کد خبر: ۴۱۷۱۰
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۷:۰۹

استفاده از سلاح هسته‌ای برای اقدام متقابل اشکالی ندارد

آفتاب‌‌نیوز : این گزارش مدعی شد، این نخستین‌بار است که روحانیان مسلمان و بانفوذ، با عمل خود به عنوان نشانه‌ای دیگر از جدی‌تر شدن تصمیم ایران در برنامه هسته‌ای، مواضع سنتی حکومت دینی که در آن شریعت استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام می‌کند، مورد سئوال قرار می‌دهند.

بر اساس ادعای نویسنده این گزارش، یکی از روحانیان عالی‌رتبه گفته بسیار طبیعی است که برای تدابیر تلافی‌جویانه علیه دیگر کشورهای دارای قدرت هسته‌ای، ما نیز بمب هسته‌ای داشته باشیم. به نظر می‌رسد خطاب وی به آمریکا و اسراییل بوده است.

این گزارش مدعی شد، این اعلام رسمی زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که از سوی محسن غرویان از شاگردان آیت‌الله محمدتقی مصباح‌ یزدی بیان می‌شود. مصباح یزدی یکی از روحانیان بسیار نزدیک به رییس جمهور جدید ایران است.

این گزارش نوشت: آیت‌الله مصباح یزدی و همفکرانش با ایجاد هرگونه رابطه نزدیک با غرب مخالفند و مدعی‌ شد که بر نپذیرفتن مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای از سوی احمدی‌نژاد تاثیرگذار بوده‌اند.

این اظهارات که برای نخستین‌بار به طور آشکار از سوی آیت‌الله مصباح یزدی در مورد موضوع هسته‌ای مطرح می‌شود به عنوان تلاش تندروهای مذهبی در راستای آماده شدن برای توجیه فنی دارا بودن بمب هسته‌ای و استفاده از آن در صورت لزوم، محسوب می‌شود.

سایت خبری روزآنلاین که منشعب‌شدگان جنبش اصلاح‌طلبی آن را اداره می‌کنند این خبر را به نقل از محسن غرویان که در خبرگزاری‌های داخل کشور به چاپ رسیده، مطرح کرده است.

در این گزارش به نقل از غرویان که در یک مدرسه مذهبی شهر قم سخنرانی کرده، آمده است: بر اساس شریعت، زمانی که تمام دنیا به سلاح هسته‌ای مجهز است، استفاده از بمب هسته‌ای برای اتخاذ تدابیر تلافی‌جویانه اشکالی ندارد. همچنین بر اساس شریعت هدف مهم است.

محسن غرویان مشخص نکرد که چه اهدافی حمله هسته‌ای را توجیه می‌کند اما به نظر می‌رسد که هرگونه حمله نظامی آمریکا دلیل کافی برای این امر به شمار خواهد رفت. آیت‌الله مصباح یزدی پیش‌تر، حملات انتحاری علیه دشمنان اسلام را مجاز دانسته و معتقد است که آمریکا در صدد نابودی جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن است. این طرز فکر در حکومت دینی ایران پس از تغییر استراتژی آمریکا در برابر ایران و پس از تصمیم ماه گذشته این کشور برای گزارش پرونده ایران به شورای امنیت به دلیل ازسرگیری تحقیقات هسته‌ای، به وجود آمده و ترویج می‌شود.

ولی در حالی که واشنگتن مشخص کرده که حمله به تاسیسات نظامی ایران آخرین راه‌حل خواهد بود، مقامات کاخ سفید نیز با سرمایه‌گذاری بر روی گروه‌های مخالف تغییر جهت داده‌اند.

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت دولت بوش باید 75 میلیون دلار بودجه اضافی از کنگره برای حمایت از جنبش طرفدار دموکراسی جدا شده از نظام و پخش برنامه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان درخواست کند.

این درخواست بارزترین نشانه آن است که واشنگتن یک روش دوگانه در مورد ایران اتخاذ کرده که شامل تلاش دیپلماتیک برای محکوم کردن بین‌المللی برنامه هسته‌ای این کشور و نیز تلاش برای زیر سئوال بردن شرایط حکومت است.

تاکتیک جدید در صدد تغییر رژیم با ابزار صلح‌جویانه است اگرچه هنوز این مسئله به عنوان سیاست رسمی دولت آمریکا مطرح نشده است. واشنگتن امیدوار است با اختصاص یک شبکه ماهواره‌ای به ایران، می‌تواند افکار مخالف داخلی را تشویق کند.
رایس این تغییر تاکتیک را یک هفته پس از دیدار هیئت بلندپایه انگلیسی از واشنگتن که به منظور اتخاذ یک سیاست هماهنگ بین کشورهای غربی صورت گرفت، با عنوان کردن استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای و اینترنت برای تقویت مخالفت داخلی مطرح کرد.
بر اساس گزارش ساندی تلگراف، استراتژی‌های پنتاگون طرح‌های استفاده از یک روش دیگر به عنوان آخرین گزینه که حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران برای پیشگیری از دستیابی دولت ایران به بمب هسته‌ای است را به روز کرده‌‌اند.

به ادعای این نشریه، اعتصاب کارگران اتوبوسرانی که منجر به زندانی شدن بیش از یکهزار تن از رانندگان شد، در واقع از یک نزاع کاری بر سر نپرداختن مزایای شغلی شروع شد. اما اقدام خشونت‌بار دولت در پاسخ به این اعتراض‌ها نشانگر ترس از هرگونه اعتراض داخلی می‌باشد.

گزارش‌ها از ایران حاکیست مسعود اوصانلو رییس سندیکای شرکت اتوبوسرانی در منزلش توسط چند تن از اعضای بسیج دستگیر شد.









بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین