اسرائیل همچنان مخالف هرگونه مذاکره با حماس است و از سایر کشورها خواسته تا زمانی که حماس اسرائیل را به رسمیت نشناخته هیچ مذاکره ای با سران این جنبش صورت نگیرد. 

در همین راستا دانیل آیالون سفیر اسرائیل در واشنگتن در یک مصاحبه گفت: ای کاش روس ها هیچ حرفی در خصوص مذاکره با تروریست ها نمی زدند. 

تعدادی از وزاری اسرائیل با اتخاذ مواضع سرسختانه در قبال تصمیم اخیر ولادیمیر پوتین گفته اند روسیه با این کار به اسرائیل خیانت کرده و از پشت به آنها خنجر زده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین