کد خبر: ۴۱۲۰۰
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۵۷

سازمان ملل: گوانتانامو را تعطیل کنید

آفتاب‌‌نیوز : بسیاری از سیاستمداران اروپایی بر این باورند که آمریکا از زندان گوانتانامو بعنوان یک ابراز سیاسی برای ارضای زیاد طلبی های خود و شکنجه افراد بی گناه استفاده می کند اما بوش و سایر معاونان وی بارها گفته اند که در این زندان تروریست های نگه داری می شوند که مظنون به همکاری باالقاعده و سایر گروههای تروریستی می باشند و تا زمانی که جنگ علیه تروریسم ادامه دارد گوانتانامو تعطیل نمی شود. 

از آنجایی که زندان گوانتانامو مدتهاست تبدیل به یک مسله بین المللی شده سازمان ملل تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرده و در گزارش جدید خود که توسط بازرسان کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل تهیه شده به صراحت اعلام شده زندانیان گوانتانامو بر خلاف تمام قوانین و کنوانسیون بین المللی مرتبا شکنجه می شوند و خواستار تعطیلی آن شده اند. 

در گزارش مذکور که توسط 5 تن از بازرسان کمیسیون حقوق بشر در طول 18 ماه گذشته تنظیم شده به این موضوع اشاره شده است که زندانیان مقیم  گوانتانامو بدترین شرایط را تحمل می کنند و برای مدتهای طولانی در حبس انفرادی نگهداری می شدند, که این شرایط وضعیت فیزیکی و روحی آنها را در معرض تهدیدات فراوانی قرار داده است. 

گزارش مذکور در تاریخ 16 ژانویه به مقامات کاخ سفید ارایه شده و روزنامه لوس آنجلس تایمز برای اولین بار اقدام به چاپ آن کرد که این خبر سبب بروز نگرانی های فراوانی در خصوص نحوه رفتار با زندانیان – وضعیت نخوابی – روانی و بهداشتی آنان گردید. 

در همین خصوص کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد شخصا قصد رسیدگی به این گزارش را دارد به همین منظور به واشنگتن سفر کرده تا موضوع را با جرج بوش در کاخ سفید بررسی کند.
 
مانفرد نواک بازرس ویژه سازمان ملل در امور شنکجه و یکی از پنج کارشناسی که در تهیه گزارش همکاری کرده گفته است نسخه تکمیلی و نهایی این گزارش در ژنو منتشر خواهد گردید و تاخیر صورت گرفته به این علت بوده است تا سیاستمداران کاخ سفید جواب رسمی خود را به پیش نویس گزارش بدهند. 

مقامات آمریکایی در پاسخ به انتقادات صورت گرفته و با رد این گزارش اعلام کرده اند کارشناسی که این گزارش را نوشته اند با واقعیت تلقی کردن اظهارات وکلای مدافع بازداشت شدگان مرتکب اشتباهات بسیاری شده اند و در دفاع از اقدامات خود گفته اند با زندانیان مقیم گوانتانامو بر طبق قوانین بین المللی رفتار می شود. 

آنها معتقدند بر اساس قوانین بین المللی جنگ آمریکا و هر کشور دیگری در زمان جنگ می تواند دشمنان خود را در بازداشت نگه داری کنند چرا که بازداشت به منزله تنبیه قانونی و اجرای عدالت نیست بلکه هدف آن تامین امنیت است تا دشمنان نتوانند به جنگ با ایالات متحده ادامه بدهند. 

با وجود دلایلی که مقامات آمریکایی به آن اشاره کرده اند کارشناسان سازمان ملل بر این باورند که هدف اولیه آمریکا از نگهداری زندانیان در گوانتانامو بازجویی از زندانیان است. آنها معتقدند که برخوردهای مثل مجبور کردن زندانیان برای اصلاح صورت (برخلاف عقاید مذهبی) قرار دادن آنها در معرض حرارت بالا تغذیه اجباری زندانیان – تاباندن نور شدید – ایجاد سر و صدای سرسام آور در داخل سلوی و سایر موارد برای شکستن روحیه زندانیان صورت گرفته و نقض آشکار قوانین کنوانسیونه حقوق بشر سازمان ملل در خصوص منع شکنجه است. 

شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به موارد مطرح در گزارش مذبور گفته است آمریکا تا زمانی که گزارش پایانی منتشر نشده است هیچ یک از ادعاهای گزارش مذکور زا نمی پذیرد. 

مک کورمک با دفاع از عملکرد دولت در برخورد با زندانیان و شایعه دانستن این گزارش گفت از مردم آمریکا خواهش می کنم وقتی چنین گزارشهایی را می خوانند فراموش نکنند که هیچ یک از نویسندگان این گزارش از گوانتانامو بازدید نکرده است. 

دولت آمریکا معتقد است کمیته صلیب سرخ بین الملل تنها نهاد قانونی است که صلاحیت بررسی موضوع را دارد و به همین دلیل با درخواست پنج کارشناس مذکور برای مصاحبه با بازداشت شدگان مخالفت کرده و تنها به شرط عدم مصاحبه با بازداشت شدگان به آنها اجازه بازدید داده بود که این پیشنهاد با مخالفت کارشناسان مواجه شد چرا که آنها معتقدند بودند رفتن به این زندان بدون مصاحبه با زندانیان فایده ای ندارد. 

زندان گوانتانامو در سال 2002 در کوبا احداث شد و تاکنون 760 زندانی در آن نگهداری شده اند که 160 زندانی آن آزاد شده و 76 نفر از آنها به زندانهای سایر کشورها منتقل شده اند. از آن زمان تاکنون تنها 9 نفر از زندانیان تفهیم اتهام شده در حالیکه سایر زندانیان همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین