کد خبر: ۴۰۹۲۲۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۷
اگر آمریکا برجام را لغو کند، تنها خواهد بود و مشروعیت خود را از دست خواهد داد

کار سخت ترامپ برای لغو توافق‌هسته‌ای/مخالفان برجام: تهران برنده ماجرا خواهد بود

بسیاری ممکن است فکر کنند که تمام مخالفان برجام در زمان توافق هسته‌ای اکنون هیجان زده‌اند که ببینند ترامپ برجام را پاره می‌کند. اما واقعیت چیز دیگری است. /پاره‌کردن توافق‌هسته‌ای آن‌هم در شرایط کنونی تنها یک پیروزی برای ایران خواهد بود. ایران اکنون از مزایای برجام بهره‌مند شده است. تحریم‌های بین‌المللی لغو شده‌اند، فروش نفت ایران افزایش یافته است. شرکت‌های چند ملیتی نیز در حال رقابت برای بهره‌برداری از فرصت‌های ایجاد شده در دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه هستند./اگر ایالات متحده کنار بکشد هیچ تضمینی وجود ندارد که متحدان اروپایی امریکا، روسیه و چین نیز از اجرای مفاد برجام عقب‌نشینی کنند. آنان در عمل نشان داده‌اند که مخالف لغو برجام هستند.»
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت امریکایی «وکس» در مطلبی با اشاره به گمانه‌زنی در این‌باره که در صورت لغو یکجانبه برجام از سوی ترامپ چه اتفاقی روی خواهد داد، می‌نویسد: «ترامپ در طول کارزار انتخاباتی خود یک پیام ساده داشت؛ آن هم بد دانستن توافق دولت اوباما و متحدان او با ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی که پس از آن تحریم‌های اقتصادی غرب در برابر اجرای تعهداتی از سوی ایران لغو شدند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ ترامپ توافق هسته‌ای را احمقانه‌ترین معامله همه دوران‌ها خوانده است. او به‌طور متناوب‌ از لزوم مذاکره مجدد گفته است و یا از لغو برجام. بسیاری ممکن است فکر کنند که تمام مخالفان برجام در زمان توافق هسته‌ای اکنون هیجان زده‌اند که ببینند ترامپ برجام را پاره می‌کند. اما واقعیت چیز دیگری است. با وجود این که دولت عربستان‌سعودی علیه اصول برجام لابی‌گری می‌کرد اما یک شاهزاده ارشد‌سعودی درباره لغو آن هشدار داده است. علاوه بر آنان اکثر قانونگذاران جمهوریخواه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که نباید برجام را لغو کرد. استدلال آن‌ها در برهه زمانی کنونی چیست‌؟ آنان می‌گویند که تهران اکنون ده‌ها میلیارد‌دلار پس‌از لغو تحریم‌ها و از میان برداشته‌شدن انسداد پول‌های‌بلوکه‌شده‌اش در اختیار دارد و می‌تواند در صورتی که واشنگتن از اجرای برجام عقب‌نشینی کند، بار دیگر سانتریفیوژهایش را راه‌اندازی نماید. آنان ادعا می‌کنند که ایران اکنون پول در اختیار دارد و این موضوع می‌تواند مسیرش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای احتمالی را هموار کند.»

کار سخت ترامپ برای لغو توافق‌هسته‌ای/مخالفان برجام: تهران برنده ماجرا خواهد بود

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که «باب‌کورکر» از سناتورهای جمهوری‌خواه مخالف برجام در زمان مذاکرات هسته‌ای و رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز می‌گوید که اکنون امریکا قدرت نفوذ خود را به رفع پول‌های بلوکه‌شدن‌ ایران و رفع تحریم‌ها از دست داده است. وکس می‌نویسد: «حق با کورکر است. پاره‌کردن توافق‌هسته‌ای آن‌هم در شرایط کنونی تنها یک پیروزی برای ایران خواهد بود. ایران اکنون از مزایای برجام بهره‌مند شده است. تحریم‌های بین‌المللی لغو شده‌اند، فروش نفت ایران افزایش یافته است و براساس برخی از برآوردها ایران تا ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده خود را در حال حاضر بدست آورده است. شرکت‌های چند ملیتی نیز در حال رقابت برای بهره‌برداری از فرصت‌های ایجاد شده در دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه هستند. در اوایل ماه جاری ایران معامله گازی ۴.۸ میلیارد دلاری را با شرکت فرانسوی توتال امضا کرد. وزارت‌خزانه‌داری امریکا نیز به ایرباس و بوئینگ اجازه فروش هواپیما به ایران به ارزش ده‌ها میلیاد دلار را داده است. واشنگتن همچنین ۱.۷ میلیارد دلار بدهی خود به ایران برای بازپرداخت تسلیحات خریداری شده ایران از امریکا که پس از پیروزی انقلاب هرگز تحویل ایران داده نشده‌اند را آغاز کرده است.»

این سایت در ادامه اشاره می‌کند که ایران در مقابل هیچ امتیازی این موارد را بدست آورده است و می‌افزاید: «در مقابل این امتیازات ایران متعهد شده که محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای‌اش را بپذیرد و به نظارت‌های سرزده بازرسان آژانس تن دهد. حتی اگر این موارد نیز وجود نداشت کار برای ترامپ برای تحریم دوباره علیه ایران به منظور کشاندن ایران پای میز مذاکره دشوار بود. به عبارت ساده تهران هر‌چه می‌خواسته را بدست آورده در حالی که واشنگتن امتیاز زیادی کسب نکرده است. اگر ایالات متحده در برهه زمانی کنونی به تنهایی عمل کند ممکن است نتیجه معکوس بگیرد.»

این سایت اشاره می‌کند که واقعیت آن است که توافق هسته‌ای تنها میان امریکا و ایران نیست بلکه توافقی چند‌جانبه است که بریتانیا، فرانسه، روسیه، المان و چین و اتحادیه اروپا نیز پای آن را امضا کرده‌اند. این سایت می‌افزاید: «اگر امریکا تصمیم بگیرد که تحریم‌های سخت‌تری را علیه ایران بازگرداند متقاعد کردن متحدانش کار دشواری خواهد بود. بسیاری از کشورها می‌خواهند با ایران به کسب و کار اقتصادی بپردازند. «کلسی داونیورت» رییس مرکز سیاستگذاری منع گسترش تسلیحات به وکس می‌گوید: «اگر ایالات متحده کنار بکشد هیچ تضمینی وجود ندارد که متحدان اروپایی امریکا، روسیه و چین نیز از اجرای مفاد برجام عقب‌نشینی کنند. آنان در عمل نشان داده‌اند که مخالف لغو برجام هستند.» این سایت اشاره می‌کند این بدان معناست که این یک فرصت برای امریکا است که به تنهایی اراده خود را اعمال کند.

«خوان زاراته» یکی از مشاوران پیشین کاخ سفید و مقام وزارت‌ خزانه‌داری در دوران اعمال تحریم‌ها علیه ایران می‌گوید: «در حال از دست دادن انسجام بالقوه خود با شرکای‌مان هستیم که در مذاکرات با ما همراه بوده‌اند.» وکس می‌افزاید: «بنابراین به‌طور خلاصه اگر ایالات متحده تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای بگیرد به احتمال زیاد تنها خواهد بود و مشروعیت خود را نزد متحدان و جامعه بین‌المللی از دست خواهد داد و به ایران اجازه خواهد داد تا با قدرت اقتصادی قابل توجه و بیشتری در مقایسه با قبل به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کند. زاراته می‌گوید که به احتمال زیاد گزینه ترامپ برنامه‌ای سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران برای رعایت مفاد برجام و نه لغو آن خواهد بود. 

این سایت به نقل از دانیورت اشاره می‌کند که اگر ایالات‌متحده خواهان بازتعریف شرایط برجام است باید نظر مساعد تمام طرفینی که متعهد به اجرای قرارداد شده اند را کسب کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
0
0
واقع بین باشیم و دست از خوش خیالی برداریم
تنها راه مقابله با تهدیدات سیاست دولت آینده امریکا تحکیم رابطه با سایر طرف های برجام و اتحادیه اروپا است . مشکل امروز ما اقتصاد است مخالفان هم بدرستی آنرا میدانند بازگشت به قبل از برجام دقیقا خواست سیاستمداران جدید امریکاست که ایران را به بحران عمیق اقتصادی بکشانند .
حقگو
|
Germany
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
2
0
در صورت لغو توافق هسته ای از سوی آمریکا، می توان گفت همه ایران برنده خواهد شد و حجت را بر تمام جهانیان به اتمام می رساند.
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
0
0
درود بر نماینده شجاع
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین