کد خبر: ۴۱۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۰:۲۳

ترکیه به دنبال قدرت در منطقه

آفتاب‌‌نیوز : رادیو بین المللی چین که برنامه هایش را به بیش از 40 زبان پخش می کند، در تفسیری با عنوان «حماس در تلاش برای خروج از انزوا» این دیدگاه را مطرح کرد که ترکیه و روسیه با ادامه ی تماس های سیاسی با حماس قصد دارند به عنوان میانجی گری در میان فلسطین از طرفی و اسراییل و امریکا از طرف دیگر نقش خود را در منطقه ی خاورمیانه افزایش دهند.

در این تفسیر رادیو بین المللی چین با یادآوری دعوت روسیه از حماس، از این دیدگاه حمایت کرد که دعوت حماس از سوی ترکیه و روسیه به خاطر پذیرش دیدگاه سیاسی این گروه یا کمک به آن نیست بلکه پیشنهاد شاخه ی زیتون به این گروه برای تقویت استراتژی های خودشان در منطقه است.

در ادامه، رادیو چین هدف دعوت ترکیه و روسیه را از حماس، نرم کردن موضع حماس، پایان دادن به درگیری در منطقه، رسمیت دادن به اسراییل و شناختن اتهام هایی که به مدتی طولانی دو طرف به واسطه ی عدم آشنایی به هم حواله می کرده اند عنوان کرده است.

از طرفی در این تفسیر نتیجه گرفته شده است که خروج حماس از انزوای سیاسی کار آسانی نخواهد بود.

تلاشی که ترکیه برای ایفای نقش میانجی در بحران اخیر کاریکاتورهای موهن نسبت به پیامبر عظیم الشان بین جهان اسلام و اروپا می کند، می تواند نشانی از بی راه نبودن تفسیر رادیو بین المللی چین داشته باشد. نیاز غرب به میانجی گری ترکیه در این بحران نیز از اهمیت این نقش حاکی است. به طوری که آنجلا مرکل در پاسخ به پرسشی درباره ی نقش ترکیه در اتحادیه ی اروپایی در پی عضویت در این اتحادیه با ابراز خشنودی از نقش میانجی گرانه ی ترکیه میان جهان اسلام و غرب این نقش را بسیار مهم ارزیابی کرد. وی گفت: «گفت و گوها درباره ی عضویت ترکیه در اتحادیه ی اروپایی بدون تاثیر پذیری از این ماجرا ادامه دارد.» وی همچنین از عدم توسل مسلمانان ساکن آلمان به خشونت نسبت به کاریکاتورهای موهن ابراز رضایت کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین