کد خبر: ۴۱۱۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲

نماینده مجلس: دپیلماسی قوی نفتی ثمره‌ برجام است

رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت ایران در نشست اوپک و تثبیت سهم صادرات نفت به میزان سه میلیون و 900 هزار بشکه در روز ثمره‌ای نیک از دپیلماسی موفق ایران در مذاکرات هسته‌ای و برجام است.
آفتاب‌‌نیوز : غلامرضا تاجگردون روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزایش سهمیه نفت ایران در اوپک را بیانگر قدرت دیپلماسی اقتصادی ایران در شکستن حصر صادرات نفتی دانست و اظهار کرد: بازتاب بین‌المللی این رویداد و اذعان صاحب نظران به قدرت دیپلماسی ایران بیانگر اهمیت این موفقیت بوده است.

وی گفت: در نشست اخیر اوپک در حالی که سهم صادرات نفتی دیگر کشورها کاهش یافت افزایش سهمیه نفت صادراتی ایران شرایط جدیدی را برای کشور ایجاد کرده که این امر بیانگر مفید بودن تلاش‌های دولت تدبیر و امید در تعامل اقتصادی و سیاسی با دیگر کشورهاست.
رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه افزود: افزایش سهم ایران از صادرات نفت به لحاظ وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی بسیار مهم و تعیین کننده است، هر چند که دولت روحانی وابستگی اقتصاد به بودجه نفتی را تا حدودی کاهش داده است.

تاجگردون بیان کرد: افزایش قیمت نفت در کنار افزایش سهم صادراتی نفت ایران و کاهش صادرات نفت دیگر کشورها رویداد ارزنده و دارای اهمیتی است، تداوم این تعامل با کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می تواند به افزایش قیمت نفت نیز کمک کند.

اعضای اوپک در صد و هفتاد و یکمین نشست خود در وین توافق کردند به مدت 6 ماه از ابتدای سال ٢0١٧ میلادی، روزانه یک میلیون و ٢00 هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و 500 هزار بشکه در روز برسانند که این توافق برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام صورت می‌گیرد که پیشنهاد این موضوع از طرف ایران مطرح شد.
در این نشست اعضای اوپک در کنار کاهش تولید نفت اعضا، افزایش فروش نفت ایران روزانه تا 3.9 میلیون بشکه را پذیرفتند.

در آخرین نشست، اعضای اوپک به توافق رسیدند تا تولید روزانه نفت این سازمان را یک میلیون و دویست هزار بشکه کاهش دهند و در سطح 32.5 میلیون نگاه دارند.
در چارچوب این توافق، ضمن تصمیم جمعی اعضا برای کاهش میزان تولید با هدف افزایش بهای نفت، ایران تنها کشور دارای اختیار افزایش عرضه نفت به بازارهای جهانی اعلام شد.

این مساله سبب شد تا بسیاری ایران را برنده نشست اخیر به شمار آورند و رسانه‌های مختلف جهان در چند روز گذشته تحلیل‌های گوناگونی را از نتیجه این نشست ارائه و تصمیم نهایی آن را به عنوان یک پیروزی تازه برای ایران قلمداد کردند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین