کد خبر: ۴۲۲۶۹۷
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴

بایدها و نبایدهای یک سفر مختصر به دور ایران

یک راهنمای تورهای بین‌المللی گفت: یک سفر مختصر به ایران از شیراز شروع می‌شود، از مسیر شیراز به یزد، اصفهان و کاشان رفته و بعد به تهران برمی‌گردیم و به این سفر هفت یا هشت روزه به دور ایران خاتمه می‌دهیم.
آفتاب‌‌نیوز :
 سیروس اخروی در "نشست بایدها و نبایدهای اجرای تورهای ورودی" که  در محل فرهنگسرای ترافیک به همت انجمن راهنمایان گردشگری خراسان، برگزار شد، اظهار کرد: تورهای فرهنگی دو یا سه مسیر اصلی دارند که به مسیرهای اصلی این تورها "کلاسیک" گفته می‌شود، مسیرهای کلاسیک اصلی و مختصر شامل شهرهای، شیراز، اصفهان و کاشان می‌شوند و سبک‌ترین، خلاصه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین پکیچ سفر به ایران به شمار می‌روند. 

وی با اشاره به اینکه شروع گردش در شیراز با بنای تخت جمشید یک حسن دارد، گفت: راهنمایان همچون معلم به گردشگران خود، تاریخ ایران را درس می‌دهند و به همین خاطر باید سلسله‌های تاریخی را به ترتیب معرفی کنند تا گردشگران بفهمند، یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. 

راهنمای تخصصی تورهای ورودی افزود: راهنمایان در تخت جمشید دوران هخامنشیان را تشریح می‌کنند که سال 550 قبل از میلاد فردی به نام کوروش از ازدواجی که مادرش شاهزاده مادها و پدرش شاهزاده هخامنشی بود به دنیا آمد، و این سلسله را ساخت. این پادشاه به برابری و مساوات بین نژادها و زبان‌ها معروف است. 

اخروی با اشاره به مکان‌های گردشگری شهر شیراز، گفت: آثار دوره کریم خان زند شامل چند مورد از جمله ارگ کریم خان، بازار وکیل، مسجد وکیل و حمام وکیل می‌شود، سلسله زندیه یکی از محبوب‌ترین سلسله‌های ایرانی بوده است، زیرا کریم‌خان زند تاج‌گذاری نکرد و بیان کرد"من شاه نیستم بلکه وکیل الرعایا هستم" همچنین آنقدر محبوب بوده است که هر روز با مردم معاشرت داشت و در بازار وکیل از حال مردم جویا می‌شد و بعد از این پادشاه چندین پادشاه آمدند که به جوان مردی معروف بودند.

وی گفت: از شهر شیراز به سمت یزد می‌رویم و حدود 100 تا 150 کیلومتر مانده به یزد خانه آقازاده ابرکوه کوچکترین و بلندترین بادگیر واقع شده است و همچنین در شهر یزد گردشگران می‌توانند از آتشکده زردشتیان، دخمه زردشتیان و مسجد جامع بازدید کنند.

وی با اشاره به جاذبه‌های دیدنی شهر تهران، گفت: اولین نکته‌ای که هر دفتر خدمات مسافرتی خارجی و ایرانی در شهر تهران برای تفریح باید بداند و در برنامه خود بنویسید، بازدید از موزه ملی یا موزه ایران باستان است، که غنی‌ترین ذخایر فرهنگی و آثار باستانی کشور ما در آن جمع‌آوری شده است، خزائن این موزه پر از اشیا باستانی و ارزشمند است.

به گزارش ایسنا،اخروی با بیان اینکه بعد از موزه ایران باستان، به کاخ گلستان که ثبت جهانی شده است، می‌توان اشاره کرد، گفت: راهنمایان و گردشگران باید بدانند وقتی وارد کاخ گلستان می‌شوند در ورودی بلیتی به مبلغ 15 هزار تومان تهیه می‌کنند و نمی‌توانند با یک بلیت از همه مکان‌ها بازدید کنند لذا باید برای هر قسمت اعم از تالار اصلی، تالارآیینه، موزه ظروف، تخت مرمر و امارت بادگیر بلیت خریداری کنند. 

این راهنمای بین‌المللی تورهای ورودی گفت: در بدو ورود به کاخ گلستان قدیمی‌ترین نقطه تالار "ایوان کاخ مرمر" واقع شده است، به این دلیل تخت مرمر گفته می‌شود که در این ایوان تختی از سنگ مرمر مشهور به آلاباستر گذاشته شده است، این سنگ از جنس سنگی که در امامزاده‌ها وحرم‌ها به کار برده می‌شود، این تخت به سفارش فتحعلی‌شاه قاجار از سنگ آلاباستر یزد به دست استاد سنگ‌تراش یزدی ساخته شده است، این تخت را چند فرشته و دیو حمل می‌کنند و حکایت از این موضوع دارد که فتحعلی شاه قاجار مقام خود را آن قدر بالا می‌دانست که خود را با سلیمان نبی مقایسه می‌کرد. 

وی افزود: دومین بنای قدیمی بعد از تخت مرمر "امارت بادگیر" به جا مانده از دوران فتحعلی‌شاه قاجار با بیش از 200 سال قدمت است. این بنا از لحاظ تزئینات بی‌نظیر و سقف آن نقاشی شده است، بعد از آن اصلی‌ترین قسمت کاخ یعنی موزه مخصوص قرار دارد که در آن تالار آئینه واقع شده است که از جمله آن می‌توان به نقاشی استاد کمال‌الملک می‌توان اشاره کرد، در کنار تالار آینه سالن بزرگی است که ساخت ناصر‌الدین شاه و تاج‌گذاری در آن محل انجام می‌شده است. از جمله دیگر موارد دیدنی در آن ظروف، گلدان‌های چینی، میزهای منبت‌کاری شده، صندلی‌های گران‌بها و ساعت‌های مختلفی که ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه قاجار هدیه داده است به چشم می‌خورد.

اخروی با اشاره به اینکه علاوه بر کاخ گلستان دو کاخ سفید و سبز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تهران را تشکیل می‌دهد، گفت: در کاخ سفید اشیای زیادی از جمله قالی عمواوغلی که از مشهد به سفارش رضاشاه بافته شده است را می‌توانیم ببینیم که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است. 

وی با اشاره به کاخ سبز گفت: این کاخ متعلق به محمدرضا شاه پهلوی است و از سنگ‌های خمسه زنجان ساخته شده و چون نمای آن سبز است به آن کاخ سبز گفته می‌شود البته اکنون این کاخ بازسازی شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین