کد خبر: ۴۱۴۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۳۰
محمدرضا حکیمی:

امام حسین ثابت کرد دین فقط نماز و روزه نیست

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار دانشجویی آفتاب در این مراسم «محمدرضا حکیمی» محقق و پژوهشگر تاریخی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت:‌حوادث تاریخی دوگونه اند،‌سطحی و عمقی. از حوادث تاریخی سطحی می توان به حمله مغول اشاره کرد و از حوادث عمقی نیز می توان از قیام گاندی و قیام سربداران علیه مغول نام برد. ولی از همه این حوادث عمیق تر باید قیام عاشورا را مورد توجه قرار داد.
حکیمی ادامه داد: چون انگیزه قیام امام حسین الهی بود لذا این قیام یک قیام مقدس است که در آن خیرخواهی،‌ عدالت،‌ بیدادگری و حق طلبی موج می زند و تنها چیزی که در این حادثه از آن اثری نیست هوس قدرت طلبی و ارضای شهوات دنیوی است لذا این حادثه، حادثه ای ماندگار است که در طول تاریخ از آن با عنوان حماسه حسینی یاد می شود.
وی با اشاره به اینکه عاشورا درس سیاست به ما می آموزد گفت: عاشورا به ما می گوید در برابر ظلم و مستبد حتی اگر عده و عُده کمی داشته باشند، نباید تن به ترس، ذلت و خواری بدهیم بلکه در برابر دشمنان باید با عزت باشیم هر چند که بهای آن از دست دادن جان باشد.
حکیمی با تأکید بر بحث احیای دین در حادثه عاشورا ادامه داد: کسانی که با امام حسین جنگیدند ظاهرا نماز می خواندند و اعمال عبادی شخصی خود را انجام می دادند ولی این اعمال چون عمق نداشت، آگاهانه نبود لذا در روز عاشورا فرزند پیامبر خدا را به شهادت رساندند و زن و فرزندان او را به اسارت بردند ولی امام با درک این شرایط به مسلمانان در طول تاریخ ثابت کرد که دین تنها نماز و روزه نیست بلکه یک نوع مبارزه و سازندگی، انجام یک عهد و پیمان الهی، یک ایدئولوژی و یک برنامه ریزی است.
وی ادامه داد: دانشگاه عاشورا ملاک ها و رشته های گوناگون دارد و انسان باید تلاش کند با ایجاد عظمت در نگاه خود عظمت این حادثه پرمعنا را درک کند. و لذا باید امام حسین را خوب بشناسیم و به او عشق بورزیم و به اهدافش وفادار باشیم و همچنین در راه تحقق آنها تلاش کنیم.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۸۸/۱۱/۰۲
0
0
ایشان درست گفته اند که دین تنها نماز و روزه نیست اما سراغ مبارزه و سازندگی رفتن بدون آنها گمراهی است. نماز واقعی است که به مبارز یاد میدهد تنها از خدا بترسد ... از هوای نفس دست بردارد... سعه صدر داشته باشد.. .. عادلانه نظر دهد... دل رحم و در عین حال قاطع باشد و بخاطر منافع خویش دروغ پردازی نکند, ... و اینها همه از آثار تربیتی نماز واقعی است.
امام حسین(ع) و یاران او همان کسانی هستند که نماز واقعی به پا میداشتند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین