کد خبر: ۴۱۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۲۹

طلایی نیک: قدرت های اتمی اوپک هسته ای ایجاد کرده اند

آفتاب‌‌نیوز : در این زمینه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم گفت: به شرط بازنگری در طرح روسیه امکان نتیجه گیری از تأثیر این طرح در وضعیت پرونده هسته ای ایران میسر خواهد بود. زیرا طرح اولیه روسیه با ابهامات فنی، حقوقی و اقتصادی و احتمال بهره برداری سیاسی ارزیابی می شد. بنابراین بدون رفع ابهامات نتیجه گیری از طرح روسیه ممکن نخواهد بود.
رضا طلایی نیک در گفتگو با خبرنگار آفتاب تصریح کرد: طرح اولیه روسیه در صورت عدم بازنگری اساسی،‌ انتقال غنی سازی ایران به خارج از کشور تلقی می شود. در حالی که حق طبیعی و قانونی ایران در داشتن چرخه سوخت هسته ای برای مصارف صلح آمیز در داخل کشور است. ولی احتمال تغییر نظام حقوق هسته ای همزمان با انتقال غنی سازی به روسیه ابهام مهم حقوقی طرح اولیه روسیه است که باید برطرف شود.
به گفته وی،‌ با توافق پنهانی آمریکا و روسیه و حتی چین همچنین فرانسه و آلمان،‌ اوپک هسته ای برای ایجاد انحصار در تولید سوخت در بین کشورهای دارای چرخه سوخت با تقسیم کار و نقش های مکمل بین شرق و غرب به وجود آمده و سیاست هایش دنبال می شود.
نماینده بهار و کبودرآهنگ اظهار داشت: چرخش اخیر چین و روسیه و قرار گرفتن در کنار آمریکا و اروپا در صدور قطعنامه علیه ایران مبنی بر گزارش پرونده به شورای امنیت ناشی از توافق پنهان شرق و غرب در جلوگیری از غنی سازی در سایر کشورهاست.
طلایی نیک افزود: از نظر اقتصادی هزینه تولید و قیمت سوخت مورد نیاز و امکان مشارکت ایران در بازار سوخت هسته ای جهان در طرح روسیه با ابهامات اساسی مواجه است. زیرا با پذیرفتن طرح اولیه روسیه قیمت سوخت هسته ای برای تامین سوخت نیروگاه های کشور افزایش یافته و نرخ صادراتی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
به گفته وی، از نظر سیاسی احتمال تأثیرگذاری انتقال چرخه سوخت ایران به روسیه در معادلات دو جانبه و منطقه ای وجود دارد. زیرا نوعی وابستگی فنی و اقتصادی و تأثیرگذاری بر معادلات سیاسی منطقه با پذیرفتن طرح روسیه در صورت عدم بازنگری اساسی در آن وجود دارد.
طلایی نیک با بیان اینکه سیاست خارجی کشور در مقاطعی به دلیل رویکرد افراطی به غرب یا شرق آسیب دیده، اظهار داشت: ساختار انقلاب و نظام سیاسی و موقعیت فرهنگی و اقتصادی ایران امکان افراط و تفریط در نگاه به شرق یا غرب را با منافع ملی مغایر می داند. لذا رویگردانی یا نگاه خوش بینانه افراطی به شرق یا غرب با منافع و امنیت ملی و صیانت از حقوق هسته ای سازگاری ندارد.
به گفته وی،‌ یکی از علل مهم چرخش نسبی روسیه در اجلاس شورای حکام و موافقت با گزارش پرونده ایران به شورای امنیت، افزایش قدرت چانه زنی و تکمیل نقش معامله گری روسیه در پرونده هسته ای ایران است. بنابراین دیپلماسی هسته ای باید با احتیاط نسبت به طرح روسیه و با تأکید بر بازنگری اساسی آن و در چارچوب استراتژی منطقی عمل کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین