کد خبر: ۴۲۷۸۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲

تنهایی غم انگیز کودکان طلاق!

عروسک پشمالو را محکم در بغلش فشار داد و سرش را زیر پتو کشید و در حالی که بغض گلویش را می فشرد، چشمانش را بست و قطره های اشک از مژه های سیاهش پایین افتاد، تصویر بگو مگو و کتک کاری پدر و مادر همچون فیلمی در پیش چشمانش عبور کرد و ترس از دست دادن آنها کابوسی وحشتناک.
آفتاب‌‌نیوز :
این تصویر بی گمان بسیاری از کودکان تنها که پدر و مادرشان در حال طلاق هستند و یا طلاق گرفته را تجربه اند و همچون کابوسی ترسناک تا پایان عمر در پس ذهن آنها جا خوش کرده که با هیچ تصویر و نقش دیگری قابل جایگزین بودن نخواهد بود. 
ص- حسنی خودش را 27 ساله معرفی کرد و گفت: مدت سه سال است که طلاق گرفته ام، دخترم بهار هفت ساله است و بر اساس توافق در دادگاه یک روز در هفته پیش من است و مابقی پیش پدرش. 
وی افزود: سه سال از زندگی بهار که دوران اختلاف و بگومگوی من و همسرم بود به نظرم بدترین روزهای عمرش است زیرا همیشه پس از کلی دعوا و مشاجره من و شوهر سابقم بچه با کلی غم و ترس و دلهره با چشمان اشک آلود در اتاقش تنها می خوابید. 
وی در حالی که اشک چشمانش را فرا گرفته بود، اظهار کرد: آن روزهای سخت و دعوا با طلاق توافقی پایان یافت و هر کدام از ما اکنون پی زندگی خود رفته ایم اما بدون شک بهار بچگی شیرین خود را در میان دعوا و مرافعه ما گم کرد. 
وی از اینکه طلاق گرفته و اکنون به دور از بچه اش زندگی می کند ابراز ندامت و پشمانی کرد و گفت: چندین بار دوستان و آشنایان را واسطه کردم تا شاید شوهرم که پسر عمویم است اجازه دهد دوباره سر زندگی ام برگردم اما متاسفانه اینب ار او لج کرد و اجازه نداد و اکنون دوباره ازدواج کرده است. 
وی افزود: از همه زوج های جوان می خواهم که کودکی معصومانه بچه هایش را فدای لج بازی و خودخواهی خود نکنند زیرا یادآوری آن روزهای سخت و جدال در زندگی بدترین تصویرها را در ذهن بچه هایشان به جای می گذارد. 
وی از رفتارهای خود و اینکه به هر بهانه ای از شوهرش می خواست او را طلاق دهد ابراز ندامت کرد و افزود: به خاطر لجبازی زندگی ام را برباد دادم و اکنون هم من تنها شده ام و هم از بچه ام دور افتاده ام. 
یکی دیگر از افرادی که تجربه تلخ طلاق داشته گفت: در زندگی مشترک اتفاق های کوچک و بزرگی می افتد که با کمی ازخودگذشتگی، صبر، فداکاری و عدم اجازه دخالت دیگران در زندگی مشترک می توانی بر آنها پیروز شوی. 
مریم رضا زاده اظهار کرد: به جای مهریه ام بچه هایم را بردم زیرا همسرم مرد تند خو و بیکاری بود و می ترسیدم با بچه ها بد رفتاری کند. 
وی افزود: هرچند اصلی ترین علت بدخلقی همسرم بیکاری و نداشتن درآمد اقتصادی اش بود که موجب می شد همیشه شرمنده باشد و در برابر زیاده خواهی های من کم بیاورد و عصبانی شوداما من می توانستم با کمی چشم پوشی و همراهی بیشتر زندگی ام را حفظ کنم. 
وی ادامه داد: اکنون در یک فروشگاه کار می کنم و زندگی خود و بچه هایم را با کمک پدر و مادرم ادامه می دهم و همسرم چندی پیش به دلیل تصادف جانش را از دست داد. 
وی از همه زوج های جوان که در آستانه طلاق هستند خواست که بدانند در همه زندگی ها مشکلات وجود دارد این خود ما هستیم که باید کمی از خود گذشتگی داشته باشیم تا بتوانیم از زندگی لذت ببریم. 
وی افزود: متاسفانه همه ما خیال می کنیم که مردها یا زنهای دیگر عیب و مشکلی ندارد اما این تفکر اشتباه است زیرا هر کسی عیبی دارد و این خود فرد است که باید با گذشت و کمی صبوری برای حفظ و دوام زندگیش تلاش کند. 
وی اظهار کرد: اگر از همسرم جدا نمی شدم شاید اکنون زنده بود و شاهد بزرگ شدن بچه هایش بود اما اکنون هم او از دنیا رفته و هم بچه هایم برای همیشه بی پدر شده اند. 
یک کارشناس اجتماعی گفت: در چند سال اخیر طلاق به ویژه طلاق های توافقی بسیار زیاد شده و آمارها هم حکایت از افزایش این رویداد نامبارک دارد. 
مینا انصاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کودکان بزرگترین و جبران ناپذیرترین ضربه روحی را در واقعه طلاق می بینند زیرا در مدتی که والدین در حال جدا شدن از هم هستند معمولا به صورت مرتب دچار درگیری لفظی و دعوا و بگو و مگو هستند که این امر نوعی احساس نا امنی و نگرانی در وجود کودک برای مادر را به وجود می آورد. 
وی افزود: بیشتر کودکان طلاق در بزرگ سالی با بیماریهای روحی و روانی مواحه می شوند، از اعتماد به نفس بالا برخوردار نیستند، افسرده و منزوی هستند و نسبت به دیگران احساس حقارت می کنند. 
انصاری گفت: یک زن و مرد حتی اگر می خواهند از هم طلاق بگیرند باید با رفتاری مناسب که پیامدهای نامطلوبی روانی برای کودکشان به جای نگذارد از هم جدا شوند. 
وی افزود: همه ما به عنوان انسان باید فرهنگ زندگی مشترف احترام متقابل، درک متقابل و رعایت حد و حریم همدیگر را مورد توجه قرار دهیم و اگر به هر طریقی امکان ادامه زندگی مشترک برایمان امکان پذیر نیست مصالحت آمیز و در کمال احترام از هم جدا شویم تا پیامد این جدایی موجب ضربه روحی و خدشه دار کردن ضمیر پاک کودکانمان نشود و ذفتارهای خشونت آمیز از دعوا و جدال ما در ذهن بچه ها به جای نگذارد. 
وی اظهار کرد: به منظور کاهش طلاق باید کارگاه های آموزشی ازدواج به صورت دوره ای برای جوانان برگزار شود و افراد با آگاهی و آشنایی به همه جوانب زندگی مشترک وارد این مرحله از زندگی شوند. 
وی افزود: متاسفانه اکنون اعتیاد عامل اصلی طلاق نیست بلکه اختلاف سلیقه و نظر، چشم و هم چشمی، بیکاری و مشکلات اقتصادی از دیگر عواملی هستند که بر افزایش آمار طلاق تاثیر گذارند. 
وی تاکید کرد: چه بسا بسیاری از زوج های جوان اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی توان ادامه زندگی مشترک را ندارند زیرا دیگر آن کانون گرم خانواده و حمایت والدین را از دست می دهند که این نکته باید مورد توجه والدین باشد و همچنان تا برای حفظ و قوام زندگی جوانان حمایت های مادی و معنوی خود را از زوج هایی که تازه وارد زندگی مشترک شده اند، ادامه دهند. 
انصاری گفت: بسیاری ها در همین شهر ما ایلام برای حفظ زندگی مشترک فرزندانشان اجاره منزل آنها را می دهند و حتی غذای روزانه آنها را تهیه می کنند که این امر علاوه بر تداوم زندگی مشترک جوانشان موجب مودت بیشتر در بین خانواده ها می شود. 
وی افزود: در یک وقوع طلاق بسیاری از عوامل همچون والدین، مسئولین و جامعه و ...تاثیر گذارند و باید برای جلوگیری از تبعات منفی طلاق این عوامل هم وظیفه خود را به درستی انجام دهند تا شاهد افزایش آمار طلاق نباشیم. 
بر اساس آمارهای منابع رسمی کشور، در شش ماهه ابتدایی امسال 78هزارو 718 مورد طلاق در کشور به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2،2 درصد افزایش داشته است دراین مدت استان های البرز و گیلان دارای رتبه اول و سپس خراسان رضوی و کرمانشاه دارای بیشترین آمار طلاق و استان های سیستان و بلوچستان ،ایلام ،و سپس یزد و چهار محال و بختیاری دارای کمترین آمار طلاق بودند.
به گزارش ایرنا، به رغم تلاش برای گرفتن آمار طلاق و بررسی آن در سال جاری موفق به دریافت آمار رسمی نشدم که گفته می شود این عدم اعلام نشانه بالا بودن شمار رخداد طلاق در ایلام است استانی که تا دهه پیش کمترین میزان واقعه طلاق را شاهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین