کد خبر: ۴۱۲۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۵۸
قم در آتش و خون

گزارش مشروح برخورد صوفیان و نیروی انتظامی

آفتاب‌‌نیوز :  نتیجه این برخوردهای فیزیکی و بیش از آن، فکری منجر به بازداشت 500 صوفی و مجروح شدن بیش از 150 نفر از صوفیان و ماموران نیروی انتظامی شد.
در کشکول دراویش
اولین جرقه های این آشوب در چهارشنبه پیش از عید غدیر در شهر مذهبی قم بلند شد و محور تمام جرقه های ساختمان حسینیه شریعت بود که در آتش این آشوب سوخت.
سازمان حج و اوقاف از سوی و سازمان شهرداری از سویی دیگر این ساختمان را به دلیل مشکلات حقوقی آن پلمپ کردند.
صوفیان که با پلمپ این ساختمان زیارتگاه و خانقاه اجدادی فرقه خود را از دست داده بودند با مسئولان امنیتی استانداری جلسه ای ترتیب داده و کلید در ورودی ساختمان را برای مراسم عزاداری دهه اول عاشورا دریافت می کنند.
اما پایان عزاداری به منزله تخلیه ساختمان حسینیه نبود. صوفیانی که جمعیت آنها به 1000 نفر می رسید تخلیه ساختمان را مشروط بر ارائه حکم قضایی از سوی ماموران اعلام می کنند و این برخورد به منزله اولین سخنان رد و بدل شده میان دراویش و ماموران انتظامی برای آغاز جنگی خونین بود.
مرگ بر صوفی
درگیری های لفظی میان صوفیان و ماموران انتظامی هنوز در جریان بود که شعار «مرگ بر صوفی» بازی را به سوی برخوردهای جدی تری کشاند.
بنا به گفته یکی از صوفیان که با خبرنگار سیاسی آفتاب گفتگو می کرد این افراد تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم و اعضای بسیج بودند و توسط طلبه ای به نام شعشعانی تحریک می شدند.
شعارهای «مرگ بر شریعت» ، «شریعت حیا کن / شهر قم را رها کن» دیوارهای حسینیه و خانه مسکونی شریعت را می لرزاند و اعلامیه هایی دست به دست می شد که در آن بخشی از سخنان آیت الله مرعشی در تقبیح صوفی گری درج شده بودند و صوفیان را نجس و دشمن خدا خوانده بود.
این صوفی به سخنان سرهنگ «سجادی» از مسئولان نیروی انتظامی استان قم اشاره می کند که خطاب به دراویش می گوید‌: «اگر از محل متفرق نشوید سر و کارتان با امت حزب الله خواهد بود»
این صوفی به اولین کپسول گاز اشک آوری اشاره می کند که از سوی نیروی انتظامی در میان جمع پرتاب می شود. و در آخر تخریب و آتش سوزی ساختمان حسینیه و خانه شریعت و زخمی شدن صوفیان را تاکید می کند.
دراویش در بند، ماموران مجروح
گفتگوی خبرنگار سیاسی آفتاب با فرمانده نیروی انتظامی استان روی دیگر سکه داغی بود که از میان شعله های خیابان ارم قم روی تلکس خبرگزاری ها رفت.
سردار سرتیپ، علیرضا طاهری در طول مصاحبه بارها تاکید کرد که اگر نیروی انتظامی در این جنجال دخالت نمی کرد مردم قم این صوفیان را تکه تکه می کردند.
طاهری ساخت و ساز غیر قانونی ساختمان حسینیه را اولین دلیل این آشوب عنوان کرد واز صورت جلسه ای یاد کرد که پای آن «سید احمد شریعت» سر سلسله این فرقه امضا کرده و در آن متعهد شده بود که پس از برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم این محل را تخلیه می کنند.
اما به هر حال محل تخلیه نمی شود و بنا به گفته سردار طاهری در تمام این مدت صوفیان مشغول جمع آوری انواع سلاح سرد و گرم و سنگر بندی روی پشت بام حسینیه شریعت بوده اند.
وی تاکید می کند: «نیروی انتظامی تمام تلاش خود را کرد که برخورد جدی با صوفیان صورت نگیرد تا اینکه دراویش اقدام به سنگ پرانی از بالای سنگرها کردند و مردم و ماموران انتظامی را مورد حمله قرار دادند و حتی گاز اشک آور به سوی مردم پرت کردند و با این کار تکلیف را یکسره کردند.»
سردار طاهری تعداد زخمی های این درگیری را 100 تا 150 نفر اعلام کرد که 10 تا 20 نفر از این تعداد صوفی و باقی ماموران انتظامی و مردم بودند.
گفتگوی آفتاب با فرمانده نیروی انتظامی استان قم به آنجا ختم شد که وی تعداد بازداشت شدگان را 500 نفر اعلام کرد و گفت تمام این افراد انواع سلاح سرد از جمله قمه، شمشیر، چاقو، خنجر و تیغ موکت بری، را همراه داشتند. البته سردار طاهری در گفتگو با فارس به سلاح های گرمی همچون کلت کمری نیز اشاره کرده بود که همراه با صوفیان شاه نعمت الهی ضبط شده است.
با وجود کلیه آمارهای ضد و نقضی که در مورد تعداد بازداشت شدگان و مجروحان از سوی دو طرف این آشوب ارائه می شود، اما به هر حال با اجرای حکم دادگستری استان قم و پلمپ خانقاه دراویش گنابادی، آرامش به قم بازگشت.
این برخورد با توجه به گزارش های پی در پی ای که هفته نامه «یالثاراث الحسین» ارگان حزب الله انصار در نقد صوفی گری چاپ می کرد قابل پیش بینی بود. اما آنچه این پیش بینی را به تعویق می انداخت موج اعتراضات گسترده ای بود که بر علیه توهین به مظاهر مذهبی مسلمانان با چاپ کاریکاتور پیامبر مسلمانان، در جهان اسلام به راه افتاد. پخش تصویر آتش و خون و آشوب از مذهبی ترین شهر ایران که حاصل برخورد مسلمانان ایرانی است در این فضای رسانه ای که تحت الشعاع اقدام مطبوعات غربی است قطعا بازخورد جالبی در پی نخواهد داشت.
این از سویی است که بحث حقوق بشر در ایران بعد از بحث پرونده هسته ای یکی از حساس ترین مباحث ایران در جامعه جهانی است.
به هر حال با بازداشت و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان ایرانی آشوب قم به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۶
0
0
معمولا در زبان فارسي به جاي واژه صوفيان از واژه دراويش استفاده ميكنيم.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۶
0
0
شرم آور است

اگر اين دين بود تضادي در خود نداشت
اين مدارا و رحمت رسول الاه است ؟
ناشناس
|
-
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۷
0
0
بنده كه از ساكنان شهر قم هستم وازساليان سال نجابت سلامت نفس وتواضع مردمداري وبي ا زاري اين گروه ازدراويش راديده وشنيده ام اماروز سه شنبه25/11/1384 شاهد ازدحام زياد جمعيتي بودم كه نظاره گر تخريب خانه هاي مسكوني .خانقاه.و...توسط ماموران دولت عدالت گسترمهر ورز .بودم كه من خودم شخصا از اين قضيه بي نهايت ناراحت شدم البته اين واقعه بيشتر از اينكه به ضرر اين گروه صوفي تمام شود .چهره ي خشن كساني را بر ملا كرد كه صداي رحمت ورافتشان گوش دنيا را كر كرده است .با خود انديشيدم كه ..باش صبح دولتت بدمت تازه اين ازنتايج صبح سحر است .
ناشناس
|
-
|
۰۳:۴۲ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۷
0
0
1 - خبر نگارشما چرا با يكي از طلاب يا مخالفان صوفيان مصاحبه نكرده
2- به هر حال كار درستي بود كه زودتر از اينها بايد انجام مي شد
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۷
0
0
زيادي اغراق ميكنيد اين خبرها نبود فقط دراويش از عطوفت اسلامي مسپولين استان خصوصا استاندار محترم سوء استفاده كردند ولي تاريخ نشان داده است كه هر گاه مومنين واقعي اراده كنند چشم فتنه را كور وريشه آنرا مي خشكانند
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۴/۱۱/۲۷
0
0
اي كاش سايت آفتاب نظرات مختلف مراجع محترم تقليد را كه مستقل از خط و خط بازي همه افراد و سلايق به آنها اعتقاد و احترام ميگذارند را منعكس نمايد تا مردم واقعا و از نظر شرعي از نظرات آقايان استفاده نموده و برخورد و يا عدم برخورد با اين فرقه و يا آشنايي بيشتر با مباني آنان را بدانند و داوري نمايند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین