کد خبر: ۴۲۳۴۰۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
از یو اس اس میدوی تا اچ ام اس هرمس و اینترپرایز

با ۵ ناو هواپیمابر برتر جهان آشنا شوید+تصاویر

آمریکا دارای متعددترین و متنوع‌ترین ناوهای هواپیما‌بر است؛ از ناو جورج واشنگتن که هواپیمابر هسته‌ای است تا ناو یو اس اس که ناوی حامل بالگردهاست.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- بهترین ناوهای هواپیمابر ناوهایی هستند که همزمان با کارآمدی تسلیحات همزیستی و هماهنگی میان کارکنان آن و ادوات جنگی نیز وجود داشته باشد؛ در آن صورت است که مهارت کارکنان به همراه جسارت آنان و زمان‌بندی مناسب می‌تواند کارآمدی یک ناو هواپیمابر را افزایش دهد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه «نشنال اینترست» با معرفی‌ پنج ناو از بهترین ناوهای هواپیمابر تاریخ نیروی دریایی کشورهای مختلف به حصوص امریکا پرداخته است: 

۱-یو اس اس میدوی 

در حال حاضر در موزه سن دیه گو نمونه‌ای از این ناو قرار داده شده است و یکی از ناوهایی است که بیش از طول عمر تعیین‌شده کارآمد بود. در طول جنگ جهانی دوم این ناو به‌کار نظامیان امریکایی آمد. پس از آن نیز در دوران جنگ سرد و همچنین مبارزه با صدام حسین در عراق در سال ۱۹۹۱ میلادی از این ناو استفاده شد. انطعاف‌پذیری و تطبیق با شرایط محیطی همزمان با استقامت از ویژگی‌های این ناو بوده‌اند.

 این ناو ۲۹۶ متر طول دارد و وزن آن ۴۵ هزار تن است. این ناو بزرگترین ناو در جهان تا سال ۱۹۵۵ میلادی بود و همچنین اولین ناو هواپیمابر امریکا بود که برای حمل و نقل از کانال پاناما بیش از اندازه بزرگ بود. طراحی بدنه این ناو انقلابی در طراحی‌های بدنه ناوها ایجاد کرد و قدرت مانور بهتری در مقایسه با مدل‌های قبلی به آن بخشید.‌ این ناو به مدت ۴۷ سال کار کرد از جنگ ویتنام تا جنگ خلیج فارس و عملیات طوفان صحرا همگی از جمله ماموریت‌های مهمی بوده‌اند که این ناو در آن حضور داشته است. 

۲-یو اس اس فرانکلین 

یک فروند از ناو یو اس اس فرانکلین در جریان نبرد در سال ۱۹۴۴ میلادی آسیب دید. اما پس از آن این نوع ناو به اقیانوس آرام بازگشت. در مارس سال ۱۹۴۵ میلادی این ناو بیش از هر ناو دیگری در آن زمان به جزایر ژاپنی نزدیک شد. پس از نبردی که در جریان آن بیش از ۷۰۰ نفر کشته شدند ناو یو اس اس فرانکلین به سوی پرل هاربر اعزام شد و از آنجا به بروکلین بازگشت. 

نام مستعار یو اس اس فرانکلین بیگ بن است و یکی از ۲۴ ناو کلاس اسکس است که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد. شدت حملات ژاپنی‌ها به این ناو به حدی بود که فیلمی از آن حمله در سال ۱۹۴۹ میلادی با حضور بازیگر معروف گری کوپر ساخته شد. این ناو ۲۵۰ متر طول دارد. 

۳-آکاگی

این ناو نقش مهمی در مقابله با نیروی دریایی‌ امریکا توسط امپراتوری ژاپن در پرل هاربر ایفا کرد. این ناو هواپیمابر برای نیروی دریایی ژاپن ساخته شده بود. نام آن برگرفته از کوه آکاگی بود که در استان گونما واقع شده بود. این ناو از سال ۱۹۳۵ تا ۱۹۳۸ میلای بازسازی شد. ۲۶۱ متر طول داشت و قابلیت جابجایی ۲۶ هزار تن را داشت. با ده اسلحه ۵۰ کالیبر مسلح شده بود. ۳۰ هزار تنی بود و ۵۰ هواپیما را در خود جای می‌داد. 

۴-اچ ام اس هرمس 

این ناو مایل‌ها دورتر از سرزمین اصلی خود بریتانیا به نبرد با دشمن می‌رفت تا پیروزی کسب کند. نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا این ناو را بهترین ناو هواپیمابر خود می‌دانست. در نبر فالکلند در سال ۱۹۸۲ میلادی نیز این ناو حضور داشت. مانند ناو امریکایی میدوی، این ناو بریتانیایی نیز تغییر و اصلاحات زیادی داشته است و اخیرا برای خدمت به عنوان کشتی ضد‌زیردریایی در اقیانوس اطلس شمالی برای ماموریت اعزام شده است. انعطاف‌پذیری بالا این ناو را برای موفقیت در برابر آرژانتین در نبرد فالکلند به سلاحی مناسب تبدیل کرد. 

گفتنی است که این ناوشکن ۸ هزار تن وزن دارد. بارزترین نقطه طراحی این ناوشکن لبه‌های راست و صاف و منظم و عدم درهم و برهم‌بودن تجهیزات و طراحی در قسمت فوقانی و عرشه آن است. این نوع طراحی باعث سطح مقطع راداری کم آن گشته و توانایی رادارگریزبودن را به آن می‌دهد.

۵-یو اس اس اینترپرایز 

در سال ۱۹۳۹ میلادی به اقیانوس آرام پیوست‌. در هجده عملیات از بیست عملیات درگیری در اقیانوس آرام در جریان جنگ جهانی دوم برای نیروی دریایی امریکا شرکت کرد. در درگیری‌های نیروهای امریکایی در دریای فیلیپین و اوکیناوا شرکت داشته است. اینترپرایز به عنوان یکی از بزرگترین ناوهای هواپیمابر تاریخ شناخته شده است. این ناو نخستین ناو هواپیمابر اتمی جهان محسوب می‌شود. نام مستعار آن نیز بیگ ای است. پس از ۵۱ سال خدمت در ارتش امریکا بازنشسته شد و دلیل آن پایان عمر راکتور هسته‌ای آن و هزینه بالای نگهداری آن بود. طول این ناو ۳۴۲ متر بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین