کد خبر: ۴۲۳۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
نتایج یک پژوهش نشان داد

چاقی احتمال سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد

افراد چاق اغلب به صفاتی مانند "تنبل"، "فاقد اراده" یا "غیرجذاب" متهم شده و یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که احساس منفی درونی که بر اثر این القاب پدید می‌آید، جدا از بحث اضافه وزن خطر ابتلا به سندرم متابولیک را در افراد چاق افزایش می‌دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
 با وجود اینکه عدم رضایت از تناسب اندام می‌تواند به انگیزه ای برای کاهش وزن تبدیل شود اما با این حال این مطالعه جدید نشان می‌دهد که احساسات منفی ناشی از شرمساری به دلیل چاقی در واقع می‌تواند عواقب جدی برای سلامت داشته باشد.

ربکا پرل رهبر این مطالعه، که یک استاد روانشناسی در مرکز وزن و اختلالات تغذیه در دانشکده پزشکی دانشگاه پرلمن پنسیلوانیا است، اخیرا یافته های خود را در مجله Obesity به چاپ رسانده‌ است.

این پژوهش شامل 159 بزرگسال بین سنین 21 و 65 سال بود که شاخص توده بدنی (BMI)آنها از 33 به بالا بوده و در طبقه بندی افراد چاق قرار می‌گرفتند.

تمام این افراد همچنین به پرسشنامه سلامت که برای تعیین معیارهای شرکت کنندگان برای افسردگی و سندرم متابولیک بود پاسخ دادند.

سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطر است که احتمال سکته مغزی، دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات بهداشتی را افزایش می‌دهد .این عوامل خطر شامل فشار خون بالا، دور کمر بزرگ، قند خون ناشتا بالا و کلسترول بالا است.

51 نفر از این شرکت کنندگان(چیزی در حدود 32.1 درصد) دارای سندرم متابولیک بودند.

افرادی که از احساسات درونی منفی ناشی از چاقی رنج می‌بردند، در مقایسه با شرکت کنندگانی که سطوح پایینی از احساسات درونی منفی داشتند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم متابولیک بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی،آنها همچنین شش برابر بیشتر در معرض ابتلا به سطوح بالاتری از گلیسیرید قرار داشتند که می‌تواند به تصلب شرایین و تجمع مواد چرب در دیواره شریان‌ها و در نهایت خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته منجر شود.

گفتنی است که این نتایج پس از کنترل شاخص توده بدن و افسردگی در فرد به دست آمد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین