کد خبر: ۴۱۲۴۸
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۱

وزیر بهداشت زیاد مصاحبه می کند اما ....

آفتاب‌‌نیوز : مساله ای که درماههای اخیر ،نگرانی جهانی را به دنبال داشته ،بحث شیوع آنفلوانزای مرغی در کشورهای مختلف و سرایت آن به انسانها است.این بیماری تاکنون جان چندین نفر را در کشورهای مختلف گرفته است و محافل بین المللی نگران همه گیری این بیماری در جوامع انسانی هستند تا جایی که طبق پیش بینی ها ،همه گیری این بیماری باعث مرگ چند ده میلیون انسان خواهد شد.

هم اکنون آنفلوانزای مرغی در ترکیه و کردستان عراق باعث مرگ چندین نفر شده است و همچنان در چین و اندونزی قربانی می گیرد و حتی به کشور آفریقایی نیجریه هم رسیده است و اما در گیلان فقط باعث مرگ پرندگان تالاب انزلی شده است!!

طبق اعلام مسئولان سازمان دامپزشکی ؛183 قطعه پرنده مهاجر مشکوک به آنفلوانزای مرغی در روزهای 14 تا 17 بهمن ماه در تالاب انزلی تلف شدند که برای اطمينان بيشتر، اين نمونه‌ها به آزمايشگاه‌هاي مرجع مورد تأييد سازمان بهداشت جهاني دام و طيور (OIE) فرستاده شد.

اما وزیر بهداشت همواره در پاسخ نگرانی های خبرنگاران گفته است :هیچ نگرانی از شیوع آنفلوانزای مرغی در ایران نداریم و این بیماری در ایران بیشتر یک بیماری شغلی خواهد بود!!!در حالیکه در بسیاری از شهرستانها و روستاهای ایران ،افراد با پرندگان زنده و طیور در تماسند و در بسیاری از شهرها هنوز هم در مرغ فروشیها ،مرغ زنده عرضه میشود. مسلما همین موضوع ،صحت این ادعا را که در ایران ،این بیماری یک بیماری شغلی خواهد بود،مورد تردید قرار می دهد.

اما امروز وزير بهداشت پس از گذشت 8 روز از ارسال نمونه پرندگان تلف شده به آزمایشگاههای مورد تائید سازمان بهداشت جهانی دام و طیور،ازمشکوک بودن تست اوليه پرندگان وحشي تلف شده در تالاب انزلي خبر داده و گفته هنوز منتظر جواب نهایی هستیم !!
وزیر بهداشت در عین حال مجددا تاکید کرده برای مقابله با این بیماری آماده هستیم .

اما این جواب نهایی کی به ایران می رسد ؟!درست است که در این موارد باید از تشویش اذهان و دامن زدن به ترس افراد جلوگیری کرد اما نمی توان این موضوع را بهانه ای قرار داد تا از ارائه اطلاعات حقیقی و درست به افراد خودداری شود.مردم باید بدانند تا بتوانند از ابعاد خطر آگاهی یابند و خود را برای مقابله با این ویروس آماده سازند.آیا به راستی ویروس آنفلوانزای مرغی به ایران نرسیده است؟مردم باید از چه طریق با علایم این بیماری آشنا شوند؟در صورت ابتلا به این ویروس باید به کجا مراجعه کنند؟واکسن های خریداری شده را می توان از کجا تهیه کرد؟آیا بهتر نیست به جای اطمینان دادن به مردم ،آنان را از خطری که در راه است و شاید هم تاکنون به ایران رسیده است،آگاه کرد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۲:۲۳ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۶
0
0
در حال حاضر هيچگونه واكسن تاييدشده‌اي برضد انفلونزاي مرغي كه براي جلوگيري از ابتلاي انسان موثر باشد در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد ولي اقداماتي در چندين كشور از جمله چين روسيه اوكراين و برخي كشورهاي ديگر جهت توليد واكسن صورت گرفته است. فقط دارويي به نام (( تامي فلو )) براي درمان آن وجود دارد كه بسيار گرانقيمت مي‌باشد و ظرفيت توليد آن نيز در كشورهاي پيشرفته محدود است. در ضمن اثربخشي اين دارو نيز به عل احتمال تغييرات ژنتيكي ويروس در صورت درمان تك‌دارويي و عدم كارآزمايي‌هايي باليني وسيع مورد ترديد است و در برخي موارد با وجود تجويز آن به مبتلايان هيچگونه اثر شفابخشي ديده نشده و بيمار فوت نموده است. لذا وزير بهداشت و درمان هيچگونه جوابي درباره سوالات انتهايي مطلب شما نمي‌تواند داشته باشد و فقط مي‌تواند با تهيه داروي ذكرشده از كشورهاي توليدكننده (آنهم با قيمت گزاف) -خداي ناكرده-در صورت ابتلاي افراد خاص آن را در اختيار بيمارستانها بگذارد. در نتيجه از شما خواهش مي‌كنم در برخي موارد با پرسش از منابع كارشناس مسوولاني را كه نيت خدمت رساني به مردم را دارند ناخواسته مورد اتهام قرار ندهيد. باتشكر - دكتر آرش ايزدپناه قهرماني
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین