کد خبر: ۴۲۵۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳

عید تایپوسام در مالزی

مراسم عید 'تایپوسام' در مالزی که نسبت به برخی کشورهای منطقه جمعیت بیشتری از هندوها در آن زندگی می کنند، با تشریفاتی بیشتری برگزار می شود و معبد 'باتو کیو' در حاشیه کوالالامپور از روزهای پیش از آغاز این مراسم میزبان هندوهایی است که از گوشه و کنار مالزی خود را به این معبد رسانده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
اگرچه جمعیت حاضر در معبد 'باتو کیو' امسال و در روز پنجشنبه که یک روز تعطیل در برخی نقاط مالزی است در مقایسه با سال گذشته کمتر بوده، اما مقامات هندو معتقدند که بسیاری از هندوها امسال به معابد دیگری در سایر ایالت های مالزی سفر کرده اند، اما تخمین می زنند یک میلیون و 600 هزار نفر در این مراسم طی چند روز شرکت می کنند.

در سنگاپور نیز بیش از 50 هزار نفر در این جشنواره سالیانه هندو شرکت کردند و با اجرای موسیقی زنده ضمن به جای آوردن آداب این روز به جشن و پایکوبی پرداختند. 

داستان های زیادی در مورد فلسفه و آغازگاه زمانی جشن تایپوسام که از جشن های آئین هندو است بیان شده است. بر اساس روایت هندو، این جشن زادروز 'موروگان' پسر 'شیوا' و 'پروتی' است که از وی به عنوان نماد فضیلت، جوانی و قدرت یاد می شود. 

'موروگان' خدای جنگ در باور هندوها است. 

در اسطوره ها همچنین از این روز به عنوان روزی یاد می شود که 'پروتی' خدای عشق و از خودگذشتگی به 'موروگان' یک نیزه می دهد تا بوسیله آن بر نیروی شیطانی و اهریمنی پیروز شود.
'تاپیوسام' از دو واژه 'تای' و 'پوسام' تشکیل شده است. 'تای' به دهمین ماه تقویم نجومی هندو اشاره دارد که معمولا مصادف با ماه 'ژانویه' و یا 'فوریه' است. 'پوسام' نام اختری است که بنا به باور هندوان در این وقت از سال در اوج فلک قرار می‌ گیرد.

این مراسم نیز همچون سایر مراسم هندوها آداب و رسوم خاص خود را دارد. به عنوان مثال، 'رقص بار' یک مراسم اعطای قربانی و عبادی است که انجام دهندگان، آن را در حین پرستش 'موروگان' انجام می دهند. 

'رقص بار' یا کوادی اَتَم (Kavadi Attam) رقصی سنتی است که پیروان تامیل در این روز انجام می دهند و در اصل به ظرف هایی اشاره دارد که افراد بر روی سر خود قرار می دهند و به نمایندگی از افرادی که نیازمند درمان و یا خواستار جبران گناهان خود هستند، با حرکاتی مسیر حرکت زائران خواستار کمک از 'موروگان' هستند. 

حمل ظرف شیر یا 'کوادی پال' (Kavadi Pal)، سوراخ کردن پوست، زبان و بخش هایی از صورت به وسیله سیخ های فلزی، راه رفتن با کفش هایی که در درون آن سوزن هایی ریخته می شود تا رنج بیشتری با هدف رضایت خداوند هندوها ایجاد کند و انجام غسل و حمل وسایل ساخته شده از چوب و فلز نیز از دیگر آئین‌ های این روز است. 

این جشن در کشورهایی که جمعیت تامیل زیادی در آن زندگی می کنند از جمله هند، سریلانکا، مالزی، موریس، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اندونزی، تایلند و میانمار برگزار می شود. 

تامیل ها یک قوم بومی استان تامیل نادوی هند و شمال شرقی سریلانکا هستند که بیشتر آن‌ ها به زبان تامیلی سخن می‌ گویند و تاریخ نوشته آنها به دو هزار سال پیش بر می‌ گردد. 

از نظر مذهبی، تامیل‌ ها بیشتر هندو هستند و اقلیت مسلمان و مسیحی نیز در میان جمعیت چند ده میلیونی آنها در سراسر جهان مشاهده می شود که بیشتر آنها در هند، سریلانکا، و در بسیاری از نقاط جهان به ویژه مالزی، سنگاپور، بریتانیا، کانادا، آفریقای جنوبی و موریس حضور دارند.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که به مدت سه روز در مالزی ادامه دارد و علاوه بر هندوها سایر مردم نیز با هدف سرگرمی از آن دیدن می کنند، پیروان هندو با انواع و اقسام رنج هایی که متحمل می شوند تلاش می کنند بخشش و مغفرت بیشتری از خدایان خود طلب کنند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین