کد خبر: ۴۲۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۴:۴۲
گفت و گوی آفتاب با محمد توسلی،قابل،بسته نگار،جلالی زاده،پیمان و یدالله اسلامی

ارزیابی اهداف و شرایط تشکیل جبهه دموکراسی خواهی

آفتاب‌‌نیوز :

محمد توسلی: دموکراسی و حقوق بشر نیاز استراتژیک جامعه است
«محمد توسلی» عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران هدف اصلی از تشکیل جبهه دموکراسی و حقوق بشر را ایجاد بستر همکاری احزاب، گروهها و شخصیت های سیاسی برای دستیابی به آزادی و دموکراسی عنوان کرد. 

وی در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب در خصوص مبنای پیشنهادی نهضت آزادی ایران برای تشکیل جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر گفت:« اصول و مبنای پیشنهادی نهضت آزادی ایران بر اساس حداقل خواسته های مشترک ، التزام به قانون اساسی ،منافع ملی،اعلامیه جهانی حقوق بشر و دفاع از حقوق همه اقشار جامعه و رفع تبعیض های دینی ، قومی وجنسیتی است.» 

وی هدف از تشکیل جبهه دموکراسی را ایجاد بستر همکاری برای احزاب و فعالان سیاسی خواند و افزود:« هدف اصلی از تشکیل این جبهه بسترسازی برای همکاری با نهادها و افرادی است که دموکراسی و حقوق بشر را نیاز استراتژیک جامعه کنونی ایران و پیش نیاز اجرای برنامه های توسعه فرهنگی ، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی می دانند. آزادی و دموکراسی و حاکمیت ملت از مطالبات تاریخی ملت ایران از انقلاب مشروطیت تا کنون است که در شعارهای انقلاب در سال 57 و اصول فصل سوم و پنجم قانون اساسی نیز منعکس شده است ولی متاسفانه به رغم گذشت 27 سال از انقلاب عدم تحقق این آرمانها مشکل جدی امروز کشور و مانع تحقق عدالت و خواست های واقعی اقشار مختلف مردم است.» 

توسلی در پایان با اشاره به پرونده هسته ای خاطر نشان کرد:« بدون تردید صلح خواهی و مقابله با برنامه های جنگ افروزی و تنش زدایی در عرصه جهانی می تواند یکی از راهبردهای این جبهه باشد.»

هادی قابل: مصوبات جبهه دموکراسی خواهی، اجماعی است «هادی قابل» عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز در این باره گفت: «3 هدف اصلی جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر، نهادینه کردن این دو مفهوم در جامعه ایران، آموزش این اصول به طبقات اجتماعی و پاسداری از دموکراسی و حقوق بشر به شکل یک دیده بان در جهت مخدوش نشدن آنها می باشد.» 

وی که درباره تشکیل کمیسیونی در جبهه دموکراسی خواهی برای تدوین منشور این جبهه با خبرنگار سیاسی آفتاب گفتگو می کرد، افزود: «یکی از مباحث که به شکل کلان باید به آن نگریسته شود و در جبهه دموکراسی خواهی هم راجع به آن بحث شد این است که این جبهه کارکرد سیاسی نداشته باشد و جایگزین احزاب نشود.» 

وی ادامه داد: «فعالیت در یک جبهه مستلزم کار جمعی و توافق بر روی حداقل هاست. به این دلایل تمام مسائلی که تاکنون در جلسات مطرح شد. و به تصویب رسیده بر اساس اجماع جمعی بوده است.»
 
این فعال سیاسی با بیان این موضوع که کمیسیونی 7 نفره وظیفه تدوین پیش نویس اولیه منشور جبهه دموکراسی خواهی را بر عهده داد اظهار داشت: «این پیش نویس تا 2 الی 3 هفته آینده برای تصویب اعضا در جلسات مطرح خواهد شد.» 

قابل در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به شرایط اخیر کشورمان در مسائل بین المللی واژه صلح به نام این جبهه افزوده نشده است؟ بیان کرد: «پیشنهادی در این رابطه مطرح شد ولی چون این مفهوم خود در دل مفهومی بزرگتر به نام حقوق بشر جای دارد، احتیاجی به طولانی تر شدن نام دموکراسی خواهی و حقوق بشر نیست هر چند که به واژه صلح در محتوا و اصول جبهه تاکید شده است.» 

این پژوهشگر مسائل دینی در پاسخ به این پرسش که آیا گروههای دگر اندیش مانند سکولارها هم می توانند به عضویت جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر در بیایند اظهار داشت: «این بحث آخرین دستور جلسات مقدماتی این جبهه است که تا پایان امسال درباره آن تصمیم گرفته می شود تا مکانیزم عضویت اعضا در جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر مشخص شود.» 

بسته نگار: بحث صلح در منشور جبهه دمکراسی خواهی وجود دارد
 
«محمد بسته نگار» فعال ملی ـ مذهبی ضمن اشاره به این موضوع که « تمام مصوبات جبهه دموکراسی خواهی به شکل اجماع بوده است» افزود:« با توجه به مذاکراتی که بین شرکت کنندگان در جلسات این جبهه صورت گرفت و جمع بندی واحدی که حاصل شد قرار شد تا نتایج این جمع بندی ها به شکل منشور جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر تدوین شود.» 

وی درباره دلایل و اهداف تشکیل این جبهه گفت:« مسائلی مانند نهادینه شدن دموکراسی و حقوق بشر در جامعه، از عهده یک فرد، گروه یا حزب بر نمی آید بنابراین اشخاص و گروه های معتقد به مفاهیم فوق باید دست به دست هم دهند و با وحدت نظر در جهت تحقق این آرمان ها تلاش کنند.» 

وی در پاسخ به این پرسش که « چرا با توجه به تهدیدهایی که کشورمان در زمینه پرونده هسته ای خود با آن مواجه می باشد، واژه صلح به نام این جبهه اضافه نشده است؟» گفت:« امکان اضافه شدن واژه دیگری به نام جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر وجود ندارد ولی مفهوم صلح در برنامه و منشور این جبهه وجود دارد.»
بسته نگار تاکید کرد:« اصل کلی رعایت دموکراسی و حقوق بشر است که خود این مفاهیم مباحثی مانند صلح را هم در بر می گیرند.»

پیمان: باید این اصل جذب و ارتباط گیری با نیروهای اجتماعی یکی از اهدافی باشد که توسط فعالان جبهه تعقیب می شود
«حبیب الله پیمان» دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز نیز دراین باره گفت:«اعضای جنبش مسلمانان مبارز از اولین جلسات تدوین منشور و تشکیل جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر، حضور مستمر و منظم داشته اند. اما به نظر من این جبهه به طور کلی برای مقوله دموکراسی باید چند مسأله اساسی را پیش از تشکیل جبهه حل کند. چون دموکراسی و تلاش برای کسب آن در ایران یک تلاش 100 ساله از زمان مشروطه است. به نظر من اولین مسأله برای مبنای تشکیل جبهه شناخت و جمع بندی موانع پیش روی دموکراسی و پس از آن امکانات موجود برای تحقق این آرمان است.» 

وی افزود:«ما نیاز به جلسات متعددی داریم تا نقاط ضعف جنبش دموکراسی خواهی در ایران را شناسایی کنیم. و این یعنی آسیب شناسی یک قرن تلاش برای دست یابی به دموکراسی از ابتدای مشروطه تا آخرین تلاش ها طی 8 سال جنبش اصلاح طلبی. این آسیب شناسی اساسا به یک نگاه از بالا، و البته منتقدانه نیاز دارد تا تکرار خطاهای گذشته تبدیل به یک مانع جدید و خود ساخته نشوند». 

پیمان درباره شرایط فعلی در جبهه دموکراسی خواهی اظهار داشت:«در حال حاضر بیشتر فعالان جبهه را نخبگان و روشنفکران اصلاح طلب تشکیل می دهند. بیشتر افراد نمایندگان احزابی هستند که عملا پایگاه توده ای ندارند و بیش از طبقات اجتماعی با روشنفکران در ارتباط هستند. این وضعیت در شرایط فعلی که گام های نخستین یک حرکت سیاسی – اجتماعی محسوب می شود طبیعی است ولی باید این اصل جذب و ارتباط گیری با نیروهای اجتماعی یکی از اهدافی باشد که توسط فعالان جبهه تعقیب می شود». 

وی درباره قرار گرفتن موضوع «صلح» به عنوان یکی از محورهای اصلی تشکیل جبهه گفت:«با یک نگاه اجمالی بر تاریخ صد ساله ایران متوجه می شویم که بعد از هر تجاوز بیگانه موجی از هرج و مرج فضای سیاسی کشور را در بر گرفته که اولین پیامد آن از سوی حاکمیت ایجاد یک فضای سرکوب بی سابقه بوده است که از کودتای 28 مرداد می توان به عنوان نمونه ای از این تجربه تاریخی یاد کرد. این مسئله چه در جریان نهضت مشروطه و چه در جریان نهضت ملی همیشه به روند دموکراسی خواهی ایرانیان ضربه وارد کرده است». 

وی افزود:«در شرایط فعلی نیز این جبهه باید به سمتی حرکت کند که در روابط جهانی به کمترین حد از تنش و بیشترین حد از صلح دست یابد.به نظر من این یک بحث حیاتی برای یک جنبش ملی است. در مورد جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر «دموکراسی و عدالت» در داخل و«صلح و عدالت» در خارج باید مؤلفه تأکیدی باشد. به هرحال توزیع ثروت نیز در بازار جهانی بینهایت ناعادلانه است.عدالت ضامن صلح است و بدون عدالت آنچه داریم جنگ خواهد بود. این می تواند استراتژی یک جنبش جهانی باشد برعلیه جنگ با محوریت عدالت در همه ابعاد بشری کار می کند».

جلالی زاده: هدف جبهه دموکراسی خواهی دفاع از حقوق همه شهروندان ایرانی است
دبیر شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد نیز درباره «تدوین منشور جبهه دموکراسی خواهی» و پیشنهادهای خود در این رابطه گفت: «آنچه که می تواند جبهه دموکراسی خواهی را در کشور ما تقویت کند توجه به حقوق همه شهروندان ایرانی و نگاه یکسان به همه ایرانیان با هر زبان و مذهب و ملیت است.» 

«جلال جلالی زاده» تصریح کرد: «دموکراسی زمانی می تواند در کشور ما حاکم شود که نگاه های متفاوت نسبت به قومیت ها و پیروان مذاهب یکسان شود. بنابراین اگر ما از چنین منظری مسائل مربوط حقوق و مطالبات شهروندان ایرانی را نگاه کنیم بیشتر نسبت به استحکام پایه های این جبهه موفق خواهیم بود. در غیر این صورت اگر نگاه ها متوجه طبقات اجتماعی خاصی باشد ما موفق نخواهیم بود.»
 
وی با اشاره به هدف اصلی تشکیل جبهه دموکراسی خواهی تاکید کرد: «آنچه بانیان این جبهه در نظر دارند تاکید بر پیگیری و دفاع از حقوق همه شهروندان ایرانی است و آنچه در این جبهه مهم است ایرانی بودن و تثبیت و تقویت بنیان دموکراسی در کشور است.» 

جلالی زاده در پاسخ به این سوال که «با توجه به تهدیدهای خارجی موجود علیه کشور بویژه در پرونده هسته ای آیا موضوع «صلح» بعنوان یکی از محورهای اصلی تشکیل جبهه مطرح است؟» گفت: «جبهه دموکراسی خواهی نمی تواند بدور از صلح طلبی، تفاهم و نزدیک کردن افکار و اندیشه ها بدون صلح و امنیت تداوم نخواهد داشت، همچنانکه صلح و امنیت بدون یک جامعه دموکراتیک متحقق نخواهد شد.» 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که «چه نیروهایی امکان حضور در این جبهه را دارند» خاطر نشان کرد: «دیدگاه های مختلفی در مورد عضویت افراد و گروههای مختلف در این جبهه وجود دارد. اما من معتقدم هر کسی که طرفدار دموکراسی و حقوق بشر در کشور است می تواند به عضویت این جبهه در آید. هر چند که نظرات مختلف است می گویند افراد باید مسلمان باشند.»

یدالله اسلامی: شرط موفقیت جبهه دموکراسی خواهی فعالیت دامنه دار و تئوریک است
دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس ضمن بیان این مطلب که مفاهیمی مانند دموکراسی، حقوق بشر و صلح از مباحث پایه ای و مورد نیاز جامعه هستند، اظهار داشت:« هر چقدر تاخیر بیشتری در نهادینه کردن این اصول در جامعه رخ دهد، کشورمان بیشتر از جایگاه و ایفای نقش خود در جامعه جهانی عقب خواهد افتاد.»
 
اسلامی افزود:« دموکراسی و حقوق بشر نیاز جامعه ماست و این موضوع که در حال حاضر اندیشمندان و صاحبنظران ما پیرامون یک خواست تاریخی 100 ساله گردآمده اند تا هم سودی برای کشور و ملت باشد و هم مقابله ای با کج فکری ها وساده اندیشی های برخی افراد، بسیار مفید است.» 

این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا با توجه به تهدیدهایی که کشورمان در جریان پرونده هسته ای با آن روبرو شده واژه صلح به نام این جبهه اضافه نشده است؟ گفت:« این پیشنهاد را دکتر حجاریان ارائه داده بود. ملت ما مردمی صلح جو هستند و تساهل و تسامح را از اندیشه ایرانی و اسلامی خود به ارمغان گرفته اند.
تحمیل خشونت طلبی به مردم ایران حتی اگر به نام دین باشد با واقعیت های اجتماعی ما متفاوت است.» 

وی تصریح کرد:« گروهی در داخل هستند که به علت نداشتن درک درستی از زمان و مکان چهره ای خشن و آشوب طلب از ایرانیان نشان می دهند و گروهی دیگر در خارج از کشور هم به این مساله دامن می زنند.» 

اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود شرط موفقیت جبهه دموکراسی خواهی را فعالیت دامنه دار و تئوریک متناسب با شرایط جامعه و حذر کردن از دسته بندی های سیاسی بی فایده، دانست.
گروهی دیگر در خارج از کشور هم به این مساله دامن می زنند.» 

دبیر کل مجمع نمایندگان ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای سکولار هم می توانند به عضویت این جبهه در بیایند بیان کرد:« چون مفاهیمی که از ادبیات سیاسی غرب وارد ادبیات سیاسی ما شده اند در جامعه ما وارونه گشته اند باید با تفکر بیشتری درباره آنها قضاوت کرد و در ابتدا سعی کرد تا اعتبار این واژه ها را به آنها بازگرداند.» 

اسلامی تاکید کرد:« تنگ نظری ها همیشه به عنوان عاملی برای ایجاد اختلاف بوده است به همین دلیل به نظر بنده کسانی که اعتقاد به حکومت عرفی دارند ولی به حقوق مردم و آزادی معتقدند می توانند به عضویت این جبهه دربیایند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین