کد خبر: ۴۲۷۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
فراز و نشیب روابط ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

از بالا گرفتن تنش تهران و ریاض تا میانجی‌گری عمان و کویت/در انتظار بهبود روابط ایران و اعراب

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به امارات سفر کرد و با مقام‌های آن کشور دیدار داشت. در آن سفر بلندپایه‌ترین مقام‌های اماراتی با او دیدار و گفت‌و‌گو داشتند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- نشریه اماراتی «گلف‌نیوز» با انتشار مطلبی به فراز و نشیب روابط ایران با کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس در طول سالیان اخیر پرداخته است و به صورت تایم لاین تاریخچه‌ای از این روابط را در سالیان اخیر ذکر کرده است: 

۱۸/۲/۲۰۰۹ میلادی 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ امارات متحده عربی مدعی شد که ایران بحرین را جزئی جدایی‌ناپذیر از خاک خود دانسته است و این موضوع را محکوم کرد. 

از بالا گرفتن تنش تهران و ریاض تا میانجی‌گری کویت و عمان

۸/۴/۲۰۰۹ میلادی 

سلطان قابوس پادشاه عمان دیدار رسمی سه روزه‌ای از ایران داشت. این نخستین دیدار او برای اولین بار در طول سی سال گذشته بود. 

۲۷/۹/۲۰۰۹ میلادی 

وزرای امرو خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواستند تا گام‌های مثبتی را درباره برنامه هسته‌ای‌اش بردارد و امیدوار بودند که ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی با یکدیگر به توافق دست یابند. 

۱۴/۱۲/۲۰۰۹ میلادی 

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود ایران را به رعایت قوانین بین‌المللی برای رفع بن‌بست هسته‌ای دعوت کرد. 

۱۲/۷/۲۰۱۰ میلادی 

امارات متحده عربی اعلام کرد در صورتی که تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جامعه بین‌المللی برای رفع نگرانی‌ها همکاری کند مایل به پایان یافتن تحریم‌های ضد‌ایرانی است. 

۱۴/۳/۲۰۱۱ میلادی 

نیروهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای سرکوب مخالفان وارد بحرین شدند. 

۴/۲/۲۰۱۱ میلادی 

عربستان از ایران خواست تا با آتش بازی نکند‌. این موضوع همزمان با استقرار نیروهای نظامی سعودی در بحرین بود. 

۵/۲/۲۰۱۱ میلادی 

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که خلیج‌فارس نامی جعلی است. 

۵/۱۰/۲۰۱۱ میلادی 

حمد بن عیسی ال خلیفه پادشاه بحرین گفته بود که کشورش علاقه‌ای به افزایش تنش با ایران ندارد. 

۲۰/۱۲/۲۰۱۱ میلادی 

شورای همکاری خلیج فارس از ایران خواست تا در امور داخلی کشورهای عربی دخالت نکند. در آن زمان شورا اعلام کرد که در نوع مواجهه با ایران درهایش را نیمه‌بسته نگه خواهد داشت. 

۸/۳/۲۰۱۳ میلادی 

حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران خواستار بهبود روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس شد. 

۲۲/۱۰/۲۰۱۳ میلادی 

ایران گفت که عمان حافظ منافع کانادا در آن کشور خواهد بود. این موضوع پس از قطع روابط دیپلماتیک تهران – اتاوا روی داد. 

۲۸/۱۱/۲۰۱۳ میلادی 

شیخ عبدالله بن زاید ال نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی برای دیدار با حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران و مذاکرات درباره تقویت روابط دوجانبه به تهران رفت. او بر لزوم توسعه روابط میان دو کشور تاکید کرد. 

۱۲/۴/۲۰۱۳ میلادی 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به امارات سفر کرد و با مقام‌های آن کشور دیدار داشت. در آن سفر بلندپایه‌ترین مقام‌های اماراتی با او دیدار و گفت‌و‌گو داشتند. 

۲۷/۲/۲۰۱۴ میلادی 

بحرین به ایران هشدار داد که در امور داخلی آن کشور دخالت نکند. 

۳/۶/۲۰۱۴ میلادی 

عمان و ایران در حال برنامه‌ریزی برای ساخت جاده‌ای ارتباطی میان دو کشور در تنگه هرمز بودند. این جاده برای نخستین بار ایران ‌را به یک کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس متصل می‌کرد. 

۳/۱۲/۲۰۱۴ میلادی 

حسن روحانی رییس‌جمهروی ایران با سلطان قابوس مذاکره کرد. او هدفش را تقویت روابط اقصادی میان دو متحد قدیمی اعلام کرد. رهبران دو کشور بر لزوم همکاری‌های دوجانبه و ایجاد روابط خوب با یکدیگر تاکید کردند. 

۱۵/۴/۲۰۱۴ میلادی 

امارات متحده عربی و ایران بر لزوم کسب اطمینان از امنیت و ثبات منطقه تاکید کردند. نشست دو روزه‌ای میان مقام‌های دو کشور انجام شد. 

۱۳/۵/۲۰۱۴ میلادی 

عربستان سعودی اعلام کرد که وزیر امور خارجه ایران را به دیداری دعوت کرده است تا درباره امکان بهبود روبطب میان دو کشور صحبت کنند. در آن زمان اوج منازعه میان ایران و عربستان سعودی بر سر جنگ داخلی سوریه بود. 

۶/۱/۲۰۱۴ میلادی 

امیر کویت سفر تاریخی‌ای به ایران داشت. این برای نخستین‌بار بود که مقامی بلندپایه از هم‌پیمانان عربی حوزه خلیج فارس آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ میلادی به ایران سفر می‌کرد. او بر لزوم بهبود روابط تهران و همسایگان عرب تاکید کرد. 

۲۱/۹/۲۰۱۴ میلادی 

ایران و عربستان سعودی از زمان انتخاب حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی به این سو اولین جلسه خارجی در سطح وزرا را تشکیل دادند. این پیام حاکی از گرم‌شدن احتمالی روابط سرد میان دو رقیب قدرتمند خلیج فارس بود. 

۳۰/۹/۲۰۱۴ میلادی 

نیروی دریایی ایران گروهی از ماهیگیران اماراتی و خدمه آسیایی آن را در جزیره کیش بازداشت کرد و اعلام شد که به طور غیر‌قانونی وارد آبهای سرزمینی ایران شده‌اند. 

۲۳/۴/۲۰۱۵ میلادی 

عمان نقش میانجی‌گری را در پرونده هسته‌ای ایران ایفا کرد و همچنین نقش مهمی برای ایجاد روابط دوستانه میان ایران و کشورهای عربی داشت. 

۱۹/۳/۲۰۱۶ میلادی 

ایران تلاش کرد تا با کمک کویت به بهبود روابط با دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و کاهش تنش با آن‌ها بپردازد. 

۲۶/۳/۲۰۱۶ میلادی
 
حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران گفت که تهران علاقمند به تنش با عربستان سعودی نیست و می‌خواهد که مشکلات فیمابین از طریق مذاکره حل و فصل شود. 

۲۷/۳/۲۰۱۶ میلادی 

عادل الجبیر وزیر امرو خارجه عربستان سعودی نیز گفت که عربستان خواستار رفع تنش با ایران و مشتاق عادی‌سازی روابط با آن کشور است با این حال، از ایران خواست تا مواضع خود در قبال مسائل منطقه‌ای را تغییر دهد. 

۲۵/۱۲/۲۰۱۶ میلادی 

الصباح، وزیر امور خارجه کویت حامل پیشنهاد برای گفت‌وگو از سوی شورای همکاری خلیج فارس به تهران سفر کرد. تلویزیون دولتی ایران در آن زمان اعلام کرد که در این پیام کشورهای عربی خواستار عادی‌سازی روابط با ایران شده بودند. 

۲/۷/۲۰۱۷ میلادی 

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که تهران آماده گفت‌و‌گو برای حل و فصل مسائل با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. 

۲/۸/۲۰۱۷ میلادی 

کویت از تمایل خود برای شرکت ایران در گفت‌و‌گو با همسایگان عرب حوزه خلیج فارس خبر داد. کویت اعلام کرد که هرگونه مذاکره‌ای به احتمال زیاد برای کمک به حل بحران در سوریه و یمن خواهد بود. 

بازتاب سفر روحانی به کویت

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان امروز وارد عمان شد. همچنین روحاحی در پاسخ به دعوت جابرالصباح امیر کویت به کویت می‌رود تا در مورد راه های تقویت روابط دو کشور بحث و تبادل نظر کنند.

در همین‌باره رونامه الوطن کویت نوشت: سفر روحانی رییس جمهور ایران به کویت کوتاه مدت خواهد بود اما در آن درباره تمام مسائلی که به دو کشور و منطقه مربوط است بحث و گفت‌وگو خواهد شد. سفر روحانی به همراه هیاتی بلندپایه از وزرا و کارشناسان و مستشاران خواهد بود. به روحانی، رییس جمهور ایران می‌گوییم به کشور کویت سرزمین انسانیت و صلح خوش آمدی و امیدواریم که این سفر نتیجه‌بخش باشد و صلح را در کشورهای منطقه ایجاد کند.

روزنامه الرای هم در یک گزارش تحت عنوان «گفت‌وگوی رسمی ایران و کویت» نوشت: امیر کویت در مورد روابط دوجانبه و پیشرفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت‌وگو می کند. این سفر اولین سفر روحانی به کویت است در حالیکه امیر کویت در سال 2014 به ایران سفر کرد و ایران آن سفر را به سفر تاریخی توصیف کرد و شیخ صباح الخالد برای تحویل نامه امیر کویت ماه گذشته به ایران سفر کرد و در آن سفر گفت: ما در منطقه شریک هستیم و منافع مشترکی داریم و ایجاد گفت‌وگو به نفع هر دو کشور خواهد بود.

همچنین در این گزارش آمده است که خالد الجارالله وزیر خارجه کویت از سفر روحانی رییس جمهور ایران استقبال کرد و گفت: امیدوارم که کشور کویت بتواند بین ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس گفت‌وگو ایجاد کند و افزود: امیدوارم که سفر رییس جمهور ایران موجب ایجاد امنیت، ثبات و شکوفایی در منطقه شود.

روزنامه القبس نیز نوشته است: امیر کویت با حسن روحانی رییس جمهور ایران که برای اولین بار به کویت سفر می کند بحث و تبادل نظر می کند. القبس در ادامه به اظهارات علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت پرداخت. روزنامه الشاهد نوشت: امروز حسن روحانی رییس جمهور ایران و هیات همراه به کویت می آیند تا گفت‌وگوی رسمی با شیخ صباح الاحمد امیر کویت داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین