کد خبر: ۴۲۰۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
قائم مقام وزیرارتباطات وفناوری اطلاعات :

عقدقراردادبا شرکت های معتبردنیا و بازکردن حساب دربانک های بین المللی ازگشایش های برجام درحوزه آی سی تی است

قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل عقد قرارداد شرکت های معتبر آی سی تی دنیا با ایران، گشایش حساب در بانک های بین المللی، عضویت درشورای راهبری اتحادیه پست جهانی، گشایش دفاتر شرکت های بین المللی در ایران را از مهمترین گشایش های برجامی درحوزه متبوع اش عنوان کرد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
اکنون یک سال از اجرایی شدن برجام می گذرد و گشایش های آن در عرصه های مختلف اقتصادی کشور مشهود و ملموس است.
به باور بسیاری از ناظران، جمهوری اسلامی ایران در یک سال گذشته توانست در فضای پسابرجامی بر بسیاری از تهدیدها و چالش های خارجی فائق آید. لغو تحریم ها ورود سرمایه و سرمایه گذاران خارجی را به کشور چند برابر کرد. بازگشت میزان فروش نفت کشور به دوره قبل از تحریم ها و سامان یابی وضعیت تجاری و جلوگیری از هدررفت اموال عمومی کشور دیگر نتایج اجرایی شدن این توافق بین المللی بود.
«مهدی محتشمی» قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل در باره آثار اجرای برجام در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی سی تی ICT) کشورمان درگفت و گو باخبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: تحریم های ظالمانه وغیرمنطقی اقتصادی غرب درباره پرونده هسته ای ایران به طور کلی تاثیر منفی بر رشد فناوری در ایران و دستیابی به تکنولوژی های نو به ویژه در حوزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته است.
وی بخش آی سی تی را پیشران توسعه کلیه بخش های اقتصادی کشور دانست و با اشاره به این که سیاست دولت تدبیر و امید توسعه ارتباطات بوده است، خاطر نشان کرد: اجرای برجام آثار تعیین کننده ای در این بخش داشته به طوری که جذب سرمایه گذاری خارجی،انتقال تکنولوژی در داخل و تولید بومی آن منطبق با نیازهای داخلی با هدف تولید برای بازارهای هدف و کشورهای صادراتی و ایجاد اشتغال مورد توجه قرار گرفته است.
محتشمی افزود: از آنجایی که بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی ازبخش هایی است که می تواند اشتغال فزآینده ای ایجاد کند، با اجرای برجام، در این بخش ها نتایج و دستاوری های خیلی خوبی حاصل شده است.

**300 میلیون دلار نقل و انتقال بانکی پست بانک ایران در پسابرجام
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستاوردهای شگرف پست بانک در پسابرجام اشاره کرد و گفت: درحالی که بانک های بین المللی بسیاری همکاری های کارگزاری خود را با کشورمان شروع کرده اند، پست بانک ایران که خیلی از فعالیت های مالی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق آن انجام می شود، دستاوردهای قابل توجهی در این حوزه کسب کرده است.
محتشمی افزود: در حوزه نقل و انتقال ارز،پست بانک در 9 ماه امسال بالغ بر 300 میلیون دلار نقل و انتقال ارزی انجام داده که از این میزان تنها 110 میلیون دلار آن مربوط به سه ماهه سوم(مهر-آذر) امسال است که حدود 767 اعتبار اسنادی در این بانک گشوده شده است.
محتشمی گفت: پست بانک در مدت گفته شده عملیات ارزی اعم از حواله و اعتبارات اسنادی و غیره به میزان حدود 419 میلیون دلار انجام داده که حدود 200 میلیون دلار آن در سه ماهه سوم بوده است.
این مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به فعال شدن 6 حساب پست بانک در بانک های خارجی در پسابرجام اشاره کرد و گفت: روابط کارگزاری این بانک در یک سال گذشته از 38 به 43 کارگزاری افزایش یافته است. این دستاورد نشان می دهد باوجود آن که موضوع بانک یک مساله بسیارحساس است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توانسته است در بخش عملیات بانکی حوزه آی سی تی فعالیت خوبی داشته باشد.

**افزایش تمایل شرکت های اروپایی وآمریکایی برای همکاری در بخش آی سی تی
محتشمی با اشاره به این که در گذشته ناچار بودیم فناوری های مورد نیاز خود را از یکی دو کشور و یا حتی یکی دو شرکت که انحصار بخش آی سی تی را در اختیار داشتند، تامین کنیم، گفت: اکنون و پس از اجرای برجام و گشایش های حاصل از آن مشکل انحصار و مراجعه به چند شرکت محدود برطرف شده است و اکنون مشکل انتخاب داریم.
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اکنون بسیاری از شرکت های معتبر اروپایی و حتی شرکت های آمریکایی و شرکت های شرق دور طرف های قرارداد ما شده اند و پیشنهادهای جذابی را برای انتقال تکنولوژی و فناوری و سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه آی سی تی داده اند.

** طی شدن مراحل عقد قرارداد ماهواره سنجش از راه دور در پسابرجام
محتشمی یکی از مهمترین نتایج برجام در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات را در حال انعقاد قرار گرفتن قرارداد ساخت ماهواره سنجش از راه دور عنوان کرد و گفت: ایران به زودی با اجرای این قرارداد صاحب ماهواره سنجش از راه دور خواهد شد.

*انعقاد قرارداد با شرکت های صاحب نام جهانی
قائم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل درباره عقد قرارداد با شرکت های صاحب نام جهانی گفت: اکنون با شرکت تلکوم کره جنوبی، ایتال تل ایتالیا و شرکت های دیگری مانند نوکیا، اریکسون و کورینت آلمان در حال امضای قراردادهایی برای بخش آی سی تی هستیم که بخش مخابرات و شرکت های اپراتوری را که شرایط شان نسبت به قبل بهتر شده است، در بر خواهد گرفت.
محتشمی افزود: خوشبختانه تسهیلات بسیار خوبی برای گرفتن اعتبارات و نقل و انتقال منابع مالی حاصل شده است که تا پیش از این شرکت ها برای آن با مشکل مواجه بودند.

**عضویت ایران در شورای راهبری پست جهانی دستاورد دیگر برجام
قائم مقام وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دیگر گشایش های برجام خاطرنشان کرد: امسال شرکت ملی پست به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در کنگره جهانی پست در استانبول ترکیه شرکت کرد و به عضویت شورای راهبری اتحادیه پست جهانی درآمد که تا پیش از آن درخواست های بسیار ما برای عضویت رد می شد.
محتشمی گفت: همچنین ایران به عنوان عضو ناظر کار گروه شورای عملیات پستی توسط شورای راهبری یو پی او (UPO) انتخاب شد که نتایج بسیار خوبی در روند عملیات پستی و دسترسی به تکنولوژی های پستی و مراودات پستی جهانی چه در زمینه پست کارگو، پست و پست الکترونیک فراهم کرده که اینها همه نتایج برجام است.

*افزایش درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت ایران
محتشمی از دیگر دستاوردهای گشایش های برجامی را افزایش درآمد شرکت ارتباطات زیر ساخت ایران تحت تاثیر بهبود تبادلات مالی با اپراتورهای بین المللی عنوان کرد.
وی با بیان این که مراودات ترانزیت پهنای باند و دیتا با سایر کشورها داریم، گفت: شرکت ارتباطات زیر ساخت علاوه بر آنکه توانسته است دسترسی های بین المللی ترافیکی خود را متنوع کند ، درآمدهای خود را نیز از این طریق بالا برده است.

* افزایش تمایل شرکت ام.تی.ان برای سرمایه گذاری مجدد در کشور
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بین الملل افزود: اکنون شرکت ام تی ان ( MTN) که یکی از سرمایه گذاران بزرگ بخش اپراتور دوم تلفن همراه کشور است، برای افزایش حضور در بازار اپراتوری ایران ابراز تمایل کرده است.
محتشمی با بیان این که سرمایه گذاری این شرکت در کشورمان در گذشته یکی از موفقیت آمیزترین سرمایه گذاری هایی بوده که انجام شده است، یادآور شد: این شرکت حدود 3 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کرده و علاقمند است این میزان را افزایش دهد.

*بازگشایی دفاتر شرکت های مختلف در ایران
محتشمی گفت: اکنون بسیاری از شرکت های معتبر اروپایی فعال در حوزه آی سی تی دفاتر خود را در ایران باز کرده اند و آنهایی که پیش از این دفتر داشتند درصدد توسعه آن هستند که این امر اشتغالزایی بدنبال دارد و نشان می دهد بازار آی سی تی کشورمان برای آنها جذب است.
وی با بیان این که موارد گفته شده نمونه های شاخص دستاوردهای برجام در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است، یادآور شد: مطمئن هستیم با توجه به برنامه ششم توسعه که قرار است حدود 100 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد، بتوانیم به حد مطلوب خدمات سرویس دهی که حوزه آی سی تی چه در بخش خصوصی و دولتی داخلی و خارجی باید تامین کند، دست یابیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین