کد خبر: ۴۲۵۷۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴

برنامه ترامپ برای انتقال مظنونان عضویت در داعش به گوانتانامو

منابع خبری می‌گویند کاخ سفید در آستانه نهایی کردن یک دستور اجرایی است که پنتاگون را به انتقال مظنونان عضویت در داعش به زندان گوانتامامو ملزم می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
 کاخ سفید در آستانه نهایی کردن یک دستور اجرایی است که پنتاگون را به انتقال مظنونان عضویت در داعش به زندان گوانتامامو ملزم می‌کند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید کاخ سفید در حالی تصمیم به این اقدام گرفته که مقام‌های دخیل در مسائل امنیت ملی و کارشناسان مسائل حقوقی از قبل درباره مخاطرات آن هشدار داده‌اند. آنها از این بابت نگرانند که انجام این اقدام می‌تواند تلاشهای برای مبارزه با این گروه تروریستی را تضعیف کند. 

نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه این خبر را به استناد اظهارات مقام‌های آمریکایی و همچنین پیش‌نویس یک دستور اجرایی منتشر کرده است. 

به گزارش فارس،مطابق این گزارش، مقام‌های کاخ سفید در این پیش‌نویس، به تفصیل ایده‌های خود را درباره سیاست‌های دولت جدید در قبال بازداشتی‌های مظنون به ارتکاب اقدامات تروریستی تشریح کرده‌اند. 

نیویورک‌تایمز بر اساس مقایسه این نسخه پیش‌نویس با نسخه‌های قبلی نوشته در سند جدید مواردی مانند اصرارر بر حفظ زندان‌های برون‌مرزی سازمان سیا حذف شده است. علی‌رغم این، برنامه اضاه کردن زندانیان داعش به بازداشتی‌های گوانتانامو تغییر نکرده و کماکان ثابت مانده است. 

مقام‌های امنیت ملی قبلاً استدلال کرده‌اند در صورتی که کاخ سفید این طرح را اجرا می‌کند قاضی‌های فدرال فرصت خواهند داشت نظر قوه مجریه مبنی بر اینکه مبارزه با داعش قانونی و مشروع است را زیر سوال ببرند. 

دولت اوباما قبلاً در تابستان سال 2014 استدلال کرد که مبارزه با داعش بخشی از مبارزه مسلحانه با القاعده و طالبان است که کنگره سال 2001 آن را مجاز کرد. در حالی که داعش از القاعده در عراق منشعب شده، بعداً از آن جدا شد. 

جک گلداسمیت، یک استاد دانشگاه هارواد می‌گوید: «این موضوع مخاطرات قانونی زیادی را به همراه دارد. اگر یک قاضی بگوید که مجوز صادر شده در سال 2001 مربوط به چنین بازداشتی نیست، نه تنها بازداشت چنین فردی بلکه زیربنای حقوقی مبارزه با داعش هم تضعیف خواهد شد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین