کد خبر: ۴۲۳۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

برنامه‌های تلویزیون در جشن‌های دهه فجر

شبکه های سیما در آستانه سی و هشتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و همزمان با ایام الله دهه فجر، ویژه برنامه های متنوعی را برای بینندگان تدارک دیده اند.
آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش فارس، شبکه های سیما با بیش از 100 عنوان برنامه ترکیبی، تولیدی، مستند، فیلم سینمایی و تلویزیونی، مجموعه های نمایشی میهمان خانه های گرم مخاطبان در فجر انقلاب می شوند.

اطلاعات بخشی از این برنامه ها عبارتند از:

*******************************************

شبکه یک سیما

*** همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی از سه شنبه 12 بهمن ویژه برنامه «جشن ملت» به تهیه کنندگی مجتبی کشاورز از 12 بهمن به مدت 10 شب با اجرای نیما کرمی هر شب حوالی ساعت 20 به مدت 40 دقیقه و به صورت زنده پخش خواهد شد. در این برنامه قرار است چهره های معروف در عرصه های فرهنگی، هنری و ورزشی حضور یابند.

*** مستند «در برابر طوفان» در طی دهه فجر هر روز ساعت 19:30 پخش می شود.

در این مستند 10 قسمتی به تهیه کنندگی مهدی نقویان از تصاویر و فیلم و عکس‌های آرشیوی بسیاری استفاده شده است.

«در برابر طوفان» تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم را از زمانی که محمدرضا پهلوی به پادشاهی رسید تا زمان انقلاب نشان می‌دهد و اتفاقات جزئی را مرور می‌کند.

*** مجموعه تلویزیونی «پایان نمایش» به کارگردانی مرحوم بهمن زرین پور در ایام دهه مبارک فجر از شبکه یک به روی آنتن خواهد رفت.

این سریال، داستان زندگی پسر جوانی به نام حامد را در سال های 1341 تا 1351 روایت می کندکه به دلیل مبارزات سیاسی، به زندان منتقل شده است. از سوی دیگر همسرش نیز به جستجوی او می پردازد اما این مساله زندگی این زوج جوان را دستخوش مسایل مختلفی می کند.

امین زندگانی، سهیلا رضوی، مینا جعفرزاده، سولماز غنی، شهرام عبدلی، فریبا متخصص، شمسی فضل اللهی، سیامک اطلسی، نیکو خردمند و محمود عزیزی از بازیگران این مجموعه تلویزیونی هستند.

مجموعه تلویزیونی «پایان نمایش» محصول 1384 گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما است که در 15 قسمت 50 دقیقه ای از جمعه 15 بهمن هر شب حوالی ساعت 22:15 به روی آنتن خواهد رفت.

در این ایام همچنین 7 مستند ویژه 45 دقیقه ای با نام «قصه های انقلاب» به روی آنتن خواهد رفت. این مستندها با موضوع انقلاب اسلامی، کاری از موسسه اوج و منتخبی از مستندهای جشنواره مردمی عمار است که از 12 بهمن هر شب پس از سریال شبانه پخش خواهد شد.

*** «مسیر» نام ویژه برنامه گروه سیاسی شبکه یک است که در 10 قسمت 25 دقیقه ای با موضوع بررسی مقایسه ای انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها جهان پخش می شود. این مستند از 12 بهمن هر روز حوالی ساعت 17:15 به نمایش در می آید .

*** برنامه «طرحی برای فردا» به سخنان استاد رحیم پور ازغدی پیرامون انقلاب اسلامی اختصاص دارد که در این ایام پخش می شود.

*** «ترانه همیشگی» به تهیه کنندگی مرحوم سعید عبدالهی مقدم، ویژه برنامه دیگر شبکه یک است که از دوشنبه 11 بهمن پخش آن آغاز می گردد. «ترانه همیشگی» برنامه ای ترکیبی است با موضوع  شکل گیری سرودهای انقلابی در دروان قبل و پس از انقلاب اسلامی که با دعوت از شاعران و خوانندگان سرودهای انقلابی، حال و هوای سال های مبارزه علیه رژیم پهلوی مرور خواهد شد. این برنامه هر روز قبل از بخش خبری ساعت 14 و حوالی ساعت 13:30 پخش می شود که قسمت اول و دوم آن به سرود بیاد ماندنی «خمینی ای امام» اختصاص دارد.

*** در روز 12 بهمن و همزمان با سالروز ورود تاریخی امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، ویژه برنامه «زنگ انقلاب» به صورت زنده پخش خواهد شد.

*** در ویژه برنامه روز 22 بهمن نیز راهپیمایی مردم در سراسر کشور به صورت زنده پوشش داده می شود. 120 زیرنویس و 30 میان برنامه هم همزمان با شروع دهه مبارک فجر در فواصل برنامه های مختلف شبکه یک ضمن دعوت هموطنان به راهپیمایی 22 بهمن، آیتم های متنوعی را پیرامون جشن پیروزی انقلاب اسلامی پخش می کند.

*** در برنامه های روتین شبکه یک مانند «بر بال اندیشه ها»، «پلاک یک»، «فرمول یک»، «خانواده یک»، «امروزی ها»، «نگاه یک» و «گزارش هفتگی» نیز به تناسب، دهه فجر انقلاب اسلامی تکریم خواهد شد.

*******************************************

شبکه دو سیما

*** در این ایام جشنواره ای از آثار منتخب و نوستالژیک سینمایی انقلاب اسلامی هر شب ساعت 23:30 از شبکه دو سیما پخش خواهد شد.

*** همچنین در تدارک ویژه این شبکه برنامه های «پلاک 57»، «تنفس صبح»، «شب شعر انقلاب»، «دوران سیاه» و «سازهایی که برای وطن کوک شد» برای پخش در این ایام در نظر گرفته شده اند.

*** از سوی دیگر برنامه صبحگاهی «با صبح»، «عصر خانواده»، «جیوگی»، «نما دو» و ... به صورت اختصاصی در این روزها با رویکرد ویژه دهه مبارک فجر به مخاطبان تقدیم می شود.

*** ویژه برنامه های ورود حضرت امام خمینی (ره) و روز  22 بهمن نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای این ایام است. ویژه برنامه 22 بهمن به طور زنده از محل استقرار گروه برنامه ساز در محل راهپیمایی برای بینندگان این حماسه عظیم را به تصویر می‌کشد. گفت‌و‌گو با شهروندان در مسیر راهپیمایی، اجرای موسیقی‌های شاد و حماسی، حضور مجریان و برنامه سازان شبکه و همچنین توصیف شور حضور مردم در مسیر راهپیمایی بخش‌هایی از این ویژه برنامه است.

*** «با صبح» سه شنبه 12 بهمن ماه به مناسبت آغاز دهه فجر و روز تاریخی ورود بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کشور، ویژه برنامه ای را از ساعت 6:30 تا 10 صبح به مخاطبان خود تقدیم می کند.

بخشی از این برنامه به صورت مستقیم از مدرسه «رفاه» به روی آنتن می رود که حاوی گفت و گوهایی با یاران همراه امام (ره) در آن روز تاریخی همچون علاء میرمحمدصادقی، حسین مهدیان، ابوالفضل توکلی بینا، جواد رفیق‌دوست، محسن رفیق‌دوست ، علاءالدینی، محمود لولاچیان و ... است.

همچنین در بخش استودیویی با اجرای عبدالله روا؛ صحبت پیرامون شعر انقلاب با حضور دکتر اکرامی، مروری بر ترانه های انقلابی با حضور محمد گلریز و گفت و گو با کارشناسان مختلف از بخش های در نظر گرفته شده برای این برنامه است.

 

برنامه «با صبح» کاری است از گروه اجتماعی و فرهنگی شبکه دو به تهیه کنندگی سهیل سلیمانی که به صورت ثابت از شنبه تا چهارشنبه ساعت 6:30 تا 8 صبح از شبکه دو سیما پخش می شود.

این برنامه طی ایام دهه فجر هر روز دستاوردهای انقلاب را در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار خواهد داد.

*******************************************

شبکه سه سیما

*** مجموعه تلویزیونی «پروانه» به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان از سه شنبه 12 بهمن، ساعت 14 از شبکه سه سیما بازپخش می شود.

این سریال محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه سیماست که در بهار 1392 از این شبکه به پخش رسید. این سریال  به  تهیه کنندگی منصور سهراب‌پور در 18 قسمت 40 دقیقه ای درامی است که در بستر سیاسی شکل می گیرد .

قصه این مجموعه در اواخر دهه پنجاه می‌گذرد و روایتگر داستان جوانی است که در سال‌های دهه پنجاه با گروهی مبارز همراه شده و زندگی پرحادثه‌ای را تجربه می‌کند.

حامد کمیلی، سارا بهرامی، مهدی سلوکی، هدایت هاشمی، الهام چرخنده، نیما رئیسی، سپیده خداوردی، قطب الدین صادقی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، داود فتحعلی بیگی، علی عامل هاشمی، بهنام قربانی، الهام خادمی، متین السادات ستوده گروه بازیگران این سریال را در بر می گیرند.

*** مستند داستانی «روزهای سرنوشت»، که حوادث سال های 56 و 57 را نمایش می دهد، کاری است از گروه اجتماعی شبکه سه که در 10 قسمت 40 دقیقه ای وقایع شکل گیری انقلاب اسلامی را روایت می کند.

*** برنامه «هفت» نیز به مناسبت دهه فجر هر شب از برج میلاد به صورت زنده پخش می شود.

این برنامه از محل برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد، روانه آنتن شبکه سه می شود و با حضور مسئولان، نویسندگان، بازیگران، منتقدان و کارگردانان سینما به بررسی فیلم های جشنواره می پردازد.

*******************************************

شبکه چهار

*** پخش زنده جشنواره تئاتر فجر که از محل برگزاری این جشنواره (تئاتر شهر) از هفته گذشته روی آنتن رفته و در هفته جاری نیز با اندکی تغییر در ساعت پخش ادامه می یابد.

*** «جشنواره تئاتر فجر» با اجرای اتابک نادری که از یکشنبه 3 بهمن ساعت 22:30 به صورت زنده از شبکه در حال پخش است و از شنبه 9 بهمن تا روز اختتامیه از ساعت 22 به مدت 60 دقیقه این جشنواره را پوشش می دهد.

*** «پشت دیوارهای بلند» عنوان مستندی است که به کارگردانی رسول لطفی ویژه ایام انقلاب تولید شده است. مجموعه «پشت دیوارهای بلند» در 10 قسمت، از دوشنبه 11 بهمن هرروز ساعت 17 روی آنتن می رود و بازپخش آن 5بامداد روز بعد می باشد.

این برنامه از تائسیس حزب رستاخیز و عواقب آن و انحلال احزاب دیگر و نارضایتی مردم از اوضاع کشور  در زمان قبل از انقلاب، از تاسیس ساواک (سازمان اطلاعات و امنیت  کشور) که به وسیله سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا (سیا) و موساد برای آموزش و شکنجه مخالفان رژیم شاه، تظاهرات ها و ... می گوید و نیز به بررسی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران و عوامل آن در سال 57 به روایت تحلیل گران مختلف سیاسی و فساد دربار پهلوی  از زمام تاسیس آن می پردازد.

*** «خط به خط» مجله تصویری است که شامل بازخوانی تصاویری از تاریخ انقلاب اسلامی ایران از روزهای آغازین پیروزی تا ابتدای مهر سال 1360، سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و انتخاب آیت الله سیدعلی خامنه ای به عنوان رییس جمهور می باشد. انتخابات در شرایطی برگزار شد که حکومت ایران درگیر بحران‌های شدید سیاسی و امنیتی همچون جنگ با عراق و ترور مردم و مقامات حکومتی متعدد خود بود. پخش مجموعه «خط به خط» از دوشنبه 11بهمن هرشب ساعت 20:30 روی آنتن می رود.

*** «مستند شاهدی بر خورشید» عنوان مستند دیگری است که سه شنبه 12بهمن ماه ساعت 9صبح پخش خواهد شد.

این مستند درباره زندگی بهرام مولایی عکاس امام خمینی (ره) و خاطرات او درباره عکس هایی که از امام (ره) گرفته است می باشد. تصاویری از دیدار مردم فرانسه با امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو و ... در این برنامه پخش می شود.

*** «ما به مهمانی خدا می رویم» مستندی در خصوص شهادت گروهی از انقلابیون در سال 1352 در 30 بهمن ماه است که به دلیل مبارزه علیع رژیم شاهنشاهی در نهاوند توسط جلادان ساواک به شهادت رسیدند.

این برنامه مستند چهارشنبه 13بهمن ساعت 9صبح از شبکه چهار قابل رویت است.

*** مستند «بادبان های شکسته» در 7 قسمت از 16 بهمن روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه مستند به تاسیس گروهک فرقان و عوامل و سرانجام آن اختصاص دارد. «بادبان های شکسته» از تشکیل این گروه فکری و مقابله آن با انقلاب اسلامی را به تصویر می کشد. این برنامه شامل تصاویری از دادگاه های اکبر گودرزی موسس و بنیانگذار گروه فرقان است که علاوه بر اظهارات وی، شامل گفتگو و مصاحبه هایی با قضات این پرونده همچون آقایان ناطق نوری و عبدخدایی و... خواهیم بود.

*******************************************

شبکه پنج سیما

مجموعه نمایشی «قصه های تبیان» آخرین یادگار زنده یاد فرج الله سلحشور در آستانه دهه مبارک فجر از دوشنبه 11 بهمن ماه هر شب ساعت 23 از آنتن شبکه پنج سیما پخش می شود.

این مجموعه اپیزودیک بر اساس داستان های واقعی و موضوعات قرآنی ساخته شده است. فیلمنامه «قصه های تبیان» با محوریت موضوعات قرآنی به نگارش درآمده و همه داستان ها و روایات آن بر اساس اتفاقات و داستان های واقعی جلوی دوربین رفته است.

در قسمت های مجموعه «قصه های تبیان» تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ‌ ایرانی مانند طرز رفتار با همسایه، کسب روزی حلال، بازار و مشتری، خیرین مدرسه‌ساز و کارآفرینی مشهود است.

بنابراین گزارش، ساختار این مجموعه تلویزیونی اپیزودیک طراحی و اجرا شده است و هر قسمت یک داستان مجزا دارد. داستان‌های این مجموعه حاوی حکمت خداوندی و عبرت‌های بشری چه به صورت تاریخی و چه معاصر است.

مجموعه تلویزیونی «قصه های تبیان» در 37 قسمت توسط کارگردانان جوان زیر نظر زنده یاد فرج الله سلحشور، به مشاورت کارگردانی جمال شورجه و مشاورت فیلمنامه منصور براهیمی تهیه و تولید شده است.

این مجموعه با همکاری معاونت فرهنگی سازمان بسیج و شبکه پنج، در مرکز گسترش فیلمنامه نویس صدا و سیما تولید شده است.

«قصه های تبیان» دوشنبه ساعت 23 از شبکه پنج سیما پخش و تکرار آن ساعت 9:30 روز بعد است.

*******************************************

شبکه آموزش سیما

*** سری جدید برنامه «قند پهلو» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی همچنان با اجرا و سردبیری رضا رفیع برای پخش در ایام دهه فجر از شبکه آموزش تولید می‌شود.

در سری جدید «قند پهلو»، شهرام شکیبا و ناصر فیض نیز به‌عنوان داور حضور خواهند داشت. «قند پهلو» یک مسابقه تلویزیونی است که محوریت آن پرداخت به موضوع شعر و ادبیات طنز است.

*** برنامه صبحگاهی «صبحی دیگر» با اجرای نیما کرمی و علی نیکزاد از باسابقه‌ترین برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون، قرار است در ایام دهه فجر به‌صورت مناسبتی و باتوجه به موضوعات مرتبط با این ایام روی آنتن برود و تغییر رویکرد دهد. برنامه زنده «صبحی دیگر» هر روز ساعت ۹:۳۰ از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود.

*** برنامه «سفید» هم به تهیه‌کنندگی سعید بشیری و داوود آجرلو، هرشب ساعت ۲۳ از شبکه آموزش روی آنتن می‌رود. این برنامه که هر شب به یکی از موضوعات فرهنگ و هنر می‌پردازد، در ایام دهه فجر نگاهی به هنر انقلاب دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این برنامه به هنرهای تجسمی، ادبیات، انیمیشن، معماری و... پرداخته می‌شود و به‌طور کلی جریان‌های روز هنری و فرهنگی در برنامه «سفید» دنبال می‌شود.

*** برنامه «طرح، رنگ، نقاشی» به تهیه‌کنندگی حمید علیزاده که گام جدیدی در نقاشی نوین و کار گروهی است، هر روز ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه آموزش پخش می‌شود. به‌گفته مدیرگروه مهارت‌های تخصصی و عمومی شبکه آموزش، قرار است این برنامه نیز در ایام دهه فجر رنگ‌و‌بوی مناسبتی به خود بگیرد.

*** برنامه «همیشه خونه» با ویژگی تراز انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر با دعوت از خانواده هایی که به نوعی به انقلاب مربوط بوده و پیوند خورده اند به صورت ویژه به  نمونه ها و ثمرات انقلاب اسلامی می پردازد.

در این برنامه قرار است با نگاه توسعه ای، به ایران سال  57 تا 95 و زاوایای رشد کشور پرداخته شود.

در بخش های دیگر برنامه گزارشات مردمی و معرفی کتاب نیز حال و هوای انتقلابی می گیرد.

برنامه «همیشه خونه» به تهیه کنندگی مجید صحاف هر شب ساعت 21 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

*** انیمیشن «پاییز گرم» محصول مرکز صبا به کارگردانی علیرضا اخباری شامل 12 برنامه 20 دقیقه ای هر روز ساعت 8:10  از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

*** مستند «هزار فامیل» با موضوع استبداد و فساد خاندان پهلوی و تاثیرات آن بر روابط فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور در ایام دهه فجر هر روز  ساعت  16:50  از شبکه آموزش سیما  پخش می‎شود.

این مستند که به تلاش عبدالمجید ارجمند، طراحی، نویسندگی و تهیه شده است، به زندگی رضاشاه از تولد تا مرگ و حاشیه‌های زندگی او و نزدیکانش به ویژه اشرف پهلوی و فرزندان شاه پرداخته است.

محل اصلی ساخت این مستند در تپه مانتن ویو واقع در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است که در آن رضاشاه خاطرات خود را مرور می‌کند.

*** «به روایت دربار» عنوان مستندی است که به وضع دربار شاه و فساد موجود در ارکان سیاسی کشور در حکومت پهلوی می‌پردازد البته با این تفاوت که این بار نزدیکان این حکومت آن دوران را روایت کرده‌اند.

این مستند در ایام دهه فجر هر شب ساعت 20:25 از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

*******************************************

شبکه قرآن

*** ویژه برنامه زنده وگفت وگو محور «طلیعه» هر روز ساعت ۱۰:۳۰ با دعوت از یادگاران جنگ تحمیلی این ایام را گرامی می دارد.

*** «رصد» نیز عنوان ویژه برنامه دیگری است که با رویکرد تشریح دستاوردهای قرآنی و دینی نظام جمهوری اسلامی و با حضور مسئولان فرهنگی، قرآنی و دینی کشور هر روز ساعت ۱۹ به صورت زنده به روی آنتن خواهد رفت .

*** انیمیشن «فرزندان آفتاب» هر روز ساعت ۱۳:۳۰ در ایام الله دهه فجر تقدیم کودکان و نوجوانان می شود .

*** «تفسیر سوره حمد» توسط حضرت امام خمینی (ره) نیز هر روز بعد از برنامه اذان گاهی ظهر و در ساعت ۱۲:۴۵ از این شبکه پخش می شود .

*** سریال «صنوبر» که دوران نوجوانی حضرت امام خمینی (ره) را به تصویر می کشد، هر روز در این ایام و در ساعت ۱۵:۳۰ پخش خواهد شد.

*** تله فیلم های «کیمیا و خاک» و «بعد از آن شب» در روزهای جمعه (۱۵ و ۲۲ بهمن) در ساعت۱۵:۳۰ به نمایش در خواهد آمد .

*** همچنین بازگویی خاطرات انقلاب توسط پیشکسوتان قرآنی تحت عنوان «هم آوایی» هر روز ساعت ۱۶ به روی آنتن خواهد رفت.

*******************************************

شبکه مستند

*** «بازگشت» در دو قسمت 40 دقیقه ای یکشنبه 10 بهمن ساعت 22 پخش شده و امروز ساعت 13:30 بازپخش می شود.

این مستند روایتی از زندگی و اقدامات حضرت امام خمینی (ره) از دوران تبعید تا بازگشت به وطن و بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران است و قسمت دوم آن دوشنبه 11 بهمن ساعت 22 روی آنتن می رود و سه شنبه بازپخش می شود.

*** مستند دیگری که برای پخش در این ایام در نظر گرفته شده، «انقلاب در قاب» است که در 6 قسمت 30 دقیقه ای از دوشنبه 11 بهمن روی آنتن می رود.

*** «تاثیرپذیری سینمای ایران از انقلاب اسلامی» مستندی است به کارگردانی عادل انیسی که روایتی از سینمای ایران دارد و به تحلیلی از چگونگی تأثیرپذیری سینمای ایران از انقلاب اسلامی می‌پردازد.

تأثیر انقلاب اسلامی بر سینمای ایران از مسائل مهم تاریخ سینما است و از سال 57 که با سوزاندن سینما و ایجاد حکومت نظامی، سینما‌ها تعطیل می‌شوند تا سال های ابتدایی دهه 60 که سینما دوباره متولد می‌شود، اقداماتی انجام شده است که در این مستند تلاش شده در مصاحبه با دست‌اندرکاران حوزه سینما در آن دوران، به تحلیل دقیق این تغییر مثبت پرداخته شود.

برای ساخت این مستند با بیش از 50 نفر از سینماگران و مدیران حوزه فرهنگ در آن دوره مصاحبه شده، از جمله سیدمحمد بهشتی، علیرضا شجاع نوری، علیرضا داوود‌نژاد، امید روحانی، علیرضا رئیسیان و زنده یاد فرج الله سلحشور نقطه نظرات خود را برای تحلیل دقیق‌تر این تغییرات در سینمای ایران بیان کردند.

*** مستند «انقلاب در قاب» به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده و از دوشنبه 11 بهمن در 10 قسمت هر شب ساعت 19:30 روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 13:30 بازپخش می شود.

*** دیگر تدارک ویژه شبکه مستند برای این ایام مجموعه «در برابر طوفان» است که در 10 قسمت به تهیه کنندگی مهدی نقویان به صورت هر شبی و برای اولین بار روی آنتن می رود.

ساختار این برنامه به شکل مستند است و از تصاویر و فیلم و عکس‌های آرشیوی بسیاری در این اثر استفاده شده که به گفته تهیه کننده در صدا و سیما بی سابقه بوده است.

*** «در برابر طوفان» تاریخ سیاسی و اجتماعی پهلوی دوم را از زمانی که محمدرضا پهلوی به پادشاهی رسید تا زمان انقلاب نشان می‌دهد و اتفاقات جزئی را مرور می‌کند.

راوی «در برابر طوفان» ناصر طهماسب است و در این اثر به اتفاق‌هایی که تا به حال در تاریخ به آنها پرداخته نشده، می‌پردازند. مثل کودتای 25 مرداد سال 32 که کمتر رسانه‌ای به آن پرداخت و زمانی که محمدرضا شاه بعد از ورود متفقین به ایران اقدام به خودکشی کرده بود. سازندگان این اثر سعی کرده اند تا تحلیلی درباره تاریخ نداشته باشند و بیشتر روایت کننده باشد و در تاریخ دست نبرد.

*** «در برابر طوفان» از سه شنبه 12 بهمن همزمان با اولین روز دهه فجر پخش هر شبی خود را بجز جمعه ها در 10 قسمت از شبکه مستند سیما آغاز می کند و هر شب ساعت 22:30 روی آنتن می رود.

بازپخش این مجموعه که برای اولین بار از تلویزیون پخش می شود، روز بعد ساعت 15:30 خواهد بود.

*** پخش مجموعه «قصه های انقلاب» هم به صورت هفتگی آغاز شده و تا به حال دو قسمت از آن با روایتی از وضعیت سینما در دوره پهلوی و حادثه دلخراش سینما رکس آبادن روی آنتن رفته است.

5 قسمت باقی مانده این مجموعه هر شنبه ساعت 20 روی آنتن شبکه مستند می رود و یکشنبه ها ساعت 11 بازپخش می شود.

*** یکی از مجموعه های ثابت و پرطرفدار شبکه مستند «تاریخ شفاهی ایران» به تهیه کنندگی سیدمهدی مویدی است که در ایام دهه فجر نیز هر روز ساعت 18:30 روی آنتن می رود و روز بعد ساعت 12:30 بازپخش می شود. این مجموعه در حال حاضر تصاویری از جلسات مجلس خبرگان قانون اساسی را که مربوط به بحث درباره اصول مختلف قانون است روی آنتن می برد.

*** «پرونده 1220» یکی از تولیدات جدید شبکه مستند سیما است که در قالب برنامه جدید «به اضافه مستند» از شبکه روی آنتن می رود.

این مجموعه که هر هفته به پخش و سپس نقد آثار جنجالی سینمای مستند با حضور عوامل و منتقدان آن می‌پردازد، این هفته مستندی از تولیدات شبکه را پخش می کند که سرگذشت مسعود هندی فعال هنری انقلابی در موضوع دستگیری و زندانی شدن بدون دلیل در پرونده قتل شاپور بختیار است.

*** «به اضافه مستند» سه شنبه 12 بهمن ساعت 20:30 به مدت 130 دقیقه روی آنتن شبکه مستند سیما می رود.

*** شبکه مستند همچنین تولید جدید دیگری را نیز برای این ایام آماده پخش کرده است؛ «پرواز کن» به تهیه کنندگی سیدحسین سبطی و کارگردانی محمدجواد بیگی که بنا است دوشنبه 18 بهمن ماه ساعت 22 از شبکه مستند پخش شود.

«پرواز کن» به روایتی از شکل گیری ترانه خاطره انگیز خلبانان در گفتگو با عوامل آن از جمله جمشید نجفی، فیروز برنجان و سرتیپ خلبان رمضانی می پردازد.

*******************************************

شبکه افق

*** برنامه‌ تلویزیونی «جهان آرا» که پخش آن از چند هفته پیش آغاز شده؛ شنبه تا دوشنبه به صورت زنده روی آنتن می‌رود، طی ایام دهه فجر با موضوعاتی پیرامون انقلاب اسلامی و ابعاد ملی و بین‌المللی آن و با حضور کارشناسان و مهمانانی از میان نمایندگان مجلس، شخصیت‌های انقلابی و ... از شبکه افق پخش می‌شود.

این برنامه با اجرای وحید یامین‌پور و محمد حسین بدری، شنبه تا دوشنبه ساعت 22 به صورت زنده روی آنتن می‌رود و تکرار آن هم روز بعد ساعت 16پخش می‌شود.

*** «سرودهای انقلاب» عنوان دیگر میان‌برنامه ترکیبی شبکه افق برای ایام دهه فجر امسال است که با تهیه‌کنندگی روزبه اهوازی و بهزاد عبدی‌پور تولید و پخش خواهد شد.

*** برنامه تلویزیونی «چوب خط» نیز در دومین روز دهه فجر با موضوعی در ارتباط با انقلاب اسلامی روی آنتن می‌رود.؛ وابستگی رژیم پهلوی به غرب در حوزه اقتصاد و استقلال اقتصادی به عنوان یکی از اولویت‌های جمهوری اسلامی موضوع این برنامه است که با تهیه‌کنندگی علی مروی، چهارشنبه 13 بهمن ماه ساعت 20:30 به صورت زنده از شبکه افق پخش می‌شود.

*** در بخش مستند، مجموعه «قصه‌های انقلاب» کاری از مهدی شامحمدی درباره اتفاقات و حوادث دوران پیش از پیروزی نهضت اسلامی همچون کمیته استقبال از امام خمینی، انقلاب سفید، فرار شاه، کاپیتولاسیون و ... برای پخش از شبکه افق در نظر گرفته شده است.

هر قسمت از این مجموعه با روایت‌گری محمدرضا سرشار و با موضوعی مجزا از سایر قسمت‌ها، روی آنتن می‌رود؛ ساعت پخش آن هم از یکشنبه 17 بهمن ساعت 14:30 خواهد بود.

*** مستند «خاطرات روزهای داغ» با تهیه‌کنندگی و کارگردانی عباس صالح‌ مدرسه‌ای روایت حوادث روزهای انقلاب و زندگی در خانه امام خمینی (ره) توسط یکی از خادمان بیت ایشان است که در یکی از روزهای دهه فجر از شبکه افق پخش خواهد شد.

*** «طیبه» عنوان مستند دیگری است که قرار است روز سه‌شنبه 12 بهمن روی آنتن برود؛ این فیلم درباره زندگی و فعالیت‌های مبارزاتی شهیده طیبه واعظی در دوران رژیم پهلوی بیان ویژگی های اخلاقی و شخصیتی شهیده طیبه واعظی و نیز سیر مبارزات سیاسی او و همسرش ابراهیم جعفریان در دوران پهلوی، بخش های مختلف این مستند 30 دقیقه را تشکیل می‌دهد که 12 بهمن ساعت 22 از شبکه افق پخش می شود.

*** دیگر مستندی که به مناسبت دهه فجر انقلاب برای پخش از این شبکه در نظر گرفته شده، «بانوی مبارز» است؛ این مستند به فعالیت های انقلابی مرضیه حدیدچی می پردازد و شامل گفت وگو با خود اوست.

«بانوی مبارز» کاری از پناه بر خدا رضایی، جمعه 15 بهمن ساعت 20 از شبکه افق پخش می شود و تکرار آن هم روز بعد ساعت‌های 8 و 14:30 روی آنتن می رود.

*** مجموعه مستند «خاطره محله ما» هم طی روزهای دهه فجر از این شبکه پخش می شود؛ این مستند درباره قهرمان های بی ادعایی است که طی دوران مبارزات علیه رژیم ستمشاهی، مرد و مردانه در محلات مختلف تهران و دیگر شهرها به پاخواستند و به پیروی از امام خمینی (ره) برای سرنگونی رژیم شاه وارد گود شدند.

در هر قسمت یکی از افرادی که آن دوران را درک کرده، از خاطرات خود می‌گویند، خاطراتی آمیخته با ترس و اضطراب اما امید به آینده‌ای روشن؛ علاوه بر نریشن راوی داستان، تصاویر مستند از دوران پیش از انقلاب در این مجموعه به نمایش در می آید همچنین بخشی از خاطرات آنها به صورت نمایشی بازسازی شده است. امیر عباس مجذوبی تهیه‌کنندگی و کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد.

این مستند در ده قسمت از سه‌شنبه 12 بهمن هر شب ساعت 20 و تکرار آن روز بعد ساعت‌های 8 و 11:30 از شبکه افق پخش می‌شود.

*** همچنین فیلم مستند «مسیر هشت میلیمتری» ساخته سید جمال عود سیمین درباره همکاری دو نفر برای ساخت فیلمی در مورد پیروزی انقلاب اسلامی، دوشنبه 11 بهمن ساعت 20 از شبکه افق پخش می‌شود.

*** شبکه افق برای ایام دهه فجر، مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی را نیز تدارک دیده است؛ فیلم سینمایی «ترنج» از ساخته‌های محمدرضا اعلامی سه‌شنبه 12 بهمن روی آنتن می‌رود.

*** «تبعیدی‌ها» ساخته جهانگیر جهانگیری هم برای پخش در روز چهارشنبه 13 بهمن در نظر گرفته شده است؛ داستان این فیلم پس از کودتای بیست و هشتم مردادماه سال ۱۳۳۲ اتفاق می افتد؛ تعدادی روزنامه‌نگار، افراد آزادی خواه و مبارز و افسران ضد کودتا دستگیر و پس از محاکمه در دادگاه‌های فرمایشی به منطقه‌ای خشک و گرم در جنوب کشور تبعید می‌شوند.

*** پنجشنبه 14 بهمن ماه فیلم سینمایی «سناتور» از شبکه افق پخش خواهد شد؛ مهدی صباغ زاده کارگردانی آن را بر عهده داشته است.

*** جمعه 15 بهمن ماه نیز فیلم سینمایی «تشکیلات» ساخته منوچهر مصیری روی آنتن افق می رود؛ این فیلم سینمایی در مورد محمود مامور مبارزه با مواد مخدر است که طبق اطلاعات رسیده با ظاهر مبدل به محل قرار تیم تشکیلاتی توزیع و فروش مواد مخدر اعزام می شود سهراب یکی از اعضای اصلی تشکیلات را دستگیر اما جواد متواری می‌شود تشکیلات نگران امنیت خود در کشور است و ...

*** «بازرس ویژه»، «جستجو»، «گردباد»، «روز شیطان» و «تیرباران» هم دیگر فیلم‌های سینمایی هستند که در روزهای بعد روی آنتن شبکه افق می‌روند.

زمان پخش فیلم‌های سینمایی شبکه افق هر شب ساعت 23خواهد بود و تکرار آنها روز بعد ساعت 8:30 روی آنتن می‌رود.

*******************************************

شبکه تماشا

*** سریال «خانه ای در باد» نیز از دوشنبه 11 بهمن ساعت 18 در ایام دهه فجر از شبکه تماشا پخش می شود.

این مینی سریال برگرفته از یکی از کتاب‌های چارلز دیکنز، رمان نویس مشهور انگلیسی است.

*** سریال «طبل تو خالی» به کارگردانی احمد نجیب‌زاده از دوشنبه 11 بهمن ساعت 19 از شبکه تماشا پخش می شود.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: در توطئه‌ای به منظور براندازی جمهوری اسلامی، یکی از عوامل رژیم گذشته به کمک شخصی که شباهت ظاهری زیادی به محمدرضا پهلوی دارد، مرگ شاه را تکذیب کرده و شایعهٔ بازگشت او را پخش می‌کند. عوامل بیگانه نیز به کمک او می‌شتابند، اما دست اندرکاران توطئه ...

ناصر گیتی‌جاه، کیومرث ملک‌مطیعی، محمدعلی ورشوچی، رضا کرم‌رضایی، منوچهر حامدی، حسین پناهی، فرهاد خانمحمدی و احمدعلی نژادفیضی در این سریال بازی کرده اند.

*** سریال «حانیه» به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری در 12 قسمت از دوشنبه 11 بهمن ساعت 22 در ایام دهه فجر از شبکه تماشا پخش می شود.

این سریال داستان زندگی ستوانی به نام سعید را روایت می‌کند که پس از انتقال به یزد، در خانه سیدجعفر که یکی از بازاریان انقلابی این شهر است سکونت می‌کند. آشنایی سعید و سیدجعفر ماجراهایی را به دنبال دارد که به بهانه آن به برخی از مبارزان انقلابی در آن دوران از جمله راشد یزدی نیز اشاره می‌شود. این سریال به نوعی درامی عاشقانه به حساب می آید که وقایع تاریخ معاصر ایران از مهر 57 تا فرار شاه را به تصویر می‌کشد ...

عباس غزالی، جعفر دهقان، محمد کاسبی، هستی مهدوی‌فر، سیما خضرآبادی، الهام چرخنده، میرطاهر مظلومی، زهرا سعیدی، رزیتا غفوری، مژده قاضی‌مرادی و بازیگران بومی یزد از بازیگران این سریال هستند.

*** پخش فیلم های سینمایی و تلویزیونی «استرداد»، «تاراج»، «تشکیلات»، «تفنگدار»، «تیغ آفتاب»، «دستمزد»، «روزهای زندگی»، «ریشه در خون»، «سه روز بعد»، «سکوت کوهستان»، «عشق و مرگ»، «مهمانی خصوصی» و «چشم شیطان» طی این دهه روی آنتن می روند.

*******************************************

شبکه نهال

*** مجموعه انیمیشن «بهمن و بختک» به کارگردانی ابراهیم موحدی در طی دهه فجر هر روز ساعت 14:15 از شبکه نهال پخش می شود.

این انیمیشن ماجرای بختک، که یک مأمور ساواکی است که هر روز صبح با تلفن رئیسش از خواب بیدار می‌شود و مأموریتی می‌گیرد تا جلوی فعالیت‌های بهمن، کودکی انقلابی را بگیرد.

*** مجموعه انیمیشن «بینا و دینا» به کارگردانی هادی محمدیان هر روز ساعت 16:45 از این شبکه پخش می شود.

این انیمیشن ماجراهایی است که برای بینا اتفاق می افتد. بینا هر روز اتفاقات تلخ و شیرینی که افتاده را برای کرم سبز و کوچکش دینا تعریف می‌کند.

پسرک کوچکی که مادر و پدرش در زندان ساواک اسیر شده‌اند این کرم کوچولو را در روز تولدِ بینا به او هدیه داده بود. سینا، نام کرم را دیبا گذاشته بود چون می‌دانست که دیبا به معنی پارچۀ ابریشم است، اما بینا نام کرم کوچک را تغییر داده و او را دینا صدا می‌زند. در روزهای آخر قبل از انقلاب اسلامی ایران، مأموران ساواک همچنان به طرفداری از شاه به مردم فشار می‌آوردند و آنها را آزار می‌دادند، اما مردم دلیر و سلحشور از هیچ تهدید و ستمی نترسیده و آن‌قدر به ایستادگی خود در برابر آنها ادامه دادند تا انقلاب به پیروزی برسد.

مجموعۀ «بینا و دینا» به سفارش «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» و تهیه‌کنندگی «مؤسسه فرهنگی هنری سلوک افلاکیان» در «خانۀ انیمیشن انقلاب اسلامی» برای گروه سنی کودک تولید شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین