کد خبر: ۴۱۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۳:۰۳

همکاری ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی هسته‌ای

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا یکی از مخالفان سرسخت آمریکا، با وجود مخالفت‌های جهانی با برنامه اتمی ایران، از حق تولید سوخت هسته‌ای این کشور حمایت کرده است.
بر اساس این گزارش، غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس ایران در پاسخ به این پرسش که آیا تهران می‌تواند در خصوص مسایل هسته‌ای به ونزوئلا کمک کند، گفت: اگرچه هنوز در این زمینه مذاکراتی با مقامات ونزوئلا نداشته‌ایم، اما در حال بررسی جوانب امر هستیم.

ونزوئلا که پنجمین کشور صادرکننده نفت جهان است، سال گذشته اعلام کرد علاقه‌مند به همکاری در زمینه تولید فناوری هسته‌ای برای اهداف غیرنظامی از جمله تولید انرژی و مقاصد پزشکی با آرژانتین، برزیل یا ایران است. 

این کشور یک راکتور کوچک تحقیقاتی داشت که ده سال پیش بسته شد اما در حال حاضر برای گندزدایی و پرتوافکنی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارشناسان معتقدند سرمایه‌گذاری و آموزش برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای در ونزوئلا به 10 سال زمان نیاز دارد.

در دیدار هیئت ایرانی از ونزوئلا که به منظور بهبود روابط دو کشور صورت گرفت، بیانیه‌ای مشترک صادر شد که در آن بر حق تمام کشورها برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برای تولید انرژی تاکید شده و استعمارطلبی قدرت‌های بزرگ محکوم شده است.

ایران روز سه‌شنبه تایید کرد که غنی‌سازی اورانیوم را که اصرار دارد تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است، از سر گرفته است.
ونزوئلا به همراه سوریه و کوبا، در نشست شورای حکام با رای منفی به فرستادن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت که ممکن است منجر به اعمال تحریم علیه این کشور شود، مخالفت کرد.

روابط رو به گسترش چاوز با ایران موجب تمایز قائل شدن آمریکا بین این رییس جمهور ونزوئلا با رییس جمهور توده‌گرای پیشین و کلنل ارتش این کشور شده و او از سوی آمریکا متهم به هدر دادن ثروت نفت ونزوئلا برای بی‌ثبات کردن دموکراسی گردیده است.

رهبر ونزوئلا نیز در مقابل، ایالات متحده را به دخالت در کشورهای منطقه متهم کرده و می‌گوید وزارت امور خارجه آمریکا از کودتای سال 2002 علیه او حمایت کرده است. وی قول یک انقلاب سوسیالیستی برای پایان دادن به فقر و ترویج اتحاد کشورهای آمریکای لاتین را داده است.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین