کد خبر: ۴۱۰۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
فشار ایران به دولت اوباما برای التزام امریکا به رعایت مفاد برجام

بازتاب سخنان رهبر انقلاب درباره برجام و هشدار به آمریکا در رسانه‌های جهان

شبکه خبری «سی ان ان» نیز با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند علیرغم تلاش نمایندگان کنگره برای تمدید طرح تحریم‌ها علیه ایران، اوباما تهدید کرده که این طرح را وتو خواهد کرد و موافق آن نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- تمرکز اصلی اصلی رسانه‌های غربی بر ‌روی سخنان اخیر مقام معظم رهبری نسبت به هشدار به امریکا درباره واکنش متقابل ایران در صورت تداوم نقض برجام و بدعهدی امریکایی‌ها بوده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه امریکایی «وال استریت‌ژورنال» در این‌باره با انتشار گزارشی می‌نویسد: «رهبری ایران نسبت به اقدام اخیر مجلس نمایندگان امریکا درباره تمدید تحریم‌های وضع شده علیه ایران تا ده سال دیگر واکنش نشان دادند. ایشان روز چهارشنبه ایالات متحده را تهدید کردند. سخنان ایشان احتمالا پیامی بود به دونالد ترامپ رییس‌جمهوری منتخب امریکا که پیشتر موضع تندی را علیه ایران و برجام اتخاذ کرده بود. رهبری ایران اشاره کردند که ایران نیز واکنش متقابلی را انجام خواهد داد.» 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که مقام معظم رهبری در طول مذاکرات هسته‌ای و پس از نهایی‌شدن برجام نیز اشاره کرده بودند که ایران تنها تا زمانی متعهد به اجرای مفاد برجام است که ایالات متحده و قدرت‌های دیگر نیز به تعهدات خود پایبند باشند. این روزنامه می‌افزاید: «در ماه ژوئن گذشته رهبری ایران در واکنش به اظهارنظر ترامپ درباره پاره‌کردن برجام گفتند که اگر امریکا برجام را پاره‌کند، ایران آن را به آتش خواهد کشید. ایران طبق تعهدات خود موظف شده تا تعداد سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم را کاهش داده و در میزان مواد هسته‌ای‌اش محدودیت اعمال کرده و با بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کند.»

وال استریت ژورنال اشاره می‌کند که رای اخیر مجلس نمایندگان امریکا به تمدید تحریم‌های علیه ایران یک پیام آشکار به تهران است و آن این که دیگر رویکرد دوران اوباما در قبال ایران و برجام ادامه نخواهد یافت و کنگره و احتمالا رییس‌جمهوری جدید موضعی تندتر را علیه ایران اتخاذ خواهند کرد. 

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که تمدید تحریم‌ها ادامه اصل تحریمی مصوب سال ۱۹۹۶ میلادی در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون است که طبق آن محدودیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران ادامه می‌یابد و این طرح نیازمند تایید سنا و امضای رییس‌جمهوری امریکا برای تبدیل‌شدن به قانون و اجرایی شدن است. 

شبکه خبری «سی ان ان» نیز با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره می‌کند علیرغم تلاش نمایندگان کنگره برای تمدید طرح تحریم‌ها علیه ایران، اوباما تهدید کرده که این طرح را وتو خواهد کرد و موافق آن نیست. 

روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» نیز ازسخنان اخیر مقام مظعم رهبری به عنوان فشار ایران بر اوباما برای التزام امریکا به رعایت مفاد برجام یاد کرده است و در این‌باره می‌نویسد: «ایشان در جمع فرماندهان نظامی ایران اشاره کردند که در صورت تصویب طرح تمدید تحریم ده ساله علیه ایران، این اقدام نقض آشکار برجام از سوی امریکایی‌ها خواهد بود. اظهارات ایشان در روزهای اخیر به طور متناوب به‌صورت مشابه از سوی دیگر مقام‌های ایرانی نیز تکرار شده است. برای مثال، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفته است که در صورت تمدید تحریم‌ها این نقض برجام خواهد بود. به نظر می‌رسد اظهارات اخیر هشدار و اعمال فشاری بر اوباما از سوی ایران است تا در برابر تصمیم کنگره بایستد. اما واقعیت آن است که حتی در صورت وتوی اوباما نیز نمایندگان هر دو مجلس امریکا خواستار تمدید تحریم‌ها هستند و کار خود را پیش خواهند برد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین