کد خبر: ۴۲۵۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱

بازتاب سخنان رهبر انقلاب و رئیس جمهوری ایران در مورد ترامپ در رسانه های اسپانیا

چندین رسانه اسپانیایی روز سه شنبه سخنان آیت الله سید «علی‌ خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی در هشدارش به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران را بازتاب دادند .
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، خبرگزاری 'افه' و روزنامه 'لا وانگواردیا' در گزارشی مشترک نوشتند :علی‌ خامنه ای رهبر معظم ایران به ترامپ هشدار داد که ایرانیان به تهدید های وی در سالروز انقلاب اسلامی پاسخ خواهند داد زیرا هیچ دشمنی نمی‌ تواند ملت ایران را متوقف کند .
این دو رسانه خاطرنشان ساختند که رهبر معظم ایران ضمن تاکید بر اینکه مردم در روز 22 بهمن موضع خود را نسبت به تهدید ها نشان خواهد داد، بیانات ترامپ مبنی بر اینکه ایران باید از سلفش «باراک اوباما» قدردانی‌ کند را به تمسخر گرفت .
افه و لاوانگواردیا در این زمینه ادامه دادند که رهبر انقلاب از خود پرسید که آیا باید به خاطر داعش ، آتش در عراق و سوریه و یا به خاطر حمایت علنی از فتنه گری های سال 2009 در ایران از آمریکا قدردانی‌ کرد ؟ .

این رسانه ها به نقل از رهبر عالی‌ ایران نوشتند :باید از ترامپ تشکر کنیم که چهره واقعی‌ آمریکا و واقعیت آنچیزی که حقوق بشر آمریکایی ها معنی‌ دارد را به دنیا نشان داده است .
افه و لاوانگوردیا از سوی دیگر تصریح کردند که «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران ، بیاناتی آشتی جویانه تر داشت و از حل مشکلات به توسط گفت و گو و تامل دفاع کرد.
این دو رسانه به نقل از روحانی اضافه کردند :امروزه اگر ده ها مشکل در پیش رو داشته باشیم ، بدانید‌ که به توسط اندیشه و قلم می‌ شود آنها را حل کرد .
به گفته رسانه های مذکور ، روحانی همچنین اشاره داشت که مذاکرات هسته ای می‌ توانند یک الگو برای انجام ده ها مذاکرات با هدف دستیابی به ثبات و امنیت در منطقه باشند .
روزنامه 'ال موندو' نیز در گزارشی نوشت :رهبر معظم ایران در نخستین سخنرانی خود پس از آخرین کشمکش بین ایران و آمریکا در اظهار نظری طنز آمیز گفت :باید از پسر جدید کاخ سفید (ترامپ ) تشکر کرد که به طور گسترده ای به انجام آن کاری که ما تلاش داشتیم در طول دهه ها انجام دهیم ، پرداخته و آن افشای چهره واقعی‌ آمریکا است .

ال موندو با اشاره به اینکه ایران روز جمعه سالگرد قیام مردمی علیه شاه که به سرنگونی وی و برقراری جمهوری اسلامی منجر شد را جشن می‌ گیرد خاطرنشان ساخت که رهبر ایران از ایرانی ها خواست که در خیابان به تهدیدهای آمریکا پاسخ دهند و ملت ایران در روز 22 بهمن پاسخ و موضع خود در مقابل تهدید ها ی آمریکا را نشان خواهد داد و هیچ دشمنی نمی‌ تواند ملت ایران را متوقف سازد .
روزنامه ال موندو یاد آور شد که از زمانی‌ که ترامپ به قدرت رسیده ، برای شهروندان ایرانی در آمریکا محدودیت گذاشته ، 12 نهاد و 13 فرد ایرانی و خارجی‌ را تحریم کرده و به دولت ایران به خاطر پرتاب موشک بالستیک هشدار داده که با آتش بازی می‌ کنند .
رسانه مذکور با اشاره به آزمایشات موشکی و این اینکه این آزمایشات توافق هسته ای را نقض نمی کند، خاطرنشان ساخت که چه دولت روحانی و چه سپاه پاسداران ، حق خود در انجام این آزمایشات موشکی و استفاده از آن در دفاع از خود را مدعی شده ا‌ند .

نشریه ادامه داد :با همه اینها ، پیام رهبر ایران افزون بر دیگر مقامات ایرانی در روزهای اخیر ، آن لحن التهابی گذشته را ندارند و همانطوری که چند روز پیش روزنامه نیویورک تایمز در خبری منتشر کرد، در میان صفوف اصولگرایان هنوز یک اختلافی‌ در مورد اینکه چگونه باید با ساکن جدید کاخ سفید که به ذهنیت غیر قابل پیش بینی‌ و تجاری خود می‌ بالد ، رفتار کرد .
«هالی دگرز» تحلیلگر در خاورمیانه و سردبیر یک خبرنامه در مورد اطلاعات ایران در این رابطه در صحبت با ال موندو گفت :از نظر تاریخی ، جمهوری خواهان معمولاً مذاکره کنندگان بهتری بوده ا‌ند .برخی‌ از ایرانی ها معتقدند که غیر قابل پیش بینی‌ بودن ترامپ ، چیز خوبی‌ است .بسیاری ترس داشتند که یک مقامی نظیر «هیلاری کلینتون» بتواند به هر قیمتی علیه ایران برود .
ال موندو نوشت :سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران ، اکثر تحلیلگران بر این توافق هستند که سخنرانی کابینه جدید آمریکا به تندروهای ایرانی نفع می‌ رساند زیرا به آنها در تاکید در سخنرانی های ضد آمریکاییشان کمک می‌ کند .

به گفته ال موندو ، کسی‌ که بیشترین ضرر را می‌ بیند ، حسن روحانی حامی‌ اصلی‌ توافق هسته ای است که انتخاب مجددش تضمین شده نیست و به این دلیل که آن را می‌ داند ، روز سه شنبه سخنان خود را در همین مسیر ابراز داشت .
روحانی در این ارتباط گفت :با منطق و عزت ، مذاکرات را تا نقطه کنونی بردیم که رئیس جمهوری جدید آمریکا نمی‌ تواند آن را تحمل کند و آن را بدترین مذاکراتی که تاکنون دیده شده می‌ نامد.بدیهی‌ است که توافق هسته ای یک برد- برد است که به همه طرفین نفع می‌ رساند .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین