کد خبر: ۴۱۷۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۱

ناو اتمی فرانسه در مجاورت مرزهای آبی ایران

آفتاب‌‌نیوز : ماموریت سه ماهه ناو هواپیمابر "شارل دوگل" که به همراه شماری از شناورهای نیروی دریایی فرانسه و با حمایت زیردریایی ‌های این کشور انجام خواهد شد، توجه محافل سیاسی را در فرانسه به خود معطوف داشته است.

کارشناسان سیاسی در فرانسه ارزیابی می ‌کنند که اعزام این ناو هسته‌ ای به آب های خلیج فارس که بیشترین مجاورت را با آب‌ های ساحلی ایران دارد، بی‌ ارتباط با دکترین جدید اتمی شیراک که اخیرا در بازدید از پایگاه دریایی "ایل لانگ" در بندر "برست" فرانسه ایراد شد، نیست.

لیبراسیون در این گزارش، اعزام ناو نظامی شارل دوگل فرانسه به خلیج فارس را در راستای این سخنان شیراک ارزیابی کرده که خاطرنشان کرده بود استفاده از سلاح های هسته ‌ای برضد کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌ کنند و یا متحدان پاریس را تهدید می ‌کنند، منتفی نیست.

ژاک شیراک در نطق اخیر خود در پایگاه دریایی"ایل لانگ" محل استقرار زیردریایی ‌های اتمی این کشور در بندر "برست" واقع در سواحل اقیانوس اطلس بر منطق بازدارندگی اتمی فرانسه صحه گذاشت و تاکید کرد: کشورش استفاده از بمب اتمی  برضد دولت‌ های به گفته وی حامی تروریسم را مد نظر خواهد داشت.

این ناو هواپیمابر و واحدهای دریایی همراه آن قرار است رزمایش‌ های مشترکی را با نیروی دریایی هند، عربستان سعودی در نیمه مارس و همچنین شناورهای امارات عربی متحده و عمان به طور جداگانه در ماه آوریل برگزار کند.

یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی فرانسه اخیرا در شهر "تولون" (Toulon) فرانسه طی سخنانی اعزام این ناو را برنامه ازپیش تعیین شده فرانسه عنوان کرده است.

شارل دوگل یک ناوهواپیمابر هسته ‌ای است و رئیس جمهوری فرانسه در سخنان خود در روز 19 ژانویه گذشته در همین پایگاه دریایی از احتمال استفاده از سلاح‌ های هسته‌ ای در دکترین نظامی نوین فرانسه سخن گفته بود.

به عقیده برخی از کارشناسان، اعزام این ناو هسته ‌ای به خلیج فارس نقطه عطف سخنان تهدید آمیز اخیر وزیران امور خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه نسبت به ایران است.


این درحالیست که "فیلیپ دوست بلازی" وزیر امور خارجه فرانسه نیر در روزهای اخیر ایران را به فعالیت ‌های هسته ‌ای مخفیانه با اهداف نظامی متهم و تهدید کرد.

شیراک نیز روز شنبه در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با مقامات تایلندی با اشاره به موضوع و فعالیت های هسته ای ایران، در جمع خبرنگاران گفت: "موضع فرانسه مطلقاً تغییر نکرده است ".



شیراک در پاسخ به این سؤال که آیا بر این باور است که ایران دارای برنامه هسته ای پنهانی است گفت که او در شرایطی نیست که بتواند به این سؤال پاسخ دهد.

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به مسائل و حدس و گمان های مربوط به موضوع هسته ای ایران اعلام داشت که متخصصانی واجد شرایط وجود دارند که می توانند به این سؤالات پاسخ دهند، اما وی متذکر شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل خیلی زود باید گزارشی درباره موضوع هسته ای ایران ارائه کند.

وی اظهار داشت : اجازه دهید ببینیم که این متخصصین چه می گویند و ما نمی خواهیم وارد اما و اگرهای این موضوع شویم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین