کد خبر: ۴۱۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۰:۱۸

درخواست سناتورهای آمریکایی برای بررسی جاسوسی های بوش

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، پت رابرتز سناتور جمهوری خواه از کانزاس اعلام کرد: نگران است که دادگاه عادی نتواند تضمین های لازم را برای بررسی کامل برنامه استراق سمع بوش ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از جزئیات درباره این مسئله به طور کامل بررسی نشده است، اظهار داشت: تمام نمایندگان کنگره بررسی شدن موضوع استراق سمع در یک دادگاه اطلاعاتی را مورد حمایت قرار می دهند، زیرا می تواند به نتایج مطلوب دست پیدا کند.

رابرتزدرگفتگو با نیویورک تایمز تاکید کرد: موضوع استراق سمع و پیگیری آن برای سناتورهای آمریکایی بسیار مهم است و ما تلاش می کنیم آن را به نتیجه مطلوب برسانیم.

این در حالی است که چندی پیش منابع مهم جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا با مشکوک خواندن روند تحقیقات در مورد جاسوسی های بوش از ایجاد یک گروه فشار توسط وی برای جلوگیری از این تحقیقات پرده برداشتند.

این منابع گفتند : به نظر می رسد که کنگره برای انجام تحقیقات در مورد جاسوسی دولت بوش آماده بوده است، اما ایجاد یک گروه لابی در کاخ سفید روند تلاشها در جهت این تحقیقات را کاهش داده و ممکن است این تلاشها را خنثی کند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی اعلام کرده بود که جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا از اکتبر سال 2001 میلادی تاکنون 36 بار از برنامه استراق سمع شخصی استفاده کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز مدتی پیش نیز نوشته بود که استراق سمع بوش فقط مربوط به مکالمات تلفنی در داخل آمریکا نبوده است و برخی مکالمات خارجی هم شنود می شده اند.

خبر استراق سمع بوش از مکالمات تلفنی و ایمیل های خصوصی افراد از سوی منابع هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری از گروههای طرفدار حقوق بشر چنین امری را کاملا در مغایرت با قوانین مربوط به حقوق بشر دانستند.

ال گور رقیب دموکرات جرج بوش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000 درباره استراق سمع صورت گرفته به دستور بوش تصریح کرد که وی قوانین داخلی آمریکا را نقض می کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین