کد خبر: ۴۱۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۲

كنفرانس بين‌المللي قربانيان تروريسم

آفتاب‌‌نیوز : اين كنفرانس دو روزه درشرايطي آغاز شده است كه بحث بر سر انجام مذاكره ميان دولت مركزي اسپانيا با جدايي‌طلبان باسك (اتا) به مهمترين بحث سياسي كشور تبديل شده است.

"خوسه لوييس رودريگز زاپاته‌رو" نخست وزير سوسياليست اسپانيا روز جمعه گذشته در يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه شرايط كنوني بهترين فرصت براي پايان دادن به خشونت اتا از طريق مذاكره در طول چهار دهه درگيري مسلحانه با جدايي‌طلبان است.

وي در اين زمينه به عدم وقوع انفجارهايي از سوي اتا در طول دو سال گذشته در اسپانيا اشاره كرد كه منجر به برجاي گذاشتن قرباني انساني شده باشد.

تلاش دولت براي مذاكره با اتا پس از متقاعدكردن آنان به برزمين گذاشتن اسلحه اكنون با مخالفت شديد قربانيان اتا و احزاب مخالف دولت سوسياليست اسپانيا به ويژه حزب محافظه‌كار "مردمي" روبرو شده است.

اتا در طول چهار دهه نبرد مسلحانه خود تا كنون نزديك به يكهزار نفر به ويژه مقامهاي دولتي و ماموران پليس اسپانيا را از پاي درآورده و صدها تن ديگر را زخمي كرده است.

زاپاته‌رو بر خلاف دو دوره قبلي كنفرانس قربانيان تروريسم كه با حضور نخست وزير وقت اسپانيا و رييس جمهوري كلمبيا به ترتيب در شهرهاي مادريد و بوگوتا برگزار شد، روز دوشنبه در كنفرانس يادشده حضور نيافت.

كارشناسان علت اين امر را مخالفت شديد قربانيان اتا كه دولت اسپانيا آن را يك گروه تروريستي مي‌شناسد و خانواده‌هاي آنان با سياست زاپاته‌رو براي پايان دادن به مبارزه عليه اتا عنوان مي‌كنند.
درهمين حال، وليعهد اسپانيا كه روز دوشنبه اين كنفرانس را افتتاح كرد، در سخنانش بر لزوم قاطعيت دولت مركزي در برخورد با اتا تاكيد كرد و خواستار پايان دادن به فعاليت آنان با استفاده از تمامي ابزارهاي دولت قانوني كشور شد.

خانم "مائيته پاگازوارتوندوا" رييس بنياد قربانيان تروريسم نيز در اين كنفرانس ضمن مخالفت شديد با تصميم دولت براي مذاكره با اتا گفت: قربانيان تروريسم، سكه بازار يا كالاي تجاري نيستند كه دولت هرگاه اراده كند، بخواهد آن را مبادله سازد.

در كنفرانس بين‌المللي قربانيان تروريسم در مجموع ‪ ۷۰۰‬نفر از كشورهاي اسپانيا، ايرلند، فلسطين اشغالي، آمريكا، روسيه و كلمبيا حضور دارند. حدود ‪ ۳۰۰‬تن از اين افراد، قربانيان مستقيم اعمال تروريستي هستند.

هدف از برگزاري اين كنفرانس، تبادل تجربه، بررسي راههاي كاهش عوارض رواني اين پديده بر قربانيان و شنيدن سخنان دهها قرباني ناشناخته تروريسم در كشورهاي مختلف اعلام شده است.
با اين وجود، بحث محوري كنفرانس مذكور، موضوع "اتا" است و نمايندگان قربانيان تروريسم از اين طريق به دنبال آن هستند تا از دولت اسپانيا بخواهند در صورت مذاكرات با گروه جدايي‌طلب اتا، عفو عمومي به زندانيان آن ندهد.

اتا مهمترين شرط براي انجام مذاكره با دولت را آزادي بي‌قيد و شرط همه زندانيان خود اعلام كرده است. اين سومين كنگره قربانيان تروريسم است كه از سال ‪ ۲۰۰۴‬ميلادي برگزار مي‌شود.
پيش از اين اين كنگره در مادريد پايتخت اسپانيا و بوگوتا پايتخت كلمبيا برگزار شده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین