کد خبر: ۴۱۴۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۱

انتقادمکارم شیرازی از مصرف بالای بنزین

آفتاب‌‌نیوز : آيت الله ناصر مكارم شيرازي روز پنجشنبه در ديدار معاون وزير نيرو در امور برق، خود كفايي ملت ايران را به نفع جهان اسلام ارزيابي كرد و گفت: ما در شرايطي قرار گرفته‌ايم كه هر چه به خودكفايي در تمام عرصه‌ها برسيم، از نظر سياسي، اقتصادي و حتي مذهبي به نفع مسلمانان است. زيرا ما هر قدر به ديگران وابسته باشيم آنها افكار و ديدگاه‌هاي خود را بر ما تحميل خواهند كرد. 

وي حوادث اخير در اروپا را زنگ خطري براي جهان اسلام عنوان كرد و افزود: در چنين شرايطي مسلمانان مي‌بايست به سوي خود كفايي حركت كنند. اگر خداي نكرده ايران تنها در زمينه برق وابسته بود خدا مي‌دانست چه اتفاقي مي‌افتاد. امروز كه در اين عرصه به خودكفايي رسيده‌ايم موجب مباهات است، سياست دولت و ملت بايد حركت به سوي خودكفايي همه جانبه باشد. 

استاد دروس خارج حوزه علميه قم با ابراز تأسف از عدم فرهنگ صحيح صرفه‌ جويي در جامعه متذكر شد: نه تنها در برق، بلكه در بسياري از بخش‌ها جامعه ما گرفتار اسراف است. مصرف بالاي بنزين در ايران يك فاجعه است. بايد با برنامه‌ريزي مسؤولان و فرهنگ سازي مناسب توسط رسانه ها از اسراف جلوگيري شود. مي‌بايست براي مردم تبيين شود كه صرفه جويي، عشق و علاقه به استقلال كشور است و تا فرهنگ سازي نشود جريمه كار ساز نخواهد بود. 

وي اضافه كرد: كشور ما از هر نظر غني و ثروتمند است، افراد با استعدادي نيز در اختيار داريم ولي مشكل ما فرهنگ اسراف است. بد بودن اسراف را از دوران تحصيل در كتاب‌هاي درسي به نوجوانان و جوانان بياموزيم، رسانه‌هاي گروهي و مطبوعات هم بايد نقش خود را در اين زمينه ايفا كنند. 

اين مرجع تقليد حمايت از قشر كم در آمد جامعه را امري ضروري برشمرد و ادامه داد: حمايت از اقشار كم درآمد بايد مد نظر قرار گيرد. ذهنيت بدي كه در بين مردم در خصوص قبوض برق و آب و مانند آن به وجود آمده بايد با عملكرد شفاف و اطلاع رساني دقيق و به موقع برطرف و اعتماد عمومي حاصل شود. 

وي نقش توده‌هاي مردم را در حفاظت و تداوم انقلاب بسيار مؤثر معرفي كرد و بيان داشت: اين توده از ملت هستند كه مشكلات نظام را برطرف مي‌كنند و در انتخابات و راهپيمايي‌ها حضور فعال دارند. و الا افراد متمكن خيلي در قيد و بند اين كارها نيستند. قشر مستضعف مصرفشان كم، ولي كارآمدي‌شان زياد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین