کد خبر: ۴۱۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۱

اجازه بازرسی مشروط به بازرسان آژانس

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، این پیشنهاد ایران در راستای درخواست انگلیس، فرانسه و آلمان مبنی بر اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع تکثیر سلاح هسته‌ای که به بازرسان آژانس اجازه بازرسی سرزده را می‌دهد، مطرح شده است. ایران عمل به این پروتکل را از سال 2003 آغاز کرد اما در ماه جاری پس از رای آژانس به ارجاع پرونده هسته‌ای این کشور به شورای امنیت، آن را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش رویترز، این پیشنهاد از طریق سفارت ایران در پاریس مطرح شد. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت واشنگتن و متحدانش معتقدند تنها راه‌حل این بن‌بست، تعلیق دایم فرآوری و غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران است که به عقیده آنها گام اساسی ساخت سلاح‌های هسته‌ای است.

نشست هفته آینده مرحله بحث‌برانگیز بعدی است که در آن مقامات ایرانی و روسی به منظور گفت‌وگو درباره طرح روسی که ایران را مجاز به غنی‌سازی اورانیوم در خاک روسیه می‌کند و در نتیجه آن، تهران نمی‌تواند از این فرایند به عنوان پوششی برای برنامه هسته‌ای‌اش استفاده کند، دیدار خواهند کرد.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده بحث درباره تحریم‌های احتمالی علیه ایران را در صورتی که فعالیت‌های غنی‌سازی را متوقف نکند، آغاز کرده است اما در این مورد به طور رسمی بحثی انجام نشده و به بعد از نشست شورای حکام در ماه آینده موکول خواهد شد.
ایران اعلام کرد که در اعتراض به درخواست‌های کشورهای غربی غنی‌سازی اورانیوم را آغاز کرده است و رهبران آمریکایی و اروپایی این کشور را به خاطر دور شدن از مذاکرات سرزنش کردند.

فیلیپ دوست‌بلازی وزیر امور خارجه نیز روز پنجشنبه گفته بود که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین