کد خبر: ۴۲۶۲۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷

۱۰ فناوری که تا سال ۲۰۲۵ منسوخ خواهند شد

البته آینه خودرو به عنوان محصول فناوری به شمار نمی‌آید به استثنای آینه‌های خودکار. با این حال تا چند سال آینده دوربین‌هایی به بخش عقب خودروهای جدید اضافه می‌شوند که دیگر راننده نیازی به آینه برای دیدن پشت سر نخواهد داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس علم و فناوری- هر‌چه زمان می‌گذرد فناوری‌های به‌روزتری می‌آیند اما آیا فکر کرده‌اید که تا یک ده آینده احتمالا کدام یک از فناوری‌های امروز منسوخ خواهند شد؟ 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در اینجا فهرستی ارائه می‌شود که این موضوع را نشان می‌دهند: 

۱-تلویزیون ال سی دی 

کمی بیش از یک دهه پیش به‌طور فزاینده تلویزیون‌های صفحه نمایش کریستال مایع یا ال سی دی در دسترس قرار گرفتند. این صفحات نمایش با حالت نازک و بهره‌وری خوب انرژی مورد توجه قرار گرفتند. نمایشگر کریستال مایع تلفیقگر الکتریکی-نوری است که به صورت صفحه نمایشگر نازک و تخت وجود دارد و در آن واحدهای رنگ یا پیکسل‌های مونوکروم در برابر منبع نور یا بازتابنده به ردیف قرار گرفته‌اند. در نهایت، ال سی دی‌ها تبدیل به کانال‌هایی نازک‌تر، روشن‌تر و ارزان‌تر شدند و تولیدکنندگانی مانند شرکت ال جی در حال حاضر تلاش خود را برای تولید جایگزین بهتر متمرکز ساخته‌اند: تلویزیون‌های او ال ای دی‌.

اما او ال ای دی‌ها چه خاصیتی دارند که آن را از صفحات نمایش پیشین متمایز می‌کند. برای ایجاد یک تصویر در تلویزیون تنها نیاز به نورهای قرمز، سبز و آبی دارید. OLED‌ها در واقع با عبور جریان الکتریسیته از موادی که این رنگ‌ها را تولید می‌کنند، کار می‌کنند. هیچ تکنولوژی تلویزیون دیگری این طور مستقیم نور را به وجود نمی‌آورد. LCD از فیلتر رنگ و مایع کریستالی بر روی نور پس زمینه بهره می‌برد و پلاسما نیز از نور ماوراء بنفش تولید شده توسط بسته‌های گازی که فسفرهای رنگی قرمز، آبی و سبز را تحریک می‌کنند، بهره می‌برد. مهم‌ترین برتری OLED‌ها آن است که هر پیکسل بصورت مستقیم نور ساتع می‌کند؛ این در حالی است که در پنل‌های LCD نور پس‌زمینه‌ توسط لامپ‌های LED یا فلورستنت تامین می‌شود.

او ال ای دی‌ها نیازی به نور پس زمینه ندارند و کیفیت تصویر بهتری در مقایسه با ال سی دی دارند. انعطاف‌پذیر هستند و حتی قابل پیچیده‌شدن نیز باشند. در هنگام  وصل شدن به دیوار تنها یک دهم اینچ ضخامت دارد. 

۲-لامپ‌های حبابی ال ای دی 

لامپ ال ای دی به معنای دیو منتشر‌کننده نور است. ال ای دی قطعه الکترونیکی است که زمان عبور جریان برق از آن از خود نور ساطع می‌کند. نور تولیدی ال ای دی محدود است و برای تولید نور بیشتر باید چندین ال ای دی کنار هم قرار داده شوند. با این حال، با از رده خارج‌شدن تدریجی ال سی دی لامپ‌های ال ای دی نیز به تدریج منسوخ می‌شوند و لامپ‌های او ال ای دی مورد استفاده قرار می‌گیرند. او ال ای دی‌ها کمتر داغ می‌شوند و می‌توان به آن دست زد و توان ساخت متنوع آن در شکل‌ها و ضخامت‌های نازک‌تر و منحنی نیز وجود دارند. 

۳-ابزار رسانه‌های ذخیره‌سازی فیزیکی داده‌ها 

هیج شکی وجود ندارد که ابزارهای ذخیره‌سازی مانند سی دی و دی وی دی به سرعت منسوخ خواهند شد و بسیاری از مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا فایل‌های بزرگتر را با ابزارهایی چون فلش‌های یو اس بی و یا هاردهای اکسترنال خارجی جابجا کنند. با این حال، تا چند سال آینده این ابزارها نیز از رده خارج خواهند شد و شما می‌توانید با استفاده از وای فای و اتصال به اینترنت خانه و یا با استفاده از ال تی ای از طریق گوشی‌های هوشمند با اینترنت با سرعت بالا فایل‌های با حجم‌های مختلف را انتقال داده و یا ذخیره‌سازی کنید. لازم به ذکر است که ال تی ای یک نوع استاندارد مخابراتی و شبکه انتقل اطلاعات بیسیم است. اگر بخواهیم به طور ساده بیان کنیم، LTE تنها نسل بعدی تکنولوژی وایرلس نیست، بلکه یک استاندارد در حال حرکت و پیشرفت است و همراه با گذر زمان بهبود می‌یابد. بسیاری بر این باورند که LTE تا دهه آینده و یا حتی قبل از آن استانداردی برای شبکه‌های سلولی خواهد بود. 

۴-کنسول‌های بازی 

ممکن است سخت باشد تصور دنیایی که بدون کنسول‌های بازی مانند ایکس باکس وان و یا پلی استیشین ۴ باشند. اما شرکت‌هایی مانند NVIDIA تا چند سال آینده فناوری لازم برای بازی بدون نیاز به کنسول را به بازار عرضه خواهند کرد. 

۵-آینه‌های خودرو 

البته آینه خودرو به عنوان محصول فناوری به شمار نمی‌آید به استثنای آینه‌های خودکار. با این حال تا چند سال آینده دوربین‌هایی به بخش عقب خودروهای جدید اضافه می‌شوند که دیگر راننده نیازی به آینه برای دیدن پشت سر نخواهد داشت. 

۶-شارژر سیمی 

شرکت سامسونگ به‌تازگی فناوری شارژی بی‌سیم برای گوشی‌های هوشمند خود را ارائه داده است. شما کافی است با قرار دادن گوشی بر روی یک صفحه بدون نیاز به شاخه و یا آداپتورهای مورد نیاز گوشی‌تان را شارژ کنید. در حقیقت محققان در حال کار بر روی این موضوع هستند که بخشی از برق از طریق سیگنال‌های وای‌فای برای شارژ گوشی مورد استفاده قرار گیرند و هیچ‌گونه نیازی به تماس فیزیکی نباشد. 

۷-کارت‌های اعتباری فیزیکی 

به گزارش بلومبرگ، بیش از ۸۰ درصد از هزینه‌های مصرف‌کنندگان در آمریکا در حال حاضر بدون پرداخت نقدی پول صورت می‌گیرد و این به مدد خدمات پرداخت اپل و یا پی پل است. گسترش سریع استفاده از گوشی‌های هوشمند و دسترسی به پرداخت الکترونیک در سرناسر جهان سبب خواهد شد تا علاوه بر پول، کارت‌های پلاستیکی نیز به تدریج از رده خارج شوند. 

۹-کلمه عبور 

برای این‌که منصف باشیم باید بگوییم که رمز عبور یا همن پسوورد دقیقا محصولی از فناوری نیست با این حال در فناوری‌های روز کاربرد داشته است. در سال‌های آینده اما حسگرهای حساس به اثر انگشت به قدری مورد استقاده قرار خواهند گرفت که دیگر نیازی به وارد کردن رمز عبور برای استفاده از محصولات نخواهد بود. 

۱۰-جاروبرقی عمودی 

در نهایت آن‌که جاروبرقی‌ها نیز در شکل سنتی خود دیگر وجود نخواهند داشت. شرکت «آی ربات» در حال ساخت ربات‌های کوچکی است که کار جاروبرقی را انجام می‌دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین