کد خبر: ۴۱۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۲:۱۱
آفتاب بررسی می کند:

پیامدهای استراتژیک دستیابی ایران به فناوری هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز :  با مفروض قرار دادن اینکه اسراییل تنها قدرت هسته‌ای در خاورمیانه است و از طرف دیگر نیز به هیچ وجه حاضر به امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ان.پی.تی نیست این سوال مطرح می شود که ترس اصلی اسراییل از برنامه هسته‌ای ایران چیست؟
برخی از کارشناسان و تحلیلگران مسائل هسته‌ای و استراتژیک بر این باورند که اساسا ترس اصلی اسراییل نه از برخورد هسته‌ای میان ایران و اسراییل بلکه از گسترش دانش تکنولوژی در سراسر منطقه و پیامدهای استراتژیک آن است. آنان در تحلیل‌های خود معتقدند اسراییل ایران را عقلایی می بیند و می‌داند که ایران حتی در صورت دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ـ اسراییل را مورد حمله هسته‌ای قرار نخواهد داد؛ زیرا توان هسته‌ای ایران اولا باعث می شود اسراییل نتواند در حد کافی اقدام به بازدارندگی در مقابل سازمان‌های اسراییلی و فلسطینی که ممکن است اسرائیل را وادار به مصالحه سرزمینی با همسایگان خود بکند. ثانیا اینکه ایران هسته‌ای باعث خواهد شد واشنگتن به مصالحه با تهران تن در دهد و ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای به رسمیت بشناسد و این یعنی کاهش اهمیت اسراییل به ازای افزایش اهمیت ایران. اساسا این مساله یکی از نگرانی های اسراییل از زمان پایان جنگ سرد و کاهش اهمیت استراتژیک اسراییل بوده است.
این تحلیلگران معتقدند که اسراییل نگران آن است که امریکا با ایران کنار بیاید و اسراییل را فراموش کند؛ زیرا بهبود روابط امریکا و ایران معادلات استراتژیک خاورمیانه را به نفع ایران تغییر خواهد داد. ایران در افغانستان به امریکا کمک کرد و توافق هسته‌ای میان امریکا و ایران همه معادلات را بهم خواهد ریخت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین