کد خبر: ۴۰۹۴۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
آمریکا متحد ایران در سوریه علیه داعش می‌شود؟

اگر این‌اتفاق بیفتد، برای ایران‌و‌جهان خوب خواهد‌بود/نیویورک‌تایمز: ترامپ فرصتی برای ایران

علیرغم انتقادات او از توافق هسته‌ای واقعیت آن است که ترامپ خواستار مبارزه علیه تروریسم در سوریه، توقف حمایت امریکا از معارضان سوری و تمرکز بر روی نابودی داعش است. این موضوع می‌تواند ایران را به طور طبیعی در کنار امریکا قرار دهد در آن صورت ترامپ به طور ناخودآگاه در کنار اسد قرار خواهد گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه امریکایی «نیویورک‌تایمز» با انتشار گزارشی به قلم «تماس اردبرینک» خبرنگار خود که مدت‌ها در ایران بوده اگر این اتفاق بیفتد، برای ایران منطقه و جهان خوب خواهد بوداشاره می‌کند که در نگاه اول به نظر می‌رسد که پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا خبر بدی برای ایران خواهد بود. با این حال، او باور دارد که این موضوع می‌تواند یک فرصت برای ایران به خصوص در منطقه باشد. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ خبرنگار«نیویورک‌تایمز» می‌نویسد: «رهبر ایران بدون هیچ‌گونه نگرانی‌ای اشاره داشتند که برای ایران تفاوتی نمی‌کند چه کسی رییس‌جمهوری امریکا باشد. ترامپ نامزدی بود که اشاره کرد توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد. در آن زمان نیز رهبر ایران اشاره کردند که اگر امریکا توافق‌هسته‌ای را پاره کند ایران آن را به آتش خواهد کشید.»

با این حال برخی از تحلیلگران باور دارند که ترامپ می‌تواند فرصت‌هایی را نیز در اختیار ایران قرار دهد. علیرغم انتقادات او از توافق هسته‌ای واقعیت آن است که ترامپ خواستار مبارزه علیه تروریسم در سوریه، توقف حمایت امریکا از  معارضان سوری و تمرکز بر روی نابودی داعش است. این موضوع می‌تواند ایران را به طور طبیعی در کنار امریکا قرار دهد در آن صورت ترامپ به طور ناخودآگاه در کنار اسد قرار خواهد گرفت.

«محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران نسبت به این موضوع خوش‌بین است و می‌گوید اگر این اتفاق بیفتد برای ایران منطقه و جهان خوب خواهد بود. او اشاره می‌کند که این موضوع می‌تواند تغییری قابل توجه باشد. 

نیویورک‌تایمز اشاره می‌کند که در چارچوب کلان‌تر ایران امیدوار است و انتظار دارد که امریکا پایگاه‌های نظامی خود در خاورمیانه را تعطیل کند و ناوهای هواپیمابر خود را از خلیج فارس دور کند و ترامپ سیاست انزواگرایانه را در پیش گیرد. ایران امیدوار است که ترامپ بر ناتو فشار بیشتری وارد کند و این موضوع به نفع آن کشور خواهد بود. 

مرندی اشاره می‌کند که اگر ترامپ زبان تهدیدآمیز علیه ایران را متوقف کند، ایران می‌تواند پاسخی سازنده به او بدهد. این روزنامه امریکایی اشاره می‌کند که اخیرا نیز ۷۶ کارشناس امنیت ملی در نامه‌ای از ترامپ خواستند تا برجام را حفظ کند و به آن پایبند باشد. 

این روزنامه اشاره می‌کند که حتی در صورت مخالفت ترامپ با برجام نیز اکنون میلیون‌ها دلار پول بلوکه شده ایران آزاد شده است و از سوی دیگر سایر امضاکنندگان برجام نیز خواستار حفظ آن هستند. 

این روزنامه امریکایی اما اشاره می‌کند که انتخاب وزیر امور خارجه جدید امریکا به خصوص از میان گزینه‌هایی چون جان بولتون یا جولیانی به نظر می‌رسد به برجام لطمه خواهد زد و در این‌باره می‌نویسد: «ظریف و کری با یکدیگر دوستی عمیقی پیدا کرده بودند. به نظر می‌رسید با یکدیگر شوخی می‌کردند و گپ می‌زدند و تعامل خوبی داشتند. «سعید لیلاز» اقتصاددان نزدیک به روحانی اما می‌گوید که آن دوران به پایان رسیده است. «نادر کریمی جونی» تحلیلگر نزدیک به اصلاح‌طلبان نیز می‌گوید که کری و ظریف سال‌ها یکدیگر را می‌شناختند. داماد کری یک ایرانی‌تبار بود. ظریف در خانه‌اش در نیویورک میزبان حان کری بود. او معتقد است که دیگر روابط در این سطح و این‌گونه تکرار نخواهد شد.»

برخی از تحلیلگران اصولگرا نیز باور دارند که دشمنی امریکا در قبال ایران تغییری نکرده و هرگز کاهش نیافته است. در این‌باره «حسین رویوران» تحلیلگر سیاسی نزدیک به این طیف می‌گوید: «تفاوت در این است که اکنون به دلیل بحران در منطقه از سوریه و عراق تا افغانستان و یمن امکان همکاری دوجانبه را فراهم کرده است. این اما بدان معنی است که نفوذ ما افزایش یافته است. هر رییس‌جمهوری در امریکا چه اوباما چه کلینتون و یا ترامپ با این افزایش نفوذ ایران مواجه خواهند بود.»

این روزنامه در پایان می‌نویسد مردم عادی  در ایران ایده‌هایی را در مورد ترامپ دارند مثل این که او را منادی هرج و مرج و بی‌نظمی در جهان می‌دانند و برخی نیز معتقدند که تئوری توطئه برای تحلیل وضعیت کنونی کابرد دارد. برای مثال یک کشاورز ثروتمند ایرانی می‌گوید کسانی در پشت صحنه ترامپ را روی کار آورده‌اند. او معقتد است که شاهد خونریزی و هرج و مرج بشتتر در جهان خواهیم بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین