کد خبر: ۴۱۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۴ - ۰۰:۲۳

پیش بینی رای روسیه

آفتاب‌‌نیوز :  رجب صفروف مدیر کل مرکز مطالعات ایران معاصر در گفتگویی با خبرگزاری نووستی اظهار داشت که تصمیم ایران مبنی بر از سر گیری غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی، احتمال تصویب طرح تحریم این کشور را در شورای امنیت سازمان ملل متحد افزایش می دهد. 

وی در این باره گفت: «اگر در آینده ی نزدیک ایران در عمل به وعده های خود دست به غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی بزند، مسلم است که گزارش آژانس بین المللی هسته ای در 15 بهمن ماه درباره ی ایران منفی خواهد بود و پرونده بطور قطع به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده خواهد شد.» 

دیدگاه صفروف به عنوان یکی از کارشناسان بلندپایه ی روسیه در زمینه ی ایران می تواند هشداری نسبت به تصمیم آینده ی روسیه درباره ی پرونده ی ایران تلقی شود. 

وی با اشاره به وعده ی ایران برای غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی گفت: «در این صورت روسیه می تواند در حمایت از سایر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به تحریم ایران رای موافق دهد.» 

به باور صفروف رویدادهای اخیر در روابط ایران و روسیه نشان از منفی شدن این روابط دارد. وی گفت: «من فکر می کنم که روسیه باید در برابر این مساله واکنش شدید تری نشان دهد. تنها امید ایرانی ها در حال حاضر موضع چین است.»
صفروف تاکید کرد: «تحت شرایط معینی امکان دارد چین از رای به تحریم ایران حمایت کند که در این صورت هیچ رای منفی در برابر اعمال این تحریم ها وجود نخواهد داشت.» 

وی در عین حال این نکته را یادآوری کرد که تسریع در اعمال تحریم ها نیز می تواند به این امر منتج شود که رقیبان بالقوه ی ایران که از پیش به ناکارآمدی تحریم ها اذعان کرده و باور دارند ایران در حال تحریم هم می تواند به چرخه ی کامل تولید سوخت هسته ای دست بیابد، به فکر کاربرد زور برای توقف برنامه ی هسته ای ایران بیفتند. 

وی عنوان کرد در حالی که پیشنهاد روسیه دو ماه پیش ارایه شده بود اظهارات طرف ایرانی درباره ی ناقص بودن طرح و تعویق گفت و گو با روسیه درباره ی آن موجه نیست. از آنجا که ایران خواستار داشتن چرخه ی کامل سوخت هسته ای است، در هر حال پیشنهاد روسیه برای ساخت تاسیسات غنی سازی در خاک روسیه راه حل میانه ای محسوب می شد. 

به باور این کارشناس برای ایران ضروری است که متخصصان ایرانی به روند غنی سازی اورانیوم دست رسی داشته و بخشی از آن را در خاک ایران انجام دهند. 

صفروف همچنین اشاره کرد که همکاری صرف ایران و روسیه نیز برای ایران مناسب نیست چرا که این همکاری ضمانت های بین المللی نمی دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین