کد خبر: ۴۰۹۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۸

نيمه‌ي دوم فوريه حماسی ها در مسکو

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، الكساندر كالوگين، نماينده‌ي وزارت امور خارجه‌ي روسيه در خاورميانه در خصوص امكان انجام مذاكرات بين هيات جنبش حماس فلسطين و مقامات روسي در مسكو تا قبل از ماه جاري اظهار داشت: احتمال اين امر بسيار زياد است.

وي افزود: تماس‌هاي بين حماس و روسيه در خصوص جزييات اين سفر صورت گرفته است. وي خاطرنشان كرد: خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش حماس در راس اين هيات به مسكو سفر خواهد كرد.

اين درحالي است كه سامي ابوزهري، از رهبران جنبش حماس تاكيد كرد كه تاكنون هيچ گونه دعوت رسمي مبني بر سفر هيات اين جنبش به روسيه دريافت نشده؛ ولي اطلاعاتي وجود دارد كه بر اساس آن ممكن است اين هيات نيمه‌ي دوم ماه فوريه به مسكو سفر كند.

وي هم‌چنين سفر هيات جنبش حماس را به روسيه تحولي مهم در خدمت به موضع‌گيري‌هاي فلسطينيان دانست و افزود: اين اقدام شكاف بزرگي را در موضع‌گيري غربي‌ها كه به رهبري آمريكا قصد به انزوا كشاندن و محاصره‌ي حماس را دارند، ايجاد خواهد كرد.

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه هفته‌ي گذشته اعلام كرده بود كه از رهبران حماس براي سفر به مسكو و انجام مذاكرات دعوت خواهد كرد.

اين دعوت با واكنش شديد اسراييل و ابراز تعجب و حيرت شركاي مسكو در كميته‌ي چهارجانبه از جمله آمريكا، سازمان ملل متحد و اتحاديه‌ي اروپا مواجه شد.

ولي مسكو در پاسخ به اين واكنش‌ها تاكيد كرد كه حماس را به كنترل و سركوب خشونت و به رسميت شناختن حق اسراييل دعوت خواهد كرد.

از سوي ديگر خبرگزاري كويت نيز در خبري نوشت: مشعل در راس يك هيات بلندپايه امروز (يكشنبه) وارد سودان مي‌شود.

براساس اين خبر رييس دفتر سياسي جنبش حماس در سفر سه روزه‌ي خود قصد دارد با مقامات و احزاب سياسي اين كشور ديدار كند.

جمال محمد ابراهيم، سخنگوي رسمي وزارت امور خارجه‌ي سودان نيز تاكيد كرد: سفر هيات جنبش حماس به سودان در راستاي سفرهاي دوره‌يي رهبران اين جنبش به كشورهاي عربي صورت مي‌گيرد.

وي مجددا بر موضع‌گيري موافق دولت خارطوم با انتخابات مردم فلسطين تاكيد كرده و افزود: دولت فلسطين نقش خود را در خصوص ادامه‌ي روند صلح و حمايت از حقوق فلسطينيان ايفا كرد.

اين درحالي است كه يك ديپلمات فلسطيني اعلام كرد كه رهبران حماس به زودي به منظور مذاكرات در خصوص كمك‌هاي مالي به تشكيلات خودگردان راهي عربستان مي‌شوند.

اين ديپلمات فلسطيني خاطرنشان كرد: احتمالا اين سفر چهارشنبه‌ي جاري صورت خواهد گرفت.

از سوي ديگر سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه‌ي روسيه در تماس تلفني با كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل، كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا و خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا در خصوص سفر نمايندگان جنبش حماس به مسكو گفت‌وگو كرد.

در بيانيه‌اي كه از سوي وزارت امور خارجه‌ي روسيه منتشر شده آمده است، هدف از اين اقدام تلاش مسكو براي انجام مذاكرات با جنبش حماس است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین