کد خبر: ۴۲۵۱۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰

پیشنهاد انتخاب شهردار توسط مردم در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر

رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران با اشاره به موضوع انتخاب شهردار توسط مردم در کلانشهرها گفت: پیشنهاد من این است که حداقل در مرحله اول برای شهرهای تا ۱۰۰ هزار نفر انتخاب شهردار توسط مردم باشد که این پیشنهاد زمانی که در شورای شهر مطرح شد، آرای خوبی به دست آورد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایلنا، احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران و رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس جامع مدیریت شهری ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: افزایش جمعیت در چهار دهه گذشته در شهرها معضلاتی را ایجاد کرده که ملموس‌ترین آن آلودگی هوا و ترافیک است و ما باید برای این موضوع تدبیر داشته باشیم. یکی از ضعف‌هایی که ما در دوره‌های گذشته داشتیم؛ در مورد حکومت مرکزی بود، چرا که به لحاظ حکومتی نظام ما یک نظام متمرکز است.

وی افزود: بنابراین در درجه اول باید حوزه تصمیم‌گیری در حاکمیت در لایه‌های میانی بیاید؛ یعنی حوزه‌های تصمیم‌گیری تفکیک شود و سطح‌بندی‌های لازم صورت گیرد. اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد؛ مشارکت مردم در تصمیمات نیز ضروری است. بزرگترین مشکل ما این است که تصور می‌کنیم؛ مجلس هم می‌تواند نیاز کشور را تشخیص دهد و هم نظارت کند اما به جهت اینکه جمعیت شهری به روستایی ما افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده نیاز است؛ یکسری فعالیت‌هایی که حاکمیتی نیست را احصا کنیم و اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

دنیامالی اضافه کرد: در بحث اداره شهر با توجه به اینکه ما قانون انجمن‌ها را داریم، اما عملاً به صورت اجرایی شاهد اقدامات لازم نیستیم، لذا لازم است یک همگرایی بین دولت و مجلس و مردم به وجود بیاید و حوزه‌های تقنینی را مورد بازبینی قرار دهیم. در دولت تدبیر و امید به این موضوع توجه ویژه‌ای شد و در سال اول دولت، ما جلسه‌ای را با رئیس جمهور داشتیم و در آن جلسه مطرح شد که یک کمیسیون اختصاصی برای شهر تهران داشته باشیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شهر تهران با توجه به اینکه 10 درصد جمعیت کشور را در درون خود جای داده، باید در حوزه تقنینی قوانین متفاوت و خاص‌تری را داشته باشد، البته این به معنای تافته جدا بافته شهر تهران نیست. در حال حاضر یکی از کمیسیون‌های مهمی که فعالیت می‌کند؛ کمیسیون کلان شهر تهران است که مسئول حوزه مدیریت شهری تهران است.

وی با اشاره به این مطلب که در دولت امروز لوایح متفاوتی مطرح است که یکی از لوایح بسیار مهم لایحه مدیریت شهری است، اظهار داشت: آنچه که کارشناسان و دانشگاهیان را نگران می‌کند تکثر موضوعات در حوزه مدیریت شهری است و از این بابت نگران هستند که این تکثر پیچیدگی‌هایی را در حوزه مدیریت شهری به وجود آورد. بنابراین به این فکر افتادیم؛ برای اینکه دچار این نقیصه نشویم، لایحه مدیریت شهری قبل از آنکه وارد مجلس شود آن را در معرض افکار عمومی قرار دهیم و از نقطه‌نظرات مردم و اندیشمندان استفاده کنیم.

دنیامالی اضافه کرد: در حال حاضر پیش‌نویس این لایحه در دولت مطرح است و در واقع انتقادات زیادی هم متوجه این لایحه است و به این دلیل که انتقادات را تبدیل به فرصت کنیم، این همایش را برگزار خواهیم کرد. آن چیزی که در این پیش‌نویس جایش خالی است، شورای عالی استان‌هاست و معتقدم اگر شورای عالی استان‌ها بخواهد جایگاه خودش را به دست آورد نیاز به تلاش بیشتری در این حوزه داریم.

دنیامالی همچنین در مورد موضوع انتخاب شهردار توسط مردم در کلانشهرها گفت: اعضای شورای شهر توسط مردم انتخاب می‌شوند و همین مردم حق دارند که شهردار را انتخاب کنند. پیشنهاد من این است که حداقل در مرحله اول برای شهرهای تا 100هزار نفر انتخاب شهردار توسط مردم باشد که این پیشنهاد زمانی که در شورا مطرح شد، آرای خوبی به دست آورد.

دنیامالی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه روز گذشته در شورای شهر تهران مطرح شد که مدیریت بحران در کشور بسیار ضعیف است، گفت: مشکل اساسی که در این بخش داریم؛ این است که برای مدیریت بحران جایگاهی تعریف نکرده‌ایم، چرا که با این پدیده به صورت موردی برخورد می‌کنیم. بنابراین در این راستا نیاز است که مدیران را حساس کنیم. به طورمثال در مورد بحران سیل یکی از اشکالاتی که داریم؛ ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌هاست و اگر در تعریف مسئولیت اجتماعی، فرهنگ‌سازی شود، شاهد خسارت کمتری خواهیم بود.

وی ادامه داد: در استان‌ها، استانداران و در شهرها، فرمانداران مسئول مدیریت بحران هستند، اما در تهران استثنائاً شهردار تهران مسئول هماهنگی این کار است، اما ذکر این نکته ضروری است که شهرداری و وزارت کشور قادر نخواهند بود؛ بحران را مدیریت کنند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه حادثه پلاسکو جزو معدود حادثه‌هایی بود که دو، سه دوربین شبکه خبر به صورت مستقیم تا آخرین لحظات در آنجا مستقر بود، گفت: آمارها نشان می‌دهد؛ بیش از 60 الی 70 درصد زنگ‌خورهای آتش‌نشانی مربوط به حریق نیست و مربوط به موارد دیگری مانند افتادن در چاه و یا گیر کردن دست در یک وسیله است.

دنیامالی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دادن اختیار وسیع به شهرداری‌ها نگرانی ایجاد نمی‌کند، گفت‌:طبیعتاً ما اگر اختیاراتی را واگذار کنیم باید پیش‌بینی‌های لازم را مبنی برا ینکه این اختیارات تبدیل به بحران نشود را داشته باشیم. ضمن اینکه همه موارد مرحله به مرحله انجام می‌پذیرد و من خیلی نگران نیستم.

امین سارنگ؛ دبیر علمی کنفرانس با اشاره به لایحه مدیریت شهری گفت: چند اتفاق مهم در این لایحه را شاهد هستیم، نخست در حوزه انتخاب شهرداران است، یک ایده و پیشنهاد این است که در کلانشهرها و شهرهای 200 هزار نفر به بالا انتخاب شهردار برعهده مردم باشد. نکته دوم در این لایحه این است که برای اولین بار دولت بخشی از حوزه تصدی‌گری خود را به نهادهای مردمی و محلی واگذار کرده که در واقع بیش از 15 مورد از حوزه‌های اجرایی و زیرساختی مانند آب، مخابرات، اماکن ورزشی و میراث فرهنگی قرار است در حوزه‌های شهرداری‌ها تجمیع شوند. نکته دیگر در حوزه مالی است که بر تامین درآمدهای مالی پایدار شهر تاکید شده است.

در ادامه بیژن خطیبی؛ عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی که در این نشست خبری حضور داشت، گفت: ما مباحث و مقررات کم نداریم و مشکلمان عدم یکپارچگی است. تفاوت این کنفرانس با سایر کنفرانس‌ها در این است که قرار است، در خصوص لایحه مدیریت شهری میزگرد چالشی برگزار شود.

وی افزود: در نظام مهندسی موضوع شهرسازی و ترافیک مغفول مانده و سعی شده که در لایحه مدیریت شهری به این دو موضوع بهای ویژه‌ای داده شود.

مجتبی اردستانی؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز اظهار داشت: لایحه مدیریت شهری قبل از آنکه به مجلس ارائه شود ما نقطه نظرات کارشناسی و فارغ از جانبداری از دستگاهی را در این لایحه مدنظر قرار دادیم و سعی داریم که تقریباً وظایف تمام دستگاه‌ها را در این لایحه احصا کنیم. دانشگاه تهران نیز سعی دارد به صورت جدی به این لایحه بپردازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
بهترين و تاريخي ترين پيشنهاد است كه:
اولا در مقابل مردم و اعضاي شوراي شهر پاسخگو است
ثانيا با تعداد كم اعضا تحت تاثير فساد مالي و كاري و غيره قرار نمي گيرد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین