کد خبر: ۴۲۵۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱

عکس/ خانه خاطرات مردم کرمان را تخریب می‌کنند!

معاون عمرانی استاندار کرمان، ۲۰ روز به شورای شهر فرصت داد تا «خانه – شهر» کرمان را برای تخریب تخلیه کند، خانه‌ای که محل خاطرات جمعی مردم کرمان است؛ براین اساس قرار است ورودی استانداری کرمان جای این خانه باز شود!
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، «علی‌اصغرخان اصفهانی»، از اولین گروه معماران ایرانی و هم‌دوره با پیرنیا بود که اوایل سال ۱۳۴۸ «خانه - شهر»ِ کرمان را در میدان فلسطین، خیابان شورا برای کرمانی‌ها ساخت، خانه‌ای برای همه مردم کرمان که مردم شهر ماهانه ۱۵ ریال برای ساختش هزینه می‌کردند، اما حالا استانداری کرمان نقشه‌ای ریخته که برای اجرایی شدن‌اش باید این خانه را نیز تخریب کرد.

سیف‌الهی، معاون عمرانی استاندار کرمان این دستور را به شهرداری داده تا« در۲۰ روز آینده اقدام به تخریب بنای خانه شهر کند، وگرنه بخشی از اعتباراتی که قرار بود از طرف استانداری به پروژه‌های عمرانی اختصاص یابد، برگشت می‌خورد.»

«خانه – شهر کرمان» را چطور در وسط شهر ساختند؟

مصطفی هندوزاده کرمانی، دوستدار میراث فرهنگی کرمان در گفت‌وگو با ایسنا این طور توضیح می‌دهد: زمانی که هیچ اعتبار دولتی برای ساخت این بنا نبود، کمیته‌ای از بزرگان معتمد و هنرمندان و شهردار شهر برای نظارت و ساخت این بنا تشکیل شد و این شورا سه نفر از میان خود به نام‌های دکتر «عیسی خان ضیا ابراهیمی»، «محمدعلی یاسایی»، «حاج اصغر نخعی» را به عنوان نمایندگان خود انتخاب کردند و قرارشد همه‌ی هزینه‌ها و مراحل ساخت «خانه شهر» زیر نظر این افراد انجام شود.

او ادامه می‌دهد: هزینه‌های اولیه این بنا از طریق عوارض شهر و نیز مبلغی به عنوان کمک بلاعوض استاندار تهیه و سفارش تهیه نقشه‌های آن به معمار کرمانی علی اصغر اصفهانی سپرده شد. او نیز با بهره‌گیری از دانش روز و تلفیق هنر سنتی ایرانی و آموزه‌های اسلامی با هنر معماری روز دنیا مجموعه خانه شهر را در دو طبقه شامل طبقه اول سالن اجتماعات، آشپزخانه، دفتر کار، نگهبانی، تالار پذیرایی و طبقه دوم شامل سالن کنفرانس، اتاق‌های مخصوص توقف و استراحت افراد و شخصیت‌ها طرح‌ریزی کرد و ساخته شد، اما در اواسط ساخت بنا و با توجه به اینکه سرمایه اولیه‌ای که برای آن تهیه شده بود، کفاف پایان ساختمان را نمی‌داد با نظر خواهی از مردم شهر، کمیته پیشنهادی را به انجمن شهر و شهردار کرمان ارایه داد و با تصویب انجمن شهر قرار شد از هر کنتور آب مبلغ ۱۵ ریال ماهانه گرفته شوده و این پول صرف هزینه‌های تکمیل ساختمان «خانه- شهر» شود، بنابراین همه‌ی مردم کرمان ماهیانه همراه با فیش آب خود مبلغ ۱۵ریال برای ساخت خانه شهر کرمان پرداخت می‌کردند، پس مردم هم شریک ساخت این بنا شدند.

وی با بیان این‌که در این بنای تاریخی، مصالح ساختمانی و تزیینی مانند سنگ، کاشی‌های رنگی، شیشه‌های الوان استفاده شد و تالار اجتماعات آن با طراحی استاندارد و قابل توجه از لحاظ آکوستیک صدا و سیستم سرمایش و گرمایش هنوز هم به عنوان مجهزترین سالن شهر محسوب می‌شود، می‌گوید: این بنای تاریخی تا سال ۱۳۹۰ نیز مورد استفاده بوده و امسال نیز دو اجرای آئینی در آن برگزار شد.

به گفته‌ی هندوزاده‌ی کرمانی، براساس طرحی که در دهه ۸۰ برای ساختمان جدید استانداری کرمان تهیه و در دست اجرائی شدن است؛ مشاوران طرح ورودی اصلی استانداری کرمان را به جای ساختمانی در پشت این بنای قدیمی و ارزشمند تعبیه کرده‌اند که برای استفاده از آن نیز باید این خانه – شهر تخریب شود.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی با اشاره به برگزاری نشست استانی کنگره معماری و شهرسازی در استان کرمان در چند روز گذشته و حضور محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری در این کنگره دو روزه؛ از بررسی‌های معاون میراث فرهنگی سازمان درباره‌ی این خانه‌ی تاریخی خبر می‌دهد و می‌گوید: این مقام مسئول پس از انجام بررسی‌ها درباره‌ی این خانه‌ی تاریخی و برگزاری جلساتی با استانداری و مدیر کل میراث‌فرهنگی استان کرمان اعلام کرده است که براساس قول استانداری کرمان؛ قرار است هر گونه اقدامی تا پایان بررسی‌های میراث فرهنگی درباره‌ی ارزش این خانه‌ی قدیمی و با اهمیت برای مردم کرمان متوقف شود.

فضای داخلی خانه شهر کرمان

او ادامه داد: براساس صحبت‌های انجام شده، یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در حال حاضر، بررسی مستندات این مکان است که می‌توان آن را محل خاطرات جمعی مردم شهر کرمان نامید، چون نخست باید ارزش‌های معنوی و مادی این بنا بررسی شود.

این کارشناس مرمت بناهای تاریخی در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای دیگر با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه بیان می‌کند: در آن جلسه قرار شد تا کارگروهی از مهندسان مشاور استانداری و میراث فرهنگی تشکیل شود و پس از آن ارزش‌های خانه بررسی و تصمیم نهایی در این زمینه گرفته شود.

هندوزاده کرمانی می‌افزاید: براین اساس قرار است هر کس از مردم یا مسئولان شهری و دوستداران میراث فرهنگی هر سند یا شاخصه‌ای از این بنای قدیمی و ارزشمند دارد برای بررسی به میراث فرهنگی ارائه شود.

به گزارش ایسنا، کمال جوانمرد، عضو شورای شهر کرمان روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان این‌که «شورای شهر کرمان مخالف تخریب خانه شهر است»، گفت:«مسئولین باید به خانه شهر با دید مهربانی بنگرند، خانه شهر فرزند ناخلفی نیست، بلکه خانه شهر فرزند بسیار خلف این شهر است.»

وی، خانه شهر را بنای نوستالوژیک، هویت و سرمایه شهر کرمان دانست و عنوان کرد: «خانه شهر» المان شهر کرمان است و با توجه به اینکه همه شهرها برای خود اصالت درست می‌کنند و این خارج از انصاف است، بنایی که نوستالوژیک و ارزش تاریخی دارد را تخریب کنیم.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس، نیز در گفت‌وگو با ایسنا؛ «خانه - شهر»، کرمان را هویت شهری کرمان دانست و گفت: برای رونق گردشگری نیازمند مرمت، حفظ و نگهداری بناهای تاریخی هستیم.

این در حالی است که جواد سلاجقه، نایب رئیس سازمان نظام مهندسی کرمان درباره‌ی این خانه گفته است؛ « مگر سوله آن هم در چشم شهر ارزش نگه داری دارد؟ »

جداره خانه شهر کرمان و ساختمان در دست احداث استانداری در مجاور این بنای ارزشمند و هویتی کرمان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین