کد خبر: ۴۲۵۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱

سیف: نباید دستاوردهای برجام را نادیده گرفت

رئیس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه گاهی نسبت به دستاوردهای برجام جفا می‌کنیم و آنها را نادیده می‌گیریم.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا - منطقه کرمانشاه، ولی‌الله سیف در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که عصر امروز (۱۹ بهمن) در استانداری برگزار شد، با بیان اینکه مطالبه‌گر کامل توقعاتمان از برجام هستیم، اظهار کرد: درست است که آمریکا به همه تعهدات خود عمل نکرده، اما نباید دستاوردهای مثبت برجام را نادیده گرفت.

وی به شرایط نظام بانکی کشور قبل از برجام اشاره کرد و گفت: پیش از برجام همه روابط کارگزاری ما قطع بود، اما اکنون ارتباطات کارگزاری ما به نحوی است که هیچ نقصانی نمی‌بینم که نظام بانکی مجددا به چرخه حمایت از تجارت خارجی کشور و ارائه خدمات به فعالین این حوزه برگردد.

سیف افزود: در شرایط تحریم مجبور شدیم بدلیل بسته شدن همه ارتباطات کارگزاری، ارائه خدمات مورد نیاز به بازرگانی خارجی را به سمت شبکه‌های صرافی هدایت کنیم، اما اکنون فضا به‌گونه‌ای است که این فعالیت‌ها باید به نظام بانکی برگردد. زیرا ارائه خدمات توسط نظام بانکی به حوزه تجارت خارجی ویژگی‌های مثبتی همچون هزینه کمتر و ریسک پایین‌تر را دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: گفته می‌شود در شرایط تحریم حداقل ۱۵ درصد هزینه ما در حوزه تجارت خارجی افزایش یافته بود که با گشایش‌های ایجاد شده این هزینه کاهش می‌یابد. از دیگر بازتاب‌های برجام، افزایش صادرات نفت کشور بود که دو برابر شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه از افتخارات دولت این است که در طول سه سال گذشته سالانه ۷۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد کرده، گفت: کمتر کشوری در دنیا توانسته به چنین موفقیتی دست پیدا کند، اما چون حجم زیادتری از نیروی جویای کار وارد بازار کار کشور شده، نرخ بیکاری ما ثابت مانده است.

سیف ایجاد آرامش در بازار را نیز نتیجه اقدامات مثبت اقتصادی دولت دانست و گفت: امروز فضا به‌گونه‌ای است که فعالین اقتصادی کشور می‌توانند تصمیمات بلندمدت بگیرند که نیاز اقتصاد ماست.

وی کاهش نرخ تورم را از دیگر دستاوردهای دولت برشمرد و گفت: پس از ۲۵ سال امسال اولین سالی است که نرخ تورم تک‌رقمی را در کشور تجربه کردیم و در دی‌ماه نرخ تورم به ۸.۶ درصد رسید.

سیف با اشاره به رشد اقتصادی ایجاد شده در کشور، گفت: پیشران‌های اقتصادی نشان می‌دهد سال ۹۶ سال بهتری به لحاظ شرایط اقتصادی خواهیم داشت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به وضعیت نظام بانکی کشور، گفت: نظام بانکی ما دچار تنگنای مالی است و بخش عمده منابع نظام بانکی به تدریج به دارایی‌های منجمد تبدیل شده است. منابع محدود بانکی باید بصورت اثربخش هزینه شود. عقل نیز حکم می‌کند منابع محدود را در فعالیت‌هایی که بازده بیشتری دارد و اشتغال و رونق تولید را بدنبال دارد، صرف کنیم.

وی به طرح رونق تولید و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: در قالب این طرح ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی کشور به ۲۱ هزار واحد پرداخت شده که همین امر جنب و جوشی در شهرک‌های صنعتی ایجاد کرده است. البته در این طرح قرار نیست منابع بانکی صرف واحدهایی شود که توجیه اقتصادی نداشته یا محصولشان بازار فروش ندارد. باید منابع محدود بانکی را اثربخش هزینه کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان، حجم تسهیلات اعطایی نظام بانکی کشور در ۹ ماهه امسال را ۳۴۸ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: حداقل ۴۰ درصد این منابع معادل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین