کد خبر: ۴۰۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۵

فرانسه به پادشاه عربستان پیام داد

آفتاب‌‌نیوز : رسانه‌هاي عربستان هيچ اشاره‌اي به محتواي اين پيام‌ها نكردند.
از سوي ديگر برخي گزارشها حاكيست كه رييس جمهور فرانسه ماه مارس آينده قصد دارد به عربستان سفر كند.

به نظر مي‌رسد در زمينه سياسي‌شيراك در ديدار با عبدالله به بررسي تحولات لبنان و همچنين اوضاع خاورميانه به ويژه موضوع عراق و سرزمين‌هاي اشغالي بپردازد.

ناظرين امور عربستان همچنين اين سفر را از لحاظ اقتصادي مهم ارزيابي مي‌كنند . اين سفر پيش از برگزاري كنفرانس كشورهاي عضو اتحاديه اروپا با هدف بررسي راهبرد بلندمدت اروپا در زمينه انرژي انجام مي‌شود بنابر اين به نظر مي‌رسد شيراك سعي دارد در سفر به عربستان از ميزان منابع انرژي كه رياض در اختيار كشورهاي اروپايي قرار خواهد داد مطلع شود.

در زمينه نظامي نيز فرانسه اميدوار است هواپيماهاي "رافال" خود را به عربستان بفروشد. اين تلاش پس از آن شديدتر شد كه اخيرا انگليس موفق شد يك قرارداد نظامي براي فروش هواپيماهاي جنگنده "يوروفايتر" با عربستان به امضا برساند.

جنگنده‌هاي رافال خصوصياتي از جمله رهگيري ، هدف قرار دادن اهداف زميني و حمل كلاهكهاي هسته‌اي را دارند. پاريس همچنين در تلاش است در مورد طرحي براي حفاظت و كنترل مرزهاي عربستان با عراق و يمن و احداث خط آهن جده به مكه مكرمه با اين كشور به توافق برسد.

پادشاه عربستان اوايل سال جاري ( زماني‌كه وليعهد بود ) پيش از ورود به آمريكا به فرانسه رفت و با ژاك شيراك ملاقات كرد.
همزمان‌با حضور وي اعلام شد كه اين كشور قرارداد خريد ‪ ۴۹‬فروند هواپيماي رافال را با پاريس به امضا رسانده است اما اين خبر بلافاصله تكذيب شد.

برخي كارشناسان با اشاره به وجود مذاكرات بين دو طرف براي امضاي اين قرارداد تعويق امضاي قرارداد مذكور را ناشي از ترس رياض از واكنش احتمالي آمريكا ارزيابي كردند.

برخي آمارهاي منتشره حاكيست : عربستان اولين شريك تجاري فرانسه در شبه جزيره و پس از تركيه، امارات و ايران چهارمين واردكننده كالا از فرانسه در منطقه محسوب مي‌شود.

عربستان همچنين پس از تركيه دومين كشور صادركننده كالا و مواد خام به فرانسه به شمار مي‌رود. فرانسه ‪ ۱۰‬درصد صادرات خود به منطقه را به عربستان ارسال مي‌كند و در مقابل ‪ ۲۰‬درصد از واردات خود را از اين كشور تامين مي‌نمايد.

بر اساس آمارهاي اتاق بازرگاني عربستان حجم مبادلات بازرگاني ميان دو كشور در سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي ‪ ۳/۷‬ميليارد دلار اعلام شد كه از اين ميزان ‪۱/۳۳‬ ميليارد دلار واردات عربستان از فرانسه و ‪ ۲/۳۲‬ميليارد دلار صادرات اين كشور به فرانسه را تشكيل داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین