کد خبر: ۴۲۷۸۲۵
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

توافق هسته‌ای با ایران باید حفظ شود

مقام ارشد دولت اوباما در یادداشتی که در نیویورک‌تایمز منتشر شده ضمن تاکید بر لزوم دوام آوردن توافق هسته‌ای ایران گفت: حمله ترامپ به برجام، پایبندی ایران به آن را تقویت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :  به نقل از روزنامه «نیویورک تایمز»، «آنتونی بلینکن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در دولت پیشین طی یادداشتی در این روزنامه بر دوام توافق هسته‌ای ایران تاکید کرده و گفته از هرگونه اقدامی که به عقب‌نشینی ایران از آن منجر شود باید اجتناب کرد.

«دونالد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن دیدار کرد و ترامپ در این دیدار توافق هسته‌ای را بدترین توافق تاریخ خواند و افزون بر این توافق مربوطه را وحشتناک و احمقانه خطاب کرد و افزود: اولویت درجه یک او به عنوان رییس‌جمهور نابودی برجام است.

حال تعجب‌آور است که هفته گذشته یکی از مقامات ارشد دولت به فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود ترامپ قرار است به همه وعده‌هایش در توافق عمل کند. مقامات دولت به رسانه‌ها نیز مشابه همین حرف را زده‌اند و عملا بیانیه فلین درباره ایران را رد کرده‌اند.

نویسنده این مقاله تاکید کرده که شاید جنجال‌های ترامپ به شناسایی هرچه بیشتر توافق هسته‌ای در میان دولت بیانجامد و مقامات متوجه شوند که این توافق برای امنیت آمریکا و متحدانش خوب است. این توافق ایران را از دستیابی به بمب هسته‌ای دور کرده است و محدودیت‌های قدرتمندی بر توان ایران جهت ذخیره‌سازی مواد لازم برای ساخت بمب، تحمیل می‌کند. همچنین ساختار بازرسی‌هایی سخت‌تر از گذشته بر تهران اعمال کرده و هزینه آن را تماما از پول ایران می‌گیرد.

در ادامه یادداشت نیویورک تایمز به صحبت‌های «آدام زوبین» رئیس دفتر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره شده که می‌گوید درپی توافق هسته‌ای، ایران فقط به ۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش دسترسی پیدا کرد که این مبلغ بسیار کمتری از ۵۰۰ میلیارد دلاری است که برای ترمیم اقتصادش نیازمند است.

در حالی که ترامپ و مقامات کاخ سفید بر طبل پاره کردن برجام می‌کوبند اما بلینکن معتقد است عقب‌نشینی دولت آمریکا از برجام، شاید موقت و تاکتیکی و نه بازنگری استراتژیک باشد. البته برخی از مشاوران ترامپ معتقدند عقب‌نشینی یک‌جانبه آمریکا می‌تواند واشنگتن را از مذاکره‌کنندگان اروپایی، روسی و چینی جدا و ایالات متحده را بیش از ایران منزوی کند. همچنین ایران با ابزارهای دیگری با فقدان برجام روبرو خواهد شد.

این مقام ارشد دولت اوباما با تاکید بر اینکه احتمال بسیار کمی وجود دارد که دیگر امضاکنندگان برجام، از مذاکرات دوباره حمایت کنند، افزود: مگر زمانی که دولت آمریکا «بیشتر برای بیشتر» را پیشنهاد دهد. برای مثال، منفعت اقتصادی بیشتر برای ایران به ازای محدودیت‌های بیشتر بر برنامه هسته‌ای.

البته برخی از مشاوران ترامپ معتقدند عقب‌نشینی یک‌جانبه آمریکا می‌تواند واشنگتن را از مذاکره‌کنندگان اروپایی، روسی و چینی جدا و ایالات متحده را بیش از ایران منزوی کند. البته به همان اندازه غیرقابل قبول است که دولت ترامپ بخواهد اصلا چیزی به ایران بدهد.

هدف اصلی درخواست مذاکره دوباره، بوجود آوردن شکست تدریجی توافق و گل آلود کردن آب جهت گریختن آمریکا از سرزنش‌ها خواهد بود. رویکرد دیگر ترامپ می‌تواند فشارهای بیشتر در زمینه‌های غیرهسته‌ای باشد و منجر به بحرانی می‌شود که به تندروهای ایرانی مخالف برجام دلیلی برای لغو کردن آن را می‌دهد.

در پایان این یادداشت آمده است: هرگونه چالش مستقیم با ایران احتمالا موجب فشار آوردن به دولت جهت عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای می‌شود. چنین مساله‌ای ابعاد انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست جمهوری را به خطر می‌اندازد.

هرکدام از این اقدامات می‌تواند در نبود مدیریت بحران موثر جان کری وزیر خارجه پیشین، به رویارویی تمام‌عیار تبدیل شود. در چنین موقعیتی از دست دادن توافق هسته‌ای آخرین نگرانی آمریکا خواهد بود.
ايلنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین