کد خبر: ۴۱۵۱۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰

شب یلدا برای یک خانواده ۵ نفره چقدر خرج دارد؟

شب یلدا، شب پایانی فصل پاییز محسوب می‌شود که براساس رسوم قدیمی خانواده‌ها در کنار هم جمع می‌شوند و از خوراکی‌های متنوعی چون میوه، شیرینی، آجیل و شکلات استفاده می‌کنند که هزینه خرید این اقلام بسته به جیب خانواده‌ها با یکدیگر متفاوت است.
آفتاب‌‌نیوز : شب یلدا، شب پایانی و به تعبیری بلندترین شب سال محسوب می‌شود که در این ایام خانواده‌ها براساس رسوم قدیمی در خانه بزرگان جمع می‌شوند و تا لحظات پایانی شب بیدار می‌مانند.

به گزارش میزان، این در حالی است که در شب یلدا خانواده‌ها از خوراکی‌هایی خاصی برای سپری کردن طولانی‌ترین شب سال استفاده می‌کنند که این اقلام از آجیل گرفته تا میوه، شیرینی و شکلات را شامل می‌شود.

در این میان محاسبه هزینه شب یلدا برای یک خانواده 5 نفر خالی از لطف نیست، یکی از اقلام پر مصرف ان شب‌ها شیرینی است که قیمت هر کیلو شیرینی تر 15 هزار تومان و هر کیلو شیرینی دانمارکی 12 هزار تومان است که اغلب خانواده‌ها در این شب‌ها از شیرینی تر استفاده می‌کنند و که برای یک خانواده 4 نفره حداقل باید نیم کیلو شیرینی تهیه کرده که هزینه آن حدودا 8 هزار تومان می‌شود.



به گفته بهرمن رئیس اتحادیه شیرینی فروشان، قیمت شیرینی نسبت به دو سال اخیر تغییری نداشته و در شب یلدا نیز گران نخواهد شد.

یکی دیگر از خوراکی‌هایی که در این شب در میان خانواده‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد، آجیل شب چله است که قیمت هر کیلو از آن بسته به کیفیت از 37 هزار تومان شروع و تا 50 هزار تومان نیز ادامه دارد، که یک خانواده 5 نفره باید حداقل یک کیلو آجیل تهیه کنند که میانگین قیمت آن 40 هزار تومان خواهد بود.

در این میان احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار در توضیح تغییرات قیمت آجیل گفت: نرخ مصوبی برای انواع آجیل در بازار وجود ندارد و قیمت‌ها براساس میزان عرضه و تقاضا، نرخ ارز و مقدار تولید سالانه تعیین می‌شود و درحال حاضر با نزدیکی به شب یلدا تغییر خاصی در بازار آجیل دیده نمی‌شود.

همچنین در این میان شکلات یکی دیگراز خوراکی های مربوط به این شب محسوب می‌شود که قیمت هر کیلو از آن نیز بسته به طعم و مارک متفاوت است و میانگین قیمت آن حدود 15 هزار تومان است که برای یک خانواده 5 نفره حداقل باید نیم کیلو شکلات تهیه کرده که هزینه آن حدود 8 هزار تومان می‌‌شود.

در کنار آجیل، شکلات و شیرینی میوه یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌های این شب به شمار می‌آید که هندوانه پیشاز میوه‌ها در شب یلدا است که برای یک خانواده 5 نفره باید یک هندوانه 3 کیلویی تهیه کرد که هزینه آن حدود 10 هزار تومان می‌شود.

در کنار هندوانه سایر میوه‌ها نیز در سفره شب یلدا مورد استفاده قرار می‌گیرند که از انار گرفته تا پرتقال، سیب ، خرمالو، خیار و ازگیل را شامل می‌شود که برای خرید این میوه‌ها برای یک خانواده 5 نفره باید حدود 30 هزار تومان هزینه کرد.

این در حالی است که مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار در خصوص شرایط بازار میوه در شب یلدا بیان کرد: بیشترین مصرف میوه شب یلدا مربوط به میوه‌ هندوانه و انار است که با توجه به افزایش عرضه این میوه‌ها در میادین میوه و تره‌بار شاهد کاهش قیمت آن نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت میوه با نزدیکی به شب یلدا و با توجه به شرایط بازار و مازاد عرضه نسبت به تقاضا در انواع میوه بعید به نظر می‌رسد در این ایام شاهد افزایش چشم‌گیری در قیمت‌ها باشیم.   
 
حال با نگاهی گذرا به سفره شب چله به این نتیجه می‌رسیم که برای گذاران شب یلدا بدون در نظر گرفتن جزئیات باید حدود 100 هزار تومان هزینه کرد که این هزینه بسته به رنگین‌تر شدن سفره‌ها در این شب افزایش خواهد داشت.

براساس گزارش میزان، هر خانواده‌ای بسته به شرایط جیب خود شب یلدا را به گونه‌ای می‌گذراند که از 100 هزار تومان شروع می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین