کد خبر: ۴۱۰۴۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۲
آیا سلفی‌های تکفیری از پیروزی ترامپ در امریکا بهره خواهند برد؟

چرا داعش و القاعده از پیروزی دونالد ترامپ خوشحال هستند؟

اظهارات ترامپ و اعضای تیم وی می‌تواند سبب شود تا گروه‌های سلفی فعال‌تر از گذشته به فکر عضوگیری بیفتند. گروه‌های سلفی –تکفیری خواهند کوشید که وانمود کنند امریکا در جنگ با هر کشوری است که هویت عربی و مسلمان دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که به نظر می‌رسد گروه‌های سلفی – تکفیری از این پس و با پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا راحت‌تر از گذشته بتوانند مسلمانان را متقاعد کنند که غرب در جنگ با اسلام است و از این طریق بتواند اعضای بیشتری را جذب کند. 

به گزارش آفتاب‌‌نیوز؛ این روزنامه اشاره می‌کند که اظهارات ترامپ و اعضای تیم وی می‌تواند سبب شود تا گروه‌های سلفی فعال‌تر از گذشته به فکر عضوگیری بیفتند. کریستین ساینس مانیتور می‌نویسد: «گروه‌های سلفی تکفیری و رهبران آن‌‌ها می‌گونید که نتیحه انتخابات امریکا و پیروی ترامپ می‌تواند ابزار قدرتمندی برای آنان به منظور جذب نیروی بیشتر باشد. این موضوع می‌تواند کار آن‌ها را راحتتر کند چرا که می‌توانند بگویند که ببینید غرب و اسلام  واقعا به سوی برخورد تمدن‌ها پیش می‌روند و جنگ میان غربی‌ها و مسلمانان ابدی خواهد بود. این نشان‌دهنده یک محور استراتژیک است. برای دو دهه گروه‌های سلفی تکفیری مدعی بودند که ایالات متحده در سیاست خارجی و در جنگ‌ها برنامه‌ای ضد‌اسلامی دارد. در حال حاضر آنان راحت‌تر از گذشته می‌توانند با استناد به کلمات و جملات مورد استفاده توسط ترامپ و مشاورانش بگویند که آن‌چه ادعا می‌کرده‌اند درست بوده است. این موضوع می‌تواند به آنان در عضوگیری بیشتر برای تداوم جنگ عراق و سوریه کمک کند. 

چرا داعش و القاعده از پیروزی دونالد ترامپ خوشحال هستند؟

ابوعمر» که نام مستعار یکی از اعضای گروه‌های سلفی تکفیری در سوریه و همسو با گروه شبه‌نظامی جبهه فتح‌الشام است می‌گوید: «برای سال‌ها ما بر روی موضوع اشغالگری در فلسطین تمرکز می‌کردیم. ما از اتحاد و ائتلاف فریبکارانه امریکا با ایران و با دولت اسد رییس‌جمهوری سوریه می‌گفتیم. ما می‌گفتیم که این ائتلاف در عراق و افغانستان وجود دارد و نشان می‌دهد که امریکایی‌ها جنگی را علیه اسلام آغاز کرده‌اند. در حال حاضر همه آن‌چه گفته‌ایم در توئیت‌های ترامپ و یا در گزارش‌های سی ان ان آشکار می‌شوند. القاعده و به احتمال زیاد داعش در حال حاضر تلاش‌های خود برای متقاعد‌کردن مسلمانان ساکن کشورهای غربی به منظور پیوستن به آن گروه‌ها را افزایش خواهند داد. اکنون آنان می‌توانند این تصویر را از خود ایجاد کند که تنها محافظان منافع مسلمانان هستند.»

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: «گروه‌های سلفی –تکفیری خواهند کوشید که وانمود کنند امریکا در جنگ با هر کشوری است که هویت عربی و مسلمان دارد. آنان خواهند گفت که امریکا دشمنی خود با اسلام را آشکار کرده است. آنان از این تبلیغات ضدامریکایی بیش از پیش در مصر، اردن و مراکش به عنوان متحدان امریکا در منطقه بهره‌برداری خواهند کرد تا شکاف میان این کشورها با امریکا را افزایش دهند. «ویل مک کانتز» پژوهشگر ارشد در انستیتو بروکینگز‌ مدیر پروژه روابط امریکا با جهان اسلام می‌گوید: «بسیاری از نقل‌قول‌های مقام‌های ارشد و اطرافیان ترامپ را که می‌بینید دقیقا در راستای تقویت خط تبلیغاتی سلفی‌های تکفیری هستند. آنان این بهانه را به دست نیروهای افراطی می‌دهند که بگویند امریکا در جنگ با کلیت دین اسلام و نه فقط علیه گروه‌های تروریستی است.» 

کریستین ساینس مانیتور در ادامه به نقل از ابوعمر و سایر افرد نزدیک به القاعده که با آن روزنامه مصاحبه کرده‌اند اشاره می‌کند که استناد این گروه‌ها به مصاحبه‌های مشاوران و منصوبان ترامپ و بیانیه‌ها و توئیت‌های منتشرشده از سوی آنان است. آن‌‌ها اشاره می‌کنند که یک هفته پس از حملات نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس، ترامپ در تجمعی گفت که می‌خواهد نظارت بر مساحد خاص را پیش از تایید فعالیت آن‌ها اجرایی نماید. او گفته بود که طرح ثبت‌نام مسلمانان در امریکا را برای مسائل امنیتی احرایی خواهد کرد. او در مصاحبه با سی ان ان در ماه مارس گفته بود که فکر می‌کند اسلام از ما (امریکایی‌ها) نفرت دارد و گفته بود که باید جنگ علیه اسلام افراطی را در پیش گرفت اما از دید او شناسایی مسلمانان غیر‌تروریست از تروریست کار دشواری است. اخیراً نیز سخنگوی سابق کمیته اقدام سیاسی کارزار ترامپ گفته بود که طرح ثبت‌نام مسلمانان امریکایی را می‌توان به بازجویی از امریکایی ژاپنی‌تبار در جریان جنگ جهانی دوم تشبیه کرد. مایکل فلین مشاور امنیت ملی پیشنهادی ترامپ که ژنرالی بازنشسته است نیز اخیرا ادعا کرده بود که ترس از مسلمانان طبیعی است. ترامپ می‌تواند یک گام به عقب بازگردد و تلاش کند تا از حساسیت‌های ایجاد شده قبلی بکاهد. نگاهی به کتاب اخیر فلین دربار چگونگی مبارزه با افراطیون و متحدان آن نشان می‌دهد که او به درگیری جهانی تمدن‌ها باور دارد. او در بخشی از این کتاب نوشته است: «ما در جنگ علیه اسلام رادیکال هستیم.» این بخشی از سخنرانی فیلن در نشست گروهی ضد‌اسلامی در دالاس در ماه آگوست گذشته است. کارشناسان باور دارند که نگاه فلین به اسلام، همان نگاهی است که او با داعش و القاعده در آن و برداشت‌شان از اسلام دارای اشتراک‌نظر است. «اچ ای هیلیرر» از اعضای ارشد شورای آتلانتیک و نویسنده کتابی درباره انقلاب مصر در مخالفت با این نظر می‌گوید: «توصیف اسلام به عنوان ایدئولوژی‌ای تمامیت‌خواه، چیزی است که اکثریت مسلمانان به آن باور ندارند، آن‌چه وجود دارد افراط‌گرایی و برداشت‌های افراطی از مذهب است.»

او معتقد است که نگرانی اصلی این است که اظهارات ضد‌اسلامی مشاوران ارشد ترامپ کار را برای مقالبه با روایت‌های تندروانه توسط امریکا تضعیف کند. او معتقد است که بسیاری از مسلمانان از امریکا دلسرد خواهند شد. او اشاره می‌کند که در نبرد اندیشه‌ها این یک مانع و یک عقب‌گرد برای امریکا خواهد بود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
3
دلواپس ها و كيهانيان بيشتر خوشحالند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
فرافکنی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
0
0
این ها همه روزنامه های طرفداران دموکراتها هستند که این چیزها رو مینویسند.ضمن اینکه شما باید اول دشمنت رو بشناسی تا بتونی باهاش مبارزه کنی.
کاری که حسین اوباما نکرد و بهاش رو مردم سوریه و عراق و کردها و فرانسوی ها دادند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین