کد خبر: ۴۲۴۱۴۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۵
پشت‌پرده قانون ممنوعیت صدور ویزای امریکا برای 7 کشور مسلمان

ترامپ چرا عربستان، قطر و پاکستان را در لیست ممنوعه قرار نداد؟

نشریه امریکایی «نیوزویک اشاره می‌کند که کسب و کار روابط و سود تجاری و اقتصادی تنها یکی از مهمترین دلایلی‌ بوده است که ترامپ برخی دیگر از کشورهای مسلمان را در فهرست ممنوعه قرار نداده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه امریکایی «نیوزویک» با انتشار گزارشی به انگیزه‌های پشت‌پرده تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در ممنوعیت صدور روادید برای شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران پرداخته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این نشریه اشاره می‌کند که کسب و کار روابط و سود تجاری و اقتصادی تنها یکی از مهمترین دلایلی‌ بوده است که ترامپ برخی دیگر از کشورهای مسلمان را در فهرست ممنوعه قرار نداده است. 

نیوزویک: ترامپ چرا عربستان، قطر و پاکستان را در لیست ممنوعه قرار نداد؟

این نشریه با اشاره به این که ترامپ یمن، سوریه، لیبی، سومالی، سودان، سوریه، ایران و عراق را در فهرست هفت کشور مسلمان که اتباع‌شان نمی‌توانند‌ برای آمریکا ‌ویزا دریافت کنند به کشورهایی می‌پردازد که نام آن‌ها در فهرست قرار نگرفت و دلیل این موضوع را بیان می‌کند: 

عربستان سعودی 

ترامپ به حادثه یازدهم سپتامبر بارها اشاره کرده است اما نکته جالب آن که عربستان سعودی که ۱۵ تن از اتباعش در میان ۱۹ هواپیماربا در آن روز بوده‌اند را در فهرست کشورهای ممنوعه برای دریافت ویزای امریکا قرار نداده است. این در حالیست که اسامه بن لادن نیز از عربستان سعودی بود و آن کشور یکی از اصلی‌ترین حامیان ملی بین‌المللی گروه‌های تندرو اسلامگرا در جهان و بزرگترین صادرکننده جنگجویان خارجی به داعش است. 

اما چرا ترامپ این کشور را  در فهرست قرار نداد؟ واقعیت آن است که ریاض کسب و کار پرسودی را برای ترامپ به ارمغان خواهد آورد و عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات در جهان است و در حال حاضر آمریکا فروشنده اسلحه به آن کشور به ارزش ۶۵ میلیارد دلار است. 

رویترز در ماه سپتامبر گزارش داده بود که دولت اوباما بیش از ۱۱۵ میلیارد دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان سعودی کرده است. همچنین، ممکن است ترامپ سود دیگری نیز از رابطه با عربستان سعودی ببرد.

به‌گزارش بلومبرگ کمیسیون فدرال انتخابات پرونده‌ای را درباره چهار شرکت مرتبط با پروژه توسعه هتل‌های ترامپ در جده تشکیل داده است. رییس‌جمهوری امریکا همچنین روز یکشنبه با ملک سلمان پادشاه عربتسان سعودی صحبت کرد با این حال، دولت عربستان سعودی در این‌باره بیانیه‌ای منتشر نکرده است. 

افغانستان 

داعش، القاعده و طالبان سه گروه فعال در افغانستان هستند. پنتاگون تخمین زده است که بیش از ۲۰ سازمان تروریستی دیگر در مرز افغانستان و پاکستام فعال هستند که بیشترین تراکم گروه‌های تروریستی در جهان را تشکیل می‌دهد. 

امریکا به شدت در تلاش برای ایجاد ثبات در افغانستان است. گزارش کنگره امریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی نشان داد که دست‌کم ۶۸۶ میلیارد دلار هزینه مستقیم جنگ در افغانستان برای امریکا بوده است. دولت افغانستان نیز مسیر عملیات نظامی نیروهای امریکایی در آن کشور را تسهیل کرده است از جمله حملات پهپادی. قرار دادن افغانستان در این لیست به طور بالقوه می‌تواند ارتباط نزدیک دو کشور را به خطر اندازد؛ به خصوص آن‌که هنوز هم ۷ هزار نیروی امریکایی به عنوان بخشی از ماموریت‌ ناتو در آن کشور مستقر هستند. تاکنون «اشرف غنی» رییس‌جمهوری افغانستان هیج بیانیه ‌رسمی و عمومی‌ای را درباره فرمان اجرایی ترامپ منتشر نکرده و در این‌باره اظهارنظری نداشته است. 

پاکستان 

یکی از چند کشوری که در کنار عراق، افغانستان، نیجریه و سوریه -با توجه به گزارش انستیتو اقتصاد و صلح-، بدترین وضعیت را از نظر تروریسم داشته پاکستان بوده است. در دو سال گذشته دولت پاکستان تلاش کرده تا میزان مرگ و میر ناشی از حملات شبه‌نظامیان را کاهش دهد با این حال نبرد طولانی‌مدت و در جریانی را هم در برابر طالبان پاکستان و هم داعش داشته است. 

روابط بین اسلام‌آباد و واشنگتن در ‌سالیان اخیر رو به وخامت گذاشته است. امریکا اقدامات متعددی را برای کشتن اسامه بن لادن در خاک پاکستان انجام داده بود. ترامپ در گفت‌و‌گو با نواز شریف از او به عنوان فردی فوق‌العاده در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی یاد کرده بود و قول داد که از پاکستان دیدار خواهد کرد. با وجود شکست‌های دولت پاکستان واقعیت آن است که آن کشور نه تنها متحدی مهم در منطقه برای امریکاست بلکه یک قدرت هسته‌ای است که ترامپ احتمالا مشتاق است آن کشور را در کنار خود داشته باشد. البته چودری نثار علی خان وزیر کشور پاکستان روز دوشنبه از تصمیم ترامپ انتقاد کرد و گفت که این تصمیم به اتحاد بین‌المللی و مبارزه علیه تروریسم آسیب می‌زند. 

ترکیه 

در سالیان ترکیه با افراط‌گرایی درگیر بوده است. حملات داعش و حملات گروه‌های کردی و چپ‌های افراطی نیز مزید بر علت بوده‌اند. این کشور همچنین با سوریه کشور همسایه‌اش درگیر است و تبدیل به گذرگاهی برای اعزام هزاران نفر از نیروهای تندرو به درون خاک سوریه و همچنین به داخل اروپا شده است. با این حال، ترکیه یکی از متحدان کلیدی امریکا در ناتو بوده است. همکاری با آن کشور در مبارزه علیه داعش برای امریکا ضروری است. 

ترکیه همچنین شریک اقتصادی باارزشی برای امریکاست؛ چرا که امریکا بخش زیادی از هواپیما و کالاهای خود را به آن کشور می‌فروشد. با این حال، بینالی ییلدیریم نخست‌وزیر ترکیه علیه تصمیم اخیر ترامپ سخن گفته است. او خاطر‌نشان ساخته که بستن درهای کشورها بر روی مردم مشکلی را حل نمی‌کند. در ماه ژوئن گذشته نیز رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه خواسته بود تا نام ترامپ از روی دو برج او در استانبول برداشته شود این تصمیم پس از آن گرفته شد که ترامپ در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری خود درباره ممنوعیت ورود مسلمانان به خاک امریکا سخن گفته بود. 

تونس 

این کشور یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد جنگجوی خارجی از آنجا به عراق و سوریه رفته‌اند. بیش از ۶ هزار نفر از اتباع تونسی به این دو کشور رفته‌اند. تروریست‌های تونسی همچنین در حملات در اروپا نقش داشته‌اند. این کشور همچنین خود هدف حملات تروریستی از جمله در تفریح‌گاهی ساحلی در کنار دریا قرار گرفته بود. 

با این حال، تونس یکی از معدود کشورهای عربی است که بهار عربی در آنجا موفقیت‌آمیز بود. دولتی منتخب دارد که به همراه نیروهای امنیتی علیه اسلامگرایان گرایان تندرو همکاری می‌کند و با امریکا در جریان حملات هوایی در لیبی کشور همسایه برای نابودی تروریست‌ها هماهنگی دارد. مقام‌های تونسی هنوز به طور علنی اظهارنظری درباره تصمیم اخیر ترامپ نداشته‌اند. 

اردن 

اردن نیز خود را در خط مقدم جنگ در سوریه می‌بیند و میزبان بخش بزرگی از پناهجویان است و علیه افراط‌گرایی مشغول مبارزه است. در نوامبر گذشته بود که تیراندازی به سوی سه تن از کارکنان امریکایی در پایگاه هوایی در اردن صورت گرفت. این کشور همچنین همانند تونس یکی از کشورهایی است که بیشترین تروریست‌ها از آن به داعش پیوسته‌اند. 

در حالی که تهدید افرط گرایان پابرجاست، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن از جمله اولین رهبران عربی بوده که برای سفر به واشنگتن برنامه‌ریزی کرده است. او با مایک پنس معاون رییس‌جمهوری امریکا و جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفت‌و‌گوهایی را داشته و بر لزوم همکاری‌های امنیتی با آنان بحث کرده است. او با ترامپ دیداری نداشته است. 

در تاریخ ۵ ژانویه گذشته، اردن گفته بود که انتقال سفارت امریکا از تل آویو به اورشلیم (بیت المقدس) خط قرمز اردن خواهد بود. با این حال، امریکا حضور قوی خود را در اردن حفظ می‌کند و خواستار پایداری و ثبات سلطت در آن کشور است. اردن همچنین متحدی کلیدی برای امریکا در نبرد علیه داعش در سوریه و عراق است. 

امارات متحده عربی 

اگرچه یکی از چندین تروریست در جریان حادثه یازدهم سپتامبر از امارات بوده است با این حال، حملات هوایی آن کشور علیه داعش بیش از هر کشور دیگر متحد امریکا در ائتلاف به رهبری ایالات متحده بوده است.

ابوظبی یکی از نقاط کلیدی برای خرید تسلیحات امریکا و همچنین برای نقل و انتقال انرژی است. بلومبرگ همچنین گزارش داده است که ترامپ منافع تجاری  اقتصادی قابل‌توجهی از رابطه با آن کشور؛ به خصوص آن‌که مجوز ساخت ویلا و زمین گلف را در آن کشور دریافت کرده بود. ترامپ همچنین روز یکشنبه علاوه‌بر مکالمه تلفنی با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی با شیخ محمد بن زاید ال نهیان ولیعد ابوظبی صحبت کرد و نشان داد که خواستار حفظ روابط گرم خود با دو کشور مهم عربی در خلیج فارس است. 

قطر 

دولت امریکا در دوران اوباما قطر را کشوری حامی القاعده و گروه‌های وابسته به آن در سوریه تشخیص داده بود با این حال، ترامپ نام قطر را در فهرست قرار نداده است. 

واشنگتن و دوحه از روابط اقتصادی به خصوص خرید و فروش تسلیحات سود میلیارد دلاری نصیب‌شان می‌شود. ترامپ همچنین اعلام کرده که قصد ساخت هتل را ‌در قطر دارد. ایوانکا در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی گفته بود که دبی اولویتی برای سرمایه‌گذاری گروه سرمایه‌گذاری ترامپ است و علاوه بر آن آنان به دنبال فرصت‌های متعدد سرمایه‌گذاری در ابوظبی در قطر و در عربستان سعودی نیز هستند. ترامپ همچنین طبقه‌ای از برج‌اش را به شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در منهتن اجاره داده بود و خود و همسرش ملانیا میزبان اکبر بالباکر مدیرعامل آن شرکت بزرگ و ثروتمند بوده‌اند. قطر درباره تصمیم اخیر ترامپ اظهار‌نظری نکرده است. 

مصر 

جای تعجبی ندارد که ترامپ مصر را در فهرست سیاه قرار نداده است. او روابط گسترده و قابل‌توجهی با عبدالفتاح السیسی دارد. در سپتابمر سال ۲۰۱۶ میلادی ترامپ در دیدار با رییس‌جمهوری مصر او را فردی فوق‌العاده قلمداد کرد. سیسی نیز در مقابل جزو اولین رهبران خارجی بود که پیروزی ترامپ را به او تبریک گفت. او گفت که بدون شک رییس‌جمهوری جمهوریخواه آمریکا رهبری قدرتمند خواهد بود. 

این در حالیست که محمد عطا یکی از اصلی‌ترین عناصر هواپیماربا در حادثه یازدهم سپتامبر مصری بود. با این حال، موضع سرسختانه سیسی علیه اسلامگرایان به احتمال زیاد به نفع ترامپ خواهد بود. همچنین، مصر در حال مبارزه با گروه‌های وابسته به داعش در صحرای سینا است. 

علاون بر آن دولت امریکا در حال حاضر در حال بحث درباره قرار دادن اخوان المسلمین در فهرست سازمان‌های تروریستی است. در صورتی که ترامپ این کار را انجام دهد هدیه بزرگی برای سیسی قلمداد خواهد شد. 

مراکش 

برخلاف بسیاری از همسایگانش در شمال آفریقا، مراکش موفق شده است از حملات افراطی بزرگ از سال ۲۰۰۱ میلادی و بمبگذاری‌ در منطقه‌ای توریستی در آن کشور به این سو خودداری به عمل آورد. مراکش همچنین شریکی کلیدی در حمایت از مبارزه علیه تروریسم با اروپا بوده است. آن کشور بر سر اخراج  دو تبعه به اتهام تلاش برای ارتکاب اقدام تروریستی در مقیاس گسترده همکاری داشته است‌. سازمان اطلاعات مراکش همچنین به دولت آلمان درباره حمایت فردی به نام انیس امری از داعش پیش از اقدام تروریستی او با کامیون در بازار برلین در زمان کریسمس در ماه دسامبر ۲۰۱۶ هشدار داده بود؛ اقدامی که به کشته‌شدن ۱۲ نفر انجامید. شاید استفاده از دستگاه‌های اطلاعاتی مراکش و داده‌های آن انگیزه اصلی ترامپ‌ در عدم قرار دادن نام این کشور در فهرست بوده باشد. دولت مراکش نیز از اظهارنظر علنی درباره تصمیم اخیر ترامپ خودداری کرده است. 

اندونزی 

اندونزی یکی از کشورهای مسلمان پرجمعیت است که از مجموعه حملات تروریستی داعش و گروه‌های مشابه آسیب دیده است. بمبگذاری جماعت اسلامی در سال ۲۰۰۲ میلادی یکی از این موارد بوده است که در جریان آن بیش از  ۲۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. مقام‌های اندونزیایی در حال مبارزه با حضور این گروه‌ها در کشورشان هستند. 

گذشته از همکاری‌های امنیتی، ترامپ شریک تجاری اندونزی است و بر ساخت دو هتل تحت مدیریت خود در آن کشور نظارت داشته است. با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه اندونزی روز دوشنبه گفت که جاکارتا عمیقا از ممنوعیت اخیر مدنظر ترامپ متاسف است و باور دارد که این موضوع می‌تواند تاثیر منفی در مبارزه علیه تروریسم برجای بگذارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
7
6
چون این لیست ترامپ نبوده، زمان اوباما نوشته شده. گمونم نخونده امضا کرد.
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
2
15
این کشورها چون کاخ سفید را فتح نخواهند کرد
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
1
1
اتفاقاً فعلاً که همین کشورا آمریکارو فتح کردن. بهمراه اربابشون امپراطوری تزویر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
0
2
این درحالی است که از 19 تروریست عامل حمله به آمریکا در 11 سپتامبر سال 2001، 15 نفر عربستانی بودند.

خانواده های یازده سپتامبر قصاص فرماندهان را خواسته اند
خانواده های منا .....
خانواده های جرثقیل خانه خدا ...
خانواده های جمعه سیاه مکه ...
خانواده های اسیب دیده از داعش..
خانواده های طول تاریخ منطقه ...
حیرت زده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
1
0
استدلال های ترامپ چرته. با وجود همه همکاری ها بین این کشورها و آمریکا باز، اونی که از این کشورها میره آمریکا تروریست هست ولی بدون این همکاری های اطلاعاتی ایرانی ها هر کس رفته درست رفته.
اینها بهانه هست و با عمل انطباق ندارد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین