کد خبر: ۴۱۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۰

شرایط فرانسه برای مذاکره هسته ای با ایران

آفتاب‌‌نیوز : آقای دو ويلپن که آماده ديدار از مسکو می شود افزود ايران بايد تضمين های جديدی بدهد که فعاليت های هسته ای اش صلح آميز است.
برنامه هسته ای ايران از مسائل محوری در مذاکرات نخست وزير فرانسه در مسکو خواهد بود.
اين سفر پيش از مذاکرات ايران و روسيه صورت می گيرد که قرار است در هفته جاری برگزار شود.
گفتگوهای اتمی بين ايران و اروپا در ماه اوت متوقف شد يعنی زمانی که ايران کار غنی سازی اورانيوم را از سر گرفت.
اوايل ماه جاری آژانس تصميم گرفت که پرونده ايران را به شورای امنيت گزارش کند که مقدمه ای برای ارجاع پرونده به اين شورا و خارج شدن از دست آژانس می تواند باشد. 

در همين حال، گروهی از بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای ارزيابی کنترل های اين آژانس بر اماکن و تاسيسات هسته ای ايران وارد اين کشور شده اند.
ديدار اين بازرسان در پی تصميم ايران به پايان دادن به تمامی همکاری های داوطلبانه با آژانس بين المللی انرژی اتمی صورت می گيرد.
در جريان مذاکرات ايران و سه کشور اروپايی، ايران به طور داوطلبانه پذيرفته بود که در همکاری های خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی فراتر از پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای عمل کند.
ايران اخيرا در واکنش به اقدام اين آژانس در گزارش دادن پرونده فعاليت های هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل، تصميم گرفت اين همکاری ها را قطع کند.
آژانس بين المللی انرژی اتمی دارای دوربين و تجهيزات در برخی از اماکن هسته ای ايران است و بعضی از اين اماکن را نيز مهر و موم کرده است.
خبرنگاران می گويند برداشتن اين تجهيزات و پايان دادن به بازرسی های سرزده بازرسان سازمان ملل از اماکن هسته ای، کار آژانس بين المللی انرژی اتمی را در نظارت بر فعاليت های هسته ای ايران دشوارتر خواهد کرد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین