کد خبر: ۴۱۸۶۷۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
از ریگان تا ترامپ؛ روایت نیویورکر از تداوم بحران گروگان‌گیری و تنش میان ایران و امریکا‌

روابط آمریکا-ایران و یک بحران گروگان‌گیری دیگر/تهران با ترامپ وارد منازعه می‌شود؟

آیا ایران سناریوی مشابه ازادسازی گروگان های امریکایی در دوران ریگان را در قبال بازداشتی های امریکایی پس از مراسم تخلیف ترامپ تکرار خواهد کرد؟‌/تقریبا دو سوم از امریکایی‌ها در نظرسنجی تازه دانشگاه مریلند گفته‌اند که مخالف لغو توافق هسته‌ای و یا تلاش برای مذاکره مجدد هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «رابین رایت» خبرنگار نشریه امریکایی «نیویورکر» در مقاله تازه خود اشاره می‌کند که دونالد ترامپ نیز همانند ریگان با بحران گروگان‌گیری دیگری در ایران در روز مراسم تحلیف خود مواجه خواهد بود. او اشاره می‌کند که رونالد ریگان سی و پنج سال پیش در روز مراسم تحلیف‌اش با آزادی گروگان‌های امریکایی از سوی ایران مواجه شد با این حال، به نظر می‌رسد بار دیگر بحران مشابهی ایجاد شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ خبرنگار «نیویورکر» مدعی شد که ایران همزمان با توافق هسته‌ای چند تن از امریکایی‌های ایرانی‌تبار را بازداشت کرد. او اشاره می‌کند که علیرغم آزادی تعدادی از آنان در ازای آزاد‌شدن پول‌های بلوکه‌شده میلیارد دلاری ایران در امریکا هنوز هم دست‌کم شش امریکایی و دو دارنده گرین‌کارت در ایران زندانی هستند. او از این موضوع به عنوان یکی از طولانی‌مدت‌ترین دوره‌ها در گروگان‌بودن شهروندان امریکایی در طول تاریخ اشاره می‌کند که اطلاعات دقیقی نیز از آنان در اختیار نیست. 

روابط آمریکا-ایران و یک بحران گروگان‌گیری دیگر/تهران با ترامپ وارد منازعه می‌شود؟

رایت اشاره می‌کند که در دوره ترامپ استراتژی امریکا در قبال ایران دچار تغییرات اساسی خواهد شد و می‌افزاید علیرغم آن‌که ترامپ در دوران کارزار انتخابات یاست‌جمهوری گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران بدترین توافق تاریخ بوده است، تقریبا دو سوم از امریکایی‌ها در نظرسنجی تازه دانشگاه مریلند گفته‌اند که مخالف لغو توافق هسته‌ای و یا تلاش برای مذاکره مجدد هستند. در این نظرسنجی اکثریت پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که خواستار پابرجا ماندن برجام و تعهدات امریکا نسبت به آن تا زمانی که ایران همچنان به مفاد آن پایبند باشند باقی خواهند ماند. 

رایت اما در ادامه اشاره می‌کند سه تن از اعضای برجسته در تیم سیاست خارجی ترامپ حتی بیش از رییس‌جمهوری امریکا خواستار اعمال سیاست و رویکردی تازه در قبال تهران هستند. او می‌نویسد: «مایکل فلین مشاور امنیت ملی دولت ترامپ پیشتر ایران را کشوری کلیدی در اتحاد ضدامریکایی دانسته است. جیمز متیس نامزد ترامپ برای برای برعهده‌گیری سمت وزارت دفاع نیز فرد دیگری است که کینه عجیبی از ایران به دل دارد. در سوی دیگر مایک پمپئو قرار دارد که نامزد مدنظر ترامپ برای برعهده‌گیری سمت ریاست سیا است. او یک جمهوریخواه از کانزاس است که در کمیته اطلاعات مجلس امریکا خدمت کرده است. او یکی از سرسخت‌ترین مخالفان برجام بوده است. او طی یاداشتی در فاکس‌نیوز نوشته بود که کنگره باید در قبال ایران رفتار خود را تغییر دهد.»

رابین رایت معتقد است که خطر از هم فروپاشیدن توافق هسته‌ای جدی است‌. او به رای مثبت اکثریت نمایندگان امریکایی در کنگره به تمدید تحریم‌ها علیه ایران و مخالفت آنان با قرارداد بوئینگ با ایران اشاره می‌کند و معتقد است که کنگره حدید تحت تسلط جمهوری‌خواهان به طور قطع تلاش می‌کند تا از معامله دوباره بوئینگ با ایران خودداری کند. 

او در ادامه این گزارش به نقل از مقام‌های آگاه امریکایی اشاره می‌کند که رایزنی‌های جان کری وزیر امور خارجه امریکا با همتای ایرانی خود درباره امریکایی‌های بازداشتی در ایران تاکنون بی‌فایده بوده است. این خبرنگار می‌افزاید: «کانال تماس محرمانه‌ای میان وزارت امور خارجه امریکا و وزارت اطلاعات ایران ایجاد شده اما به نتیجه نرسیده است. یک مقام ارشد دولتی امریکا به من گفت که امریکا از تمام ابزارهای قانونی و دیپلماتیک خود برای بازگرداندن بازداشتی‌های امریکایی در ایران به خانه استفاده می‌کند. او گفته است که معمولا دولت امریکا به طور علنی درباره رایزنی‌های پشت‌پرده صحبت نمی‌کند.» 

رایت مدعی شده است: در سال ۲۰۰۷میلادی در دوران ریاست‌جموری بوش چندین امریکایی ایرانی‌تبار بازداشت شدند. اکنون نیز انتخابات در ایران پیش روست. روحانی رییس‌جمهوری میانه‌روی ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی متعهد به مذاکره و توافق هسته‌ای شده بود و اعلام کرد که این توافق به‌نفع ایران است چرا که به پایان یافتن تحریم‌های بین‌المللی منجر خواهد شد. او در دور دوم به دنبال اصلاحات است. در طول اولین بحران گروگان‌گیری در فاصله سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ میلادی انتخاب یک رییس‌جمهوری جمهوریخواه که موضعی سرسختانه داشت به پایان دادن به تشنج چهارده ماهه میان ایران و امریکا کمک کرد. ایران در آن زمان خواستار جلوگیری از رویارویی با دولت ریگان بود. سی و شش سال بعد سوال این است که اکنون برای ایران تا چه اندازه مهم است که با ترامپ وارد چالش و منازعه نشود؟ ایا تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ماه مه آینده زندانیان امریکایی در ایران مجازات خواهند شد و یا آن‌که برای جلوگیری از تنش با دولت تازه امریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ آزاد می‌شوند؟ واقعیت آن است که در دو طرف تمایل زیادی برای دیپلماسی در حال حاضر وجود ندارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
4
6
گزارش هاتون عالی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
2
11
اگر تاریخ جهان پنج برابر هم تکرار شود خاطره پر خسارت مادی و سیاسی و معنوی اشغال سفارت امریکا و حمله به سفارت عربستان فراموش نمی شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
0
0
شما چرا خبرگزاری زدید؟به نفع خودتان مینویسید و نظرات به نفع خودتان را منعکس میکنید.
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
0
0
حضرات چریک ها که از دیوار سفارت پریدن بالا و هیچ هم فکر نکردند که اون تویه مشت بدبخت نشسته کارتر اون تو نیست ........
یکی از همین ها ا سرکار خانم ابتکار بودند که به صورت چریکی و با ژ3 پرید وسط صحنه و امروز به این کار خود افتخار هم می کند ......
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین