کد خبر: ۴۱۷۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

انتقاد شدید اسد از عربستان، قطر و ترکیه و خوش‌بینی نسبت به ترامپ

رئیس‌جمهوری سوریه به شدت عربستان، قطر، ترکیه و کشورهای غربی را به دلیل حمایت آنها از تروریست‌ها در سوریه مورد انتقاد قرار داد.
آفتاب‌‌نیوز :
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در مصاحبه با شبکه تی جی 5 ایتالیا، گفت: دولت‌های اروپایی از اهرم فشار مبارزه با تروریسم برای تغییر دولت‌ها و رهایی از روسای جمهور مخالف خود در منطقه استفاده می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه چند روز قبل ارتش سوریه با کمک نیروهای روسی بیشتر شهر حلب را تحت کنترل درآورد و اینکه آیا می‌توانیم بگوییم که جنگ پایان یافته است گفت: هنوز نه. نمی‌توانید درمورد پایان جنگ پیش از رهایی از تروریست‌ها در سوریه صحبت کنید. متاسفانه این تروریست‌ها همچنان از حمایت رسمی از سوی برخی از کشورها از جمله ترکیه، قطر، عربستان و تعدادی از کشورهای غربی برخوردار هستند. این مساله تغییر نکرده است و به ادامه جنگ با این نوع از حمایت‌ها خواهد انجامید. اما شکست تروریست‌ها در حلب گام مهمی برای پایان جنگ است. زمانی که تروریست‌ها بدین ترتیب از حمایت خارجی برخوردار نباشند، به هیچ وجه رهایی از آنها در هر مکانی در سوریه دشوار نخواهد بود. در آن هنگام می‌توانیم از پایان جنگ صحبت کنیم.

اسد درخصوص تعداد زیاد قربانیان غیرنظامی در بحران سوریه گفت: طبیعتا این مساله مشکل بزرگی است. مهمتر از نابودی زیرساخت‌ها و ساختمان‌ها آن دست افرادی هستند که کشته شدند و خانواده‌هایی هستند که دوستداران، کودکان، فرزندان، برادران، خواهران و مادرانشان را از دست داده‌اند. آنها تا ابد از این درد رنج می‌برند و با آن زندگی خواهند کرد اما در پایان تنها راه‌حل مشکل در سوریه این است که همه با هم با تسامح و گذشت برخورد کنیم و من بر این باورم که این احساس را داریم و این همان رویکرد اصلی در سطح مردمی است.

رئیس‌جمهوری سوریه درخصوص داعش نیز گفت: مشکل فقط در داعش خلاصه نمی‌شود. داعش یکی از زائده‌های رادیکالیسم است. زمانی که شما از داعش حرف می‌زنید می‌توانید همچنین درمورد النصره و تعدادی از تشکیلات مختلف صحبت کنید. چراکه آنها همان ذهنیت و همان ایدئولوژی تاریک را دارند. مشکل اصلی در این گروه‌ها در وهله نخست در ایدئولوژی آنها نمود پیدا می‌کند و این ایدئولوژی وهابیت است. اگر بخواهید با مساله تروریسم به صورت همیشگی برخورد کنید باید با ستون آن که در ایدئولوژی‌اش نمود پیدا می‌کند برخورد کنید.

اسد درخصوص انتخاب دونالد ترامپ، به عنوان رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا نیز گفت: باید بگویم که ما در مقایسه با کادر کنونی نسبت به او خوش‌بین‌تر هستیم اما تا حدودی محتاطیم چراکه سیاستی که وی در قبال منطقه ما به صورت کلی در پیش خواهد گرفت، نمی‌شناسیم. اینکه وی چگونه با گروه‌های مختلف فشار در ایالت متحده تعامل خواهد داشت که مخالف هرگونه راه‌حلی در سوریه هستند و برقراری روابط خوب با روسیه را نمی‌پذیرند یک مساله مهم است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اما می‌توانیم بگوییم که بخشی از این خوش‌بینی مربوط به برقراری روابط بهتر میان ایالات متحده و روسیه و نه بین غرب و روسیه است چراکه اروپا در نقشه سیاسی وجود ندارد. من فقط درمورد ایالت متحده صحبت می‌کنم. اگر روابط خوبی میان این دو ابرقدرت برقرار شود، بیشتر کشورهای جهان از جمله کشورهای کوچک چون سوریه از این رابطه بهره خواهد برد. در این خصوص می‌توانیم بگوییم که راه‌حلی در سوریه وجود خواهد داشت. در همین حال آقای ترامپ در کمپین انتخاباتی خود گفتند که اولویتش مبارزه با تروریسم است و ما براین باوریم که این آغاز راه‌حل است اگر ترامپ بتواند آنچه را که اعلام کرده است، اجرا کند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین