کد خبر: ۴۲۶۶۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

کره‌شمالی: آزمایش موشکی موفقیت‌آمیز بود/درخواست برای برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت

در حالی که در پی آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی واشنگتن، توکیو و سئول برگزاری نشست فوری شورای امنیت را در این خصوص خواستار شدند، کره‌شمالی اعلام کرد، آزمایش موشکی اخیرش موفقیت‌آمیز بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
هم زمان در واکنش به این آزمایش، کره جنوبی، ژاپن و آمریکا خواستار برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت شده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز به نقل از ایسنا، یک مسؤول در هیئت آمریکایی در سازمان ملل اعلام کرد، آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برگزاری نشستی فوق‌العاده در شورای امنیت را درباره آزمایش موشک بالستیک روز یکشنبه کره شمالی خواستار شدند.

این مسؤول در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا پیش‌بینی می‌کند این نشست بعد از ظهر امروز (دوشنبه) برگزار شود.

پیونگ‌یانگ رسما پرتاب آزمایشی یک موشک سطح به سطح بالستیک را تایید کرد و ضمن موفقیت‌آمیز خواندن این آزمایش گزارش کرد که کیم جونگ اون، رهبر این کشور شخصا این آزمایش را نظاره کرده است.

در همین حال، کره جنوبی این آزمایش را یک تحریک نظامی خوانده که قصدش محک زدن واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بوده است.

ترامپ که پیش‌تر میزبان شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن بود، در یک کنفرانس خبری مشترک بسیار کوتاه، به گفتن تنها یک جمله بسنده کرد: آمریکا صد در صد از ژاپن به عنوان یک متحد بزرگ حمایت می‌کند.

موشک بالستیک آزمایش شده از نسل کی.ان.سی.ای ۲ گزارش شده که از موتوری با سوخت جامد استفاده می‌کند؛ سوختی که به موشک‌های بالستیک قدرت و برد بیشتری می‌بخشد.

بنا بر گزارش‌ها، کیم جونگ اون از میزان موفقیت این آزمایش رضایت کامل داشته و دستیابی به چنین فناوری موشکی را منبع قدرتی برای کشورش دانسته است.

ژاپن و کره جنوبی هر دو مسیر شلیک این موشک را به سوی شرق دریای ژاپن و در مسافتی ۵۰۰ کیلومتری گزارش کرده‌اند.

کارشناسان می‌گویند در این آزمایش موشک برای طی مسافت کوتاه‌تری تنظیم شده بوده است تا از فرود آن در خاک ژاپن پیشگیری شود.

کره شمالی در چند ماه گذشته بارها آزمایش های موشکی و هسته ای انجام داده است که با مخالفت آمریکا و متحدانش در شرق آسیا روبرو شده و به وضع تحریم‌های جدید علیه پیونگ‌یانگ هم انجامیده است.

سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌های متعدد کره‌شمالی را از انجام هرگونه آزمایش موشک‌های بالستیک منع کرده است؛ قطعنامه‌هایی که هدف اصلی‌شان پیشگیری از دستیابی پیونگ‌یانگ به سلاح هسته‌ای است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی‌ (ناتو) هم این آزمایش موشکی را محکوم کرده است و از پیونگ‌یانگ خواسته با پرهیز از افزایش تنش‌ها، به گفت‌وگوی موثر با جامعه جهانی بپردازد.

براساس گزارش رویترز به نقل از یک مقام کره‌جنوبی، به نظر می‌رسد که این موشک از نوع "رودانگ" و میان‌برد بوده است.

رهبر جوان کره شمالی ماه گذشته ادعا کرده بود که کشورش به فناوری تولید موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بسیار نزدیک شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین