کد خبر: ۴۱۲۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۴۶

خانیکی: هدف قیام عاشورا تشکیل حکومت بود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، خانیکی با اشاره به اینکه جنبش احیای تفکر دینی در کانون تفکر اصلاحی و یا تفکر انقلابی در جهان اسلام و به خصوص جهان شیعه قرار دارد ، اظهار داشت: نگاه جامعه سیاسی جهان غرب به نهضت عاشورا فراتر از حوزه های فقهی و کلامی است.
و همواره نسبت به آن تلقی مثبتی وجود داشته است که   نشان دهنده این است که در متن احیاگری دینی یک نوع دغدغه نسبت به مسئله عاشورا وجود دارد‍.»
عضو ارشد جبهه مشارکت ادامه داد: «ما در دنیایی زندگی می کنیم که زمانی شاهد یک گفتمان انقلابی نسبت به عاشورا بودیم مثلا دکتر شریعتی تاکید داشت هر انقلابی دو چهره دارد یکی خون و دیگری پیام که در خصوص عاشورا چهره خون آن را در روز عاشورا دیدیم و پیام آن را بازماندگان آن ادامه دادند.»
وی تاکید کرد:‌ «شهید مطهری با تاکید بر تحریفات در خصوص واقعه عاشورا معتقد است که چهره احساسی آن به چهره حماسی عاشورا غلبه کرده است. و همچنین تعبیری که امام خمینی نسبت به عاشورا داشت و آن را کانون توجه مبارزات دینی خود قرار داد. و کاری کرد که گریه بر عاشورا با هدفی سیاسی دنبال شود.
و گفتمان سنتی جای خود را به گفتمان انقلابی داد که حسین و یارانش در مرکز آن قرار دارند.»
خانیکی تصریح کرد: «این گفتمان انقلابی در برابر تحریف عوامفریبانه قرار گرفت که عنصر اصلی آن فرد در مقابل دیدگاه امام حسین بود . از سویی در  تحریف عالمانه این واقعه و چه در تحریف عامیانه و چه عالمانه حرکت امام حسین حرکتی انفعالی تعریف شده بود.»
وی با اشاره به اینکه «در گفتمان انقلابی عنصر فکری برجسته است» اظهار داشت: قیام عاشورا قیامی برای عدالت و آزادی و هدف ان تشکیل حکومت و در جهت انجام اصلاح و به دنبال کسب مشروعیت از یک نظام جابرانه بود.
خانیکی با اشاره به اینکه «امروز گفتمان انقلابی از عاشورا جای خود را به گفتمان تراژیک داده است» ادامه داد: این گفتمان مبتنی بر عزاست و عنصر عزا از عنصر فضیلت و حق طلبی بارزتر است که در آن هر چه افسانه ای تر و اسطوره ای تر به واقعه عاشورا نگاه شود جذاب تر می شود که نتیجه این گفتمان فهم انفعالی از این واقعه است که این جمله ویل دورانت را به یاد می آورد که «انگار دین هر چه اسطوره ای تر می شود دینی تر می شود»
وی با اشاره به اینکه «هویت یک پدیده ثابت نیست بلکه فرآیندی است برای خودشناسی و کنشگری، گفت: «هویتی می تواند مشروعیت بخش باشد که هم خود آگاهی من و هم غیر را به رسمیت بشناسد. و در جامعه درحال گذار به مدرنیته نگاه عقلانی جای نگاه سنتی را می گیرد»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین