کد خبر: ۴۱۶۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
گزارش المانیتور از تورهای کویرگردی در ایران

سرگرمی محبوب جوانان ایرانی؛ از تورهای کویرگردی تا گشت و گذار در کویرها و جنگل‌ها با خودروهای گرانقیمت

گردشگری کویری اما تنها نوع گردشگری ارائه شده توسط این تورها نیست؛ در طول تابستان زمانی که صحراها غیر‌قابل تحمل می‌شوند، علاقمندان به طبیعت برای گردشگری مناطق کوهستانی، شمال و غرب ایران را انتخاب می‌کنند. افرادی هم هستند که با خودروهای معمولی می‌آیند اما اکثرا با خودروهای تویوتا لند کروز، پرادو و هایلوکس و یا میتسوبیشی هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی-رانندگی در جاده‌ها و همچنین سفر به کویر، کوه و جنگل به یکی از سرگرمی‌های محبوب برای جوانان ایران تبدیل شده است. این پدیده به خصوص برای کسانی که از قشر مرفه‌ هستند رایج‌تر است و اغلب با وسایل نقلیه مجلل خود به صحراها می‌روند. برای  درک بهتر این موضع المانیتور با محمد علی مجد‌آبادی فعال این‌ حوزه گفت‌و‌گو کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مجد‌آبادی در خودروی میتسوبیشی‌اش، پرادو و یا خودروهای دیگر، لیدری تورهای بیابان‌گردی در ایران را برای حدود یک دهه برعهده دارد. او در این‌باره که چگونه اکوتوریسم در ایران رشد کرد به المانیتور می‌گوید: «این موضوع به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که افراد ثروتمند شروع به کاوش در مسیرهای سخت‌تر با استفاده از خودروهای امریکایی خود مانند چروکی و رنج روور کردند و به کوه‌پیمایی صحراگردی سفر برای شکار و ماهیگیری پرداختند.

سرگرمی محبوب جوانان ایرانی؛ از تورهای کویرگردی تا گشت و گذار در کویرها و جنگل‌ها با خودروهای گرانقیمت

وی افزود: در روند جدید که در حدود یک دهه اخیر رایج شده و در پنج سال گذشته رشد داشته است شاهد ایجاد تورهای منظم هستیم. در ابتدا این تورها برای کسانی بود که می‌خواستند سفری ماجراجویانه در طبیعت داشته باشند اما از آن زمان به بعد این تورها به منبعی برای کسب و کار بتدیل شده‌اند.

المانیتور در ادامه اشاره می‌کند که جستجویی آنلاین برای «گردشگری کویری» در زبان فارسی می‌تواند ده‌ها شرکت ارائه خدمات گردشگری و وب‌سایت‌های مختلف با قیمت‌های مختلف را نشان دهد.

مجد‌آبادی می‌گوید: «اکثر تورها بر روی اینترنت آدرس خود را درج می‌کنند؛ این نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین راه ممکن است.

این سایت در ادامه با اشاره به هزینه‌ تورهای مذکور می‌نویسد: «تور دو روزه به کویر مرنجاب یکی از محبوب‌ترین مقصدها در مرکز ایران است که حدوداً ۵۷ دلار هزینه دارد و به وسیله نقلیه خاصی نیاز ندارد. اما برای تورهای تخصصی قیمت متفاوت است. هزینه سفر بستگی به نوع آن و خدمات پیشنهاد شده دارد اما به طور متوسط باید بین ۳۵ تا ۵۰ دلار برای یک تور کویری هزینه کرد.

کویر مصر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری کویری در مرکز ایران است؛ نقطه‌ای در بین شهرهای دامغان، نائین و اصفهان واقع شده است و به‌راحتی در دسترس است. در این منطقه کوه‌پیمایی در صحرا، راه رفتن بر روی تپه‌های شنی و تماشای غروب آفتاب لذت زیادی دارد.

امیر یکی از ماجراجوهایی که در تماشای بیابان‌های ایران با گروه‌های توری مختلف برای حدود شش سال پیش تجربه داشته می‌گوید که معمولاً تورها هیچ چیز خاصی را ارائه نمی‌دهند. به گفته‌او؛ بخش اعظم زمان لذتبخش او، گذراندن وقت در شب بیابان و لذت‌بردن از طبیعت منحصر بفرد و دست‌نخورده است که کم‌تر توسط انسان‌ها با آسیب مواجه شده است.

گردشگری کویری اما تنها نوع گردشگری ارائه شده توسط این تورها نیست؛ در طول تابستان زمانی که صحراها غیر‌قابل تحمل می‌شوند، علاقمندان به طبیعت برای گردشگری مناطق کوهستانی، شمال و غرب ایران را انتخاب می‌کنند. مجد‌آبادی می‌گوید که البته کسانی در این گروه‌ها حضور دارند که از کلاس بالاتری در سطوح اجتماعی برخوردارند چرا که برای لذت بردن از طبیعت باید خودرو داشته باشند. او می‌گوید در این میان افرادی هم هستند که با خودروهای معمولی می‌آیند اما اکثرا با خودروهای تویوتا لند کروز، پرادو و هایلوکس و یا میتسوبیشی هستند.

المانیتور اشاره می‌کند به طور میانگین و طبق تعرفه‌ها، هزینه واردات این خودروها ۵۰ تا ۷۰ هزار دلار است در حالی که وزارت کار متوسط حقوق ماهانه یک کارگر معمولی را ۲۳۰ دلار در ماه تعیین کرده است. در نتیجه، برای همه‌گیر‌شدن این تورها زمان زیادی لازم است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین